TikTok – mistä siinä on kyse?

Mistä TikTokin trendikkyys ja koukuttavuus johtuu?

TikTok pähkinänkuoressa

TikTok on videomuotoinen sosiaalinen media, jonka sisältö koostuu lyhyistä pystysuuntaisista videoista. TikTokin sisältö on jokaiselle käyttäjälle erilaista ja sisältö muodostuu sen mukaan millaista sisältöä TikTokista kuluttaa. TikTok oppii katsojan käyttäytymisen mukaan näyttämään samantyylistä sisältöä, kuin minkä parissa käyttäjä viettää aikaa ja mitä videoita hän jää katsomaan. Samoin jos käyttäjä vain nopeasti pyyhkäisee tietyntyyppisten sisältöjen ohi, TikTok näyttää niitä jatkossa vähemmän.

Ensimmäistä kertaa TikTokia käyttävälle media voi vaikuttaa sekasotkulta, sillä TikTok koostuu ajan myötä kehittyneistä trendeistä. Kunhan hommaan pääsee sisälle ja ymmärtää videoiden tyylin ja struktuurin, videoissa on enemmän järkeä. TikTok on todella suosittu ja se onkin yksi vuoden 2022 kovimmassa nousussa olevista somekanavista.

TikTok on äänillä vaikuttava media

TikTok eroaa muista somekanavista siinä, että julkaisuissa äänellä on yhtä suuri merkitys kuin videolla. Esimerkiksi Instagramissa useita videoita pystyy katsomaan äänettömästi, ilman että sisältö kärsii, ja usein julkaisun tekijä kehoittaa joko ikonilla tai tekstillä, milloin kannattaa laittaa äänet päälle. TikTokissa taas usein pääpointti menee ohi jos äänet eivät ole päällä. Iso osa videoista sisältää trendaavan ääniraidan, jonka mukaisesti video toteutetaan. Sisältö on usein lipsyncciä, tanssia tai muuten äänen kanssa synkkaavaa sisältöä.

TikTok on huumoria ja punchlineja

Videoiden tärkein pointti on käyttää ääniraitoja. Esimerkiksi huumorivideot perustuvat siihen, että henkilöt esittävät tai näyttelevät omalla tavallaan saman ääniklipin. Hyvä video koostuu trendaavasta ääniraidasta, sopivan lyhyestä kestosta ja vitsin huipentumasta. Samasta ääniraidasta on satoja eri versioita eri ihmisten tekeminä ja jokainen antaa vitsille oman panostuksensa omalla esiintymisellään. Jokainen voi siis helposti tehdä hauskoja videoita itse, kun vitsit ovat jo valmiiksi olemassa. Moneen muuhun kanavaan verrattuna tämä voi vaikuttaa erikoiselta ja plagioimiselta, mutta TikTokissa tämä asetelma on tarkoituksella päälaellaan ja trendeihin on nimenomaan tarkoituskin osallistua kopioimalla niitä.

TikTok on muutakin kuin tanssia

TikTok alkoi tanssi- ja lipsync-videoalustana ja se tunnettiin alunperin nimellä Musical.ly. Se yhdistyi TikTokkiin vuonna 2018. Tanssivideot ovat silti yhä iso osa TikTokin sisältöä. Ennen nuoremman käyttäjäkunnan sijaan tanssivideoita tekevät nykyään kaikenikäiset.

Transitiot ovat TikTokin ydintä

Leikkaukset ovat iso osa videoiden viehätystä ja taitavat editoijat nousevatkin TikTokissa hyvin esiin. Esimerkiksi yleisiä ovat videot, jossa meikkaus esitetään pyyhkäisyllä kasvojen yli, jolloin käsiliikkeen jälkeen kasvoille on ilmestynyt lisää meikkiä. Tai sormia napsauttamalla on tapahtunut jokin muutos, kuten esimerkiksi tavalliset vaatteet vaihtuvat juhlalookkiin. Käyttäjät keksivät jatkuvasti uusia erilaisia vaihtumia, jotka sitten lähtevät leviämään muidenkin videoissa. Transitioiden tarkoitus on nopeuttaa videon kulkua, hauskuuttaa tai sitten ihan vain saada aikaiseksi wow-efekti katsojassa sulavuudellaan. Erityisen smootheja transitioita kommentoidaan ja ihastellaan.

