Somestrategian tavoitteet

MITEN LUODA ONNISTUNUT SOMESTRATEGIA?

Kuten moni markkinointiin liittyvä asia, myös somen tekeminen tarvitsee oman strategian.

Mitä somestrategia sisältää?

Somestrategian tarkoitus on kertoa ja määritellä mitkä ovat yrityksen tavoitteet somessa. Sosiaalisen median strategia määrittää kohdeyleisöt. Se linjaa mitä, missä ja milloin postataan ja mitä postauksissa tavoitellaan.

Somestrategian pitää pohjautua muuhun yrityksen tekemiseen ja markkinoinnin vuosikelloon ja olla linjassa niiden kanssa. Somestrategia antaa suunnan ja syyn kaikelle tekemiselle somessa. Tarvittaessa se ottaa myös kantaa maksetun mainonnan tekemiseen.

Somestrategia pitää sisällään määriteltyinä

  • Mitä kanavia yritys käyttää
  • Mitkä ovat tavoitteet eri kanavissa
  • Millaisia sisältöjä someen tuotetaan ja kuka ne tuottaa
  • Millaisilla panostuksilla ja kuinka usein postataan
  • Millaisia kohderyhmiä puhutellaan, tai onko kohderyhmiä useita
  • Kaiken takana on suunnitelmallisuus.
  • Miksi tehdään sitä, mitä tehdään ja mitkä ovat tekemisen tavoitteet?

Mistä aloittaa somestrategian suunnittelu?

Strategia saattaa kuulostaa isolta ja vaikealta projektilta, jossa ratkaistaan kerralla kaikki ongelmat. Mikäli haluat toimia ketterästi, strategian tekemiseen ei kannata alussa käyttää liikaa aikaa. Yleensä suosittelemme alkuun yhteistä workshoppia kaikkien somen tekemiseen osallistuvien kesken.

Yhdessä mietittäviä asioita voivat olla suurten linjausten lisäksi jo tässä vaiheessa myös konkreettisemmat toimenpiteet, kuten postausaiheiden miettiminen ja kerääminen, eli kuinka tuottaa asiakasta kiinnostavaa sisältöä.

Aloitusworkshopin jälkeen kukin hoitaa sovitut toimenpiteet tietyn ajan kuluessa. Tähän yleensä kannattaa varata aikaa muutamasta päivästä noin viikkoon. Tämän jälkeen pidetään tarvittaessa yhdessä tiivis statuspalaveri, jonka jälkeen aloitetaan somen tekeminen yhdessä sovituin mallein – olipa kyseessä inhouse-tekeminen tai yhteistyö someylläpitoa hoitavan toimiston kanssa.

Somestrategian sisällöntuotanto kannattaa jakaa pienempiin osiin

Sosiaalisen median sisältöjen palastelu pienempiin osioihin, kuten postaussarjoihin, on kätevä tapa lähteä jalkauttamaan suunnitelmaa. Kun teemat jaetaan tuotannossa sarjoihin, saadaan tekeminen paloiteltua sopivan kokoisiin osioihin.

Toinen tapa on jakaa työtä tekijöiden kesken siten, että yksi hoitaa kirjoittamisen, yksi tiedonhankinnan ja haastattelut, yksi kuvatuotannon ja yksi projektin hallinnoinnin. Joskus käytettävissä on tiimi ja runsaasti tunteja, joskus pelataan yksittäisen henkilön yksittäisillä tunneilla.

Kun strategian peruspilarit ovat olemassa, voi suunnitelmaa lähteä toteuttamaan. Tämä tarkoittaa sitä, että tärkeimpiä asioita kannattaa viedä käytäntöön mahdollisimman nopeasti ja edetä ketterästi eri tapoja testaten.

Strategian kuuluu hieman elää ja sitä voidaan täydentää matkan varrella. Koska somekin elää, ei kiveen hakattuja suunnitelmia kannata tehdä liian pitkälle. Jos someen on tarkoitus tehdä orgaanisten postauksien lisäksi maksettua mainontaa, kannattaa se ottaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa tekemiseen mukaan omana osa-alueenaan.

