Miksi tehdä Instagram-mainontaa?

Miksi Instagram-mainonta kannattaa?

Instagram-mainonta kasvaa ja monipuolistuu koko ajan. Instagram-markkinoinnissa on paljon hyviä mahdollisuuksia, joista moni yritys voisi hyötyä.
Instagram-mainonta

Instagram on noussut yhdeksi suosituimmista sosiaalisen median palveluista heti Facebookin jälkeen ja Instagramilla onkin 1,6 miljoonaa käyttäjää Suomessa. Palvelun käyttäjät ovat yksityishenkilöitä sekä yritysprofiileja.

Mainontaa Instagramiin tehdään Facebookin Metan Business Managerin kautta, eli IG-mainonnan tekoon yrityksellä pitää olla FB-tili. Facebookin verkostojen avulla mainonnan kohdentaminen Instagramissa oikeille kohderyhmille on tarkkaa ja kustannustehokasta.

Mitkä ovat Instagramissa mainostamisen hyödyt?

  • Monipuoliset ja visuaaliset mainosmuodot antavat hienot mainosmahdollisuudet.
  • Saavutat helposti ja kustannustehokkaasti tavoitellut kohderyhmät.
  • Instagram ja Facebook ovat yhteydessä toisiinsa, joten on helppoa kohdistaa kohdeyleisösi Facebookin datan perusteella.
  • Instagramin mainokset eivät ole häiritseviä, koska ne näyttävät samalta kuin tavalliset viestit.
  • Instagramin selkeän käyttöliittymän ansiosta ruudulla näkyy kerrallaan vain yksi mainos. Ei siis tarvitse kilpailla kuluttajan huomiosta vaikkapa sivupalkeissa.
  • Instagramissa käyttäjien sitoutumisaste on hyvin korkea, käyttäjät mielellään kommentoivat