Instagramin uudet ominaisuudet

Ota uudet videoformaatit ja oppaat käyttöön!

Instagramin uudet ominaisuudet ovat täällä! Tutustu artikkelissamme Instagramissa viimeaikoina tapahtuneisiin muutoksiin.

Instagramin uudet ominaisuudet

Ota Instagramin uudet ominaisuudet rohkeasti käyttöön

Instagram on kasvava ja monipuolinen alusta, joka tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia tuotteista ja palveluista kertomiseen sekä vuorovaikutukseen lukijoiden kanssa. Instagram-mainonnan lisäksi Instassa on paljon uusia ominaisuuksia, jotka yritystilienkin kannattaa ottaa rohkeasti käyttöön. Instagramin algoritmi suosii tilejä, jotka käyttävät uusia ominaisuuksia. Kilpailijasi käyttävät jo näitä!

Tarinat ovat videonpätkiä, joissa eletään hetkessä ja vuorovaikutetaan

Tarinat (stories) ovat olleet käytössä jo pidemmän aikaa, mutta silti monet yritystilit eivät vielä hyödynnä niitä. Tarinat ovat kuvia tai lyhyitä videonpätkiä, jotka näkyvät tilin seuraajille tavallisen syötteen yllä olevissa palloissa 24 tunnin ajan niiden julkaisusta. Useat käyttäjät käyvät Instagramissa katsomassa vain uudet tarinat, eivätkä jää selaamaan feediä, joten tarinoissa näkyminen kannattaa. Tarinoihin voi myös nostaa postauksia.

Tarinat ovat erittäin hyvä kanava lukijoiden aktivointiin. Tarinoihin voi lisätä tarrojen avulla erilaisia kyselyitä ja tarinat ovat se kanava, jossa vaikuttajat puivat ajankohtaisia asioita. Yleisesti hyvinkin kuratoiduilla tileillä feedin puoli saattaa olla hyvinkin tarkka ja mietitty, mutta tarinoiden puolella näkyy behind the scenes -materiaalia ja enemmän rentoa sisältöä. Erilaiset filtterit (myös kasvofiltterit) ovat tarinoissa ahkerassa käytössä ja niillä myös leikitellään ja niitä käytetään humoristisesti.

Tarinoiden yhteydessä käytettäviä tarroja päivitetään ahkerasti. On kyselyitä, gif-kuvakkeita sekä uusimpana “Lisää oma” -tarra, jonka kautta muut voivat jakaa oman tarinansa saman “otsikon” alle. Nämä ovat nähtävissä julkisesti alkuperäisen julkaisun tarran kautta.

Tarinoista on poistunut swipe up -linkki (syksyllä 2021). Samalla poistui myös 10 000 seuraajan raja, mikä ennen vaadittiin, että tarinoihin sai lisättyä linkin. Eli tarinat ovat pienille tileille ja yrityksille entistä parempia, kun tarinoihin voi nyt liittää linkin lukemaan nettisivuilta lisää aiheesta tai suoraan verkkokauppaan. Nyt linkki lisätään tarran avulla ja itse linkki avautuu tarraa koskettamalla.

Instagramin uudet ominaisuudet

Instagramin uudet ominaisuudet listattuna profiilinäkymässä

Valikoidut tarinat nostetaan kohokohtiin

Tarinat poistuvat näkyvistä 24 tunnin kuluttua, mutta tarinoita voi tämän ajan jälkeen nostaa profiilisivulle omiksi nostoikseen, joita sanotaan kohokohdiksi. Monesti tiettyyn aihealueeseen liittyvät tarinat nostetaan omaan palluraansa, eli kohokohtiin, joita voi myöhemmin käydä katsomassa. Esimerkiksi matkusteluun keskittyvät Instagrammaajat saattavat nostaa kohokohtiin jonkun tietyn matkan tarinat omaksi kokonaisuudekseen. Yritykset voivat nostaa kokonaisuuksiin vaikkapa tuote-esittelyitä tai seuraajilta nostettuja käyttäjäkokemuksia. Kohokohtiin saa valittua itse myös kannen. Kuvassa kannattaakin hyödyntää brändin ilmettä.