Somestrategiassa kannattaa muistaa työnjako

Sometuotanto voi olla yhdelle henkilölle iso työ, koska siihen liittyy niin paljon erilaista tekemistä. Kannattaakin siis miettiä, miten työtä jaetaan tiimin kesken? Postausten tekemisessä on paljon vaiheita, esimerkiksi:

  • Tiedon kerääminen
  • Haastattelut
  • Kuvien hankinta tai kuvaus
  • Kuvien editointi someen sopivaan formaattiin
  • Mahdollisten kuvapohjien käyttö
  • Tekstien kirjoitus
  • Tekstien hionta kieliopillisesti ja tone-of-voicen ylläpito
  • Operointi, eli sisällön postaaminen tai ajastaminen kanaviin
  • Projektinhallinta
  • Seuranta, raportointi ja datan analysointi


Työtä suunnitellessa kannattaa hyödyntää tiimin vahvuuksia eri alueilla. Sometekemisen skaala on laaja, ja vaihtoehtoja niin paljon, että vain taivas on vaihtoehtojen rajana.

Jatkuva uuden kokeileminen, testaaminen ja datan analysointi ovat tärkeitä toimintamalleja. Muista selvittää, millainen sisältö toimii juuri oman yrityksesi kanavissa. Milloin on aika ulkoistaa, palkata ylimääräistä apua tai hankkia vaikkapa ammattimaista kuvatuotantoa asiantuntijalta?

Miten mitata somestrategian onnistumista?

Kaiken tekemisen keskellä on muistettava myös tulosten seuranta ja kehittäminen tulosten perusteella. Tavoitteita voivat olla esimerkiksi seuraajien määrän kasvattaminen, tykkäykset tai toteutuneet konversiot verkkosivuilla, eli vaikkapa yhteydenottolomakkeen lähettäminen.

Tulosten tarkastelu on hyvä tehdä esimerkiksi kerran kuukaudessa. Alussa se voi olla järkevää useamminkin. Tuloksia on hyvä laittaa matkan varrella ylös, sillä seuranta auttaa hahmottamaan kokonaiskuvaa pitkällä tähtäimellä.

  • Miten seurataan kehittymistä?
  • Miten tuloksia analysoidaan?

Usein alussa ennen kuin dataa saadaan enemmän, voi olla houkutuksena suunnan muuttaminen liian nopeasti. Kannattaakin siis muistaa, että hyvin pienen otannan perusteella ei kannata tehdä liian hätiköityjä päätöksiä.

Muutama tärkeä kysymys pidempään somea tehneille voisi taas olla: Uudistuuko toiminta tulosten perusteella? Eli osataanko vaihtaa suuntaa tarpeen tullen, jos huomataan että jokin ei toimi? Lisäksi on hyvä miettiä mitkä sisällöt syntyvät helposti ja mitkä vaativat enemmän? On tarkasteltava työhön käytettyä aikaa suhteutettuna siihen, mitä siitä on hyödytty. Aikaavieviä ja tuloksettomia töitä ei kannata tehdä.

Toimenpiteiden kohdistaminen oikein ja tehokkaasti on sosiaalisessa mediassa aivan yhtä tärkeää kuin liiketoiminnan kaikilla muillakin osa-alueilla.

Somestrategia aluille käytännönläheisesti koulutuksessamme

Tarvitseko apua somestrategian rakentamisessa ja sen käytäntöön viemisessä? Koulutuksessa neuvomme käytännönläheisesti, kuinka luodaan juuri sinun yrityksellesi sopiva somestrategia, ja kuinka pääset strategian jalkauttamisessa alkuun. Ota yhteyttä ja pyydä räätälöity koulutus.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Anna-Maria Hokkanen

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.
Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Mitä uusia tuulia pk-sektorille on luvassa digitaalisen markkinoinin saralla vuonna 2024? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!
Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Tiesitkö, että sinunkin yritykselläsi on käytettävissään runsaasti dataa, jota voit hyödyntää markkinoinnin kehittämisessä ja tehostamisessa? Lue lisää!
Ulkoistettu markkinointipäällikkö rekrytoinnin vaihtoehtona

Ulkoistettu markkinointipäällikkö rekrytoinnin vaihtoehtona

Ulkoistettu markkinointipäällikkö on toimiva vaihtoehto markkinoinnin toteuttamiseen. Lue ulkoistamisen hyödyistä ja kenelle se sopii!
Chatbot on digitaalinen avustaja

Chatbot on markkinoinnin digitaalinen avustaja

Chatbotit ovat digitaalisia avustajia, jotka tarjoavat verkkosivustojen kävijöille välitöntä vuorovaikutusta ja toimivat porttina digitaalisten palvelujen pariin.

Mitä on mainosten ohjelmallinen ostaminen?

Ohjelmallisesta ostamisesta puhutaan paljon, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Kirjoittamamme opas avaa ohjelmallisen ostamisen salat ja auttaa pääsemään alkuun ohjelmallisessa mainonnassa.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.