Trendit ovat tapa osallistua

TikTok on siten helppo alusta lähteä tuottamaan sisältöä, sillä ideoita ei tarvitse keksiä itse vaan koko alustan idea on ideoiden kierrättäminen. Muihin alustoihin verrattuna TikTok antaa paljon anteeksi, sillä aivan samanlaisen videon tekeminen kuin muillakin, on ihan ok. Ja se jopa tulkitaan trendien aallonharjalla olemiseksi. Vaikka TikTokissa on paljon huippulaadukasta sisältöä tuottavia somettajia, saattavat silti usein kotikutoisen oloiset videot nousta viraaliksi. Huumori onkin tärkeintä, sillä punch line, käänne tai muu videon myötä rakentuva kliimaksi on se, mitä videolta odotetaan ja saa ihmiset koukuttumaan.

Mikä tekee TikTokista niin suositun?

Huumorin ja helppouden lisäksi videoiden lyhyys on ainakin yksi osatekijä. Käyttäjä ajattelee, että sitä ei tarvitse paljoa aikaa käyttää sovelluksen parissa, eli “katson vain pari videota” toimii – vaikkakin loppujen lopuksi aikaa äppin parissa saattaakin hurahtaa tunteja. TikTok on myös sopiva sekoitus saman toistoa ja uusia juttuja. Katsoja ei välttämättä jaksaisi katsoa uusia vitsejä ja ideoita loputtomiin keskittymiskyvyn herpaantuessa, mutta kun mukana on muutamia tuttuja vitsejä pienellä uudella twistillä, se antaa mukavaa taukoa aivoille tykityksen seassa. Sisällöntuottajalle TikTok on näppärä, sillä sovelluksessa on helppoa etsiä erilaisia ääniä ja lisätä niitä omiin videoihin. TikTokissa vauhti ja vitsikkyys on tärkempää kuin loppuun asti sliipattu sisältö.

Miten yritys voi hyödyntää TikTokia?

Yritys voi tuottaa TikTokiin joko orgaanista sisältöä tai mainoksia. Maksetussa mainonnassa yritysten kannattaa tehdä alustaan oma mainoksensa, sama mainos kuin muualla ei useinkaan toimi. Parhaimmat orgaaniset tulokset saadaan huumorilla ja sisällöissä kannattaa hyödyntää trendejä. Huumorin on kuitenkin sovittava yrityksen tai tuotteiden imagoon, keinotekoiselta vaikuttava sisältö karkottaa katsojat. Käyttäjien osallistaminen on kuitenkin mitä kannattaa miettiä. Haasteet, osallistaminen ja aitous vetoaa erityisesti nuoriin. TikTokissa on kuitenkin nykyään myös paljon iäkkäämpiäkin käyttäjiä, joita voi tavoitella rauhallisemmilla sisällöillä. Niissäkin kuitenkin videoiden lyhyys ja napakkuus kannattaa pitää mielessä.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Anna-Maria Hokkanen

Tutustu myös blogipostauksiimme aiheesta

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.
Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Mitä uusia tuulia pk-sektorille on luvassa digitaalisen markkinoinin saralla vuonna 2024? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!
Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Tiesitkö, että sinunkin yritykselläsi on käytettävissään runsaasti dataa, jota voit hyödyntää markkinoinnin kehittämisessä ja tehostamisessa? Lue lisää!
Ulkoistettu markkinointipäällikkö rekrytoinnin vaihtoehtona

Ulkoistettu markkinointipäällikkö rekrytoinnin vaihtoehtona

Ulkoistettu markkinointipäällikkö on toimiva vaihtoehto markkinoinnin toteuttamiseen. Lue ulkoistamisen hyödyistä ja kenelle se sopii!
Chatbot on digitaalinen avustaja

Chatbot on markkinoinnin digitaalinen avustaja

Chatbotit ovat digitaalisia avustajia, jotka tarjoavat verkkosivustojen kävijöille välitöntä vuorovaikutusta ja toimivat porttina digitaalisten palvelujen pariin.

Mitä on mainosten ohjelmallinen ostaminen?

Ohjelmallisesta ostamisesta puhutaan paljon, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Kirjoittamamme opas avaa ohjelmallisen ostamisen salat ja auttaa pääsemään alkuun ohjelmallisessa mainonnassa.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.