Reelsit eli kelat ovat IG:n vastine TikTokille

Lyhyiden videoiden TikTokista tuttu formaatti on tullut myös Instagramiin. Reels-videoihin voidaan lisätä musiikkia, tekstejä ja tehosteita helposti. Koska reelsien juuret ovat TikTokissa, on videoissa editoinnilla kikkailu, humoristinen ote ja ääniraitojen käyttäminen videoiden perusta. Sisällöiksi reelseihin yrityksille sopivat tuote-esittelyt, haasteet ja kisat sekä behind the scenes -hassuttelut. Toisin kuin Instagram stories, reelsit jäävät näkyviin pysyvästi, omalle alasivulleen. Reels on uusi ominaisuus, joten reelsien tavoittavuus on tällä hetkellä huippuluokkaa verrattuna tavallisiin orgaanisiin kuvapostauksiin tai tarinoihin. Reels näkyy myös tiliä seuraamattomille Discover-sivulla.

Guidesit eli oppaat kokoavat postauksia yhteen

Guides eli oppaat löytyvät profiilista omalta välilehdeltään. Oppaiden tarkoituksena on tehdä kansioita, joiden alta lukijat voivat löytää helposti tiettyyn aiheeseen liittyviä postauksia. Näin oppaisiin voidaan näppärästi nostaa tietyt postaukset, jotka voivat kadota feedin syövereihin, varsinkin paljon julkaisuja sisältävillä tileillä. Näin vanhoille postauksille saa kivasti lisää elinaikaa.

Vaikuttajat ovat nostaneet oppaisiin esimerkiksi vaikkapa parhaimmat ravintolat Helsingissä tai retkivinkkejä. Oppaiden etu on myös se, että niihin voi nostaa muidenkin tekemiä postauksia. Eli sisältöjen ei tarvitse välttämättä olla omalta tililtä. Oppaisiin yritys voi nostaa vaikkapa tietyt sesongin tuotteet, esimerkiksi jouluun. Oppaista voi linkittää suoraan myös tuotteisiin. Tehtyjä oppaita kannattaa säännöllisesti mainostaa myös tarinoiden puolella, sillä oppaita voi olla vaikea löytää ilman mainintaa, sillä ainakaan vielä ne eivät nouse esimerkiksi feedissä esiin muiden kuvien tapaan.

Instagramin kaupassa voi myydä tuotteita

Instagramissa voi myös mainostaa myytäviä tuotteita. Instagramin kauppa-osio löytyy nykyään suoraan alareunan pikakuvakkeista. Kauppa-sivulla näytetään katsojalle hänelle suositeltuja tuotteita ja brändejä. Kauppa tulee näkyviin myös yrityksen Instagram-profiiliin info-tekstin alle isona nappina “Näytä kauppa”. Kauppa avautuu tästä painikkeesta omalle uudelle sivulleen.

Kaupan käyttöönotto vaatii, että myytävät tuotteet ovat ostettavissa suoraan yrityksesi verkkosivustolta. Tuoteluettelon voi yhdistää Instagram-yritystiliin joko Facebook Business Managerin kautta tai sertifioidun verkkokauppa-alustakumppanin (esimerkiksi Shopify tai BigCommerce) kautta integroimalla. Shopping ominaisuuden jälkeen tuotemerkintöjä voi lisätä julkaisuihin ja tarinoihin tuotetarra-toiminnallisuuden kautta.

Blogi päivitetty 23.3.2023

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Anna-Maria Hokkanen

Tutustu myös blogipostauksiimme aiheesta

Pk-yritysten brändimarkkinointi

Miksi pk-yrityksen kannattaa tehdä brändimarkkinointia?

Brändi on mielikuva yrityksestä asiakkaan ja kuluttajan silmissä. Brändimarkkinointi on strateginen investointi, joka voi tuoda merkittävää hyötyä myös pienille ja keskisuurille yrityksille.
B2B sisällöntuotanto

Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon

B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.
infografiikka koristekuva

Infografiikka kommunikoi monimutkaiset asiat visuaalisesti

Infografiikan tärkein tavoite on selkeys, ja sen tehtävänä on selkeyttää monimutkaista viestiä. Infografiikan avulla teet datasta ymmärrettävää.
Somen vuosikello

Miksi somen vuosikellon tekeminen kannattaa?

Suunnitelmallisuus on avain tehokkaaseen sometekemiseen. Tässä postauksessa käsittelemme, miksi somen vuosikello on niin tärkeä ja mitä sillä saavutetaan.
Mikä on Threads?

Mikä on Threads?

Metan lanseeraama uusi somealusta Threads on nyt myös Suomessa. Mistä Threadissa puhutaan, miten se otetaan käyttöön ja mitä mainostajille on luvassa? Lue blogimme, niin tiedät!
Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan avulla voit tavoittaa halutun yleisön hienovaraisesti ja vaikuttavasti. Mutta mistä aloittaa ja miten varmistaa, että mainoksesi osuvat oikeille silmäpareille?

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.