Infografiikka kommunikoi monimutkaiset asiat visuaalisesti

Tee datasta ymmärrettävää

Infografiikka on tehokas ja visuaalisesti houkutteleva tapa välittää monimutkaista tietoa selkeästi ja kiinnostavasti.

Mitä on infografiikka?

Tietoa on valtavasti tarjolla, mutta sen välittäminen selkeäksi ja tehokkaaksi viestiksi voi olla haastavaa. Monimutkaisia tilastoja, prosesseja tai dataa on monesti vaikea hahmottaa pelkän tekstin avulla. Infografiikka on visuaalinen väline, jolla monimutkaiset käsitteet ja tiedot tulevat helpommin ymmärrettäviksi ja kiinnostavammaksi.

Mitä infografiikka siis tarkalleen ottaen on? Infografiikka on graafinen esitys tai kuva, joka yhdistää tekstin, kuvat ja graafit selkeäksi kokonaisuudeksi. Sen tavoitteena on kommunikoida tietoa nopeasti ja tehokkaasti. Tavoitteena on saada katsoja hahmottamaan monimutkainen asia nopeasti ja vaivattomasti.

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa

Kuva tai muu visuaalinen elementti auttaa ihmisiä muistamaan ja ymmärtämään esitettyä tietoa paremmin. Kuva jää helpommin mieleen ja herättää kiinnostuksen tutustua tarkemmin esitettyyn aiheeseen, joka saattaa muuten tuntua raskaalta monimutkaisuuden tai runsaan datan vuoksi.

Infografiikka tarjoaa myös mahdollisuuden luoda brändille tunnistettava visuaalinen ilme, joka erottuu kilpailijoista. Yrityksen brändin värien, fonttien ja tyylin integroiminen infografiikkaan ei ainoastaan vahvista brändi-identiteettiä, vaan myös auttaa asiakkaita tunnistamaan ja muistamaan yrityksen viestit paremmin. Tämä luo johdonmukaisuutta ja ammattimaisuutta yrityksen viestintään, mikä voi parantaa asiakasuskollisuutta ja houkutella uusia asiakkaita.

Infografiikka taipuu monelle alustalle

Infografiikat ovat myös helposti jaettavissa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, jossa tietoa jaetaan pääasiassa kuvien muodossa. Infografiikat selkeyttävät myös blogikirjoituksia, esitteitä ja presentaatioita. Erityisesti tilan ollessa rajallinen, graafeina esitetyt faktat toimivat hyvin. 

​​Lisäksi infografiikoiden käyttäminen vaikkapa verkkosivuilla voi parantaa sivuston käyttäjäkokemusta ja siten vaikuttaa myönteisesti sivuston hakukonenäkyvyyteen. Tämä tekee infografiikoista monipuolisen työkalun yrityksen digitaalisessa markkinoinnissa ja brändin rakentamisessa.

Selkeä viesti löytää perille

Infografiikan tärkein tavoite on selkeys, ja sen tehtävänä on selkeyttää monimutkaista viestiä. Huonosti suunniteltu graafi voi kuitenkin kääntyä lukijaa vastaan, sekoittaa ja epäselkeyttää luettua tekstiä entisestään. Näin voi käydä, jos esimerkiksi graafin yhteydessä oleva teksti kertoo asiat eri järjestyksessä kuin grafiikka. Siksi infografiikka tulisi aina suunnitella suhteessa tekstiin ja muuhun materiaaliin, jos se esitetään niiden yhteydessä.

TOP 3 tärkeimmät askeleet infografiikan suunnitteluun:

  1. Määrittele tavoitteesi ennen suunnittelun aloittamista. Haluatko selventää monimutkaisia käsitteitä, havainnollistaa tilastoja tai aktivoida käyttäjää toimintaan

     

  2. Kerää kaikki tarvittavat tiedot ja tilastot jotka haluat sisällyttää infografiikkaan. Käytetyn tiedon tulee olla luotettavaa.

  3. Valitse yrityksellesi oikeat elementit. Ajatuksella valitut kuvat, muodot, kaaviot, värit ja symbolit tukevat brändi-ilmettä ja laajentavat yhtenäistä visuaalista ilmettä myös kaikkiin kanaviin missä infograafia tullaan käyttämään. Oikeanlaiset kuvat ja symbolit myös tukevat viestiä minkä haluat tuoda infograafissa esille.

Lopulta voitaisiin sanoa, että infografiikka ei ole vain tapa esittää tietoa, vaan se on kokonainen tarina. Tarina kerrotaan kuvien, graafien ja tekstin avulla. Se kiehtoo, opastaa ja tärkeimpänä välittää viestin yleisölle selkeästi. Jos siis haluat saada tiedollesi helposti ymmärrettävää ja vaikuttavaa visualisointia, käänny rohkeasti ammattilaisen puoleen.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Reetta Kastinen

Reetta Kastinen

Graphic Designer

Tutustu myös blogipostauksiimme aiheesta

B2B sisällöntuotanto

Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon

B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.

Tehokkaampaa mainontaa bannerien A/B-testauksella

Paranna bannerimainonnan tehokkuutta A/B-testauksen avulla. Ajamalla useampaa eri mainosaineistoa samaan aikaan näet helposti erot niiden tuloksissa ja voit tehdä oikeita johtopäätöksiä tulevia aineistoja ajatellen.

Ammattilainen avuksi sisällöntuotantoon – 5 tapaa, joilla hyödyt ulkoisen sisällöntuottajan tuesta

Ulkoinen sisällöntuottaja suunnittelee ja toteuttaa sisältöjä, joiden avulla tulet löydetyksi verkosta ja tarjoat kiinnostavaa ja informatiivista tietoa tuotteistasi tai palveluistasi.

Mitä Oddyn ja asiakkaan välisessä tutustumispalaverissa tapahtuu?

Maksuttomassa tutustumispalaverissa asiantuntijamme kartoittavat digimarkkinoinnin toiveitasi ja tarpeitasi, jotta voimme palvella sinua parhaalla mahdollisella tavalla.

Miksi verkkosivuston analytiikkaa tarvitaan?

Opi ymmärtämään, mitä yrityksesi verkkosivuston analytiikan määrittely tarkoittaa käytännössä ja miksi analytiikkaa ylipäätään tarvitaan.
Google Performance Max

Ovatko Google Perfomance Max -kampanjat oikeasti tehokkaita?

Google Performance Max on uusi mainontaratkaisu, joka tarjoaa mahdollisuuden maksimoida mainoskampanjoiden suorituskykyä entistäkin helpommin. Tämä kampanjamuoto perustuu tekoälyyn ja koneoppimiseen.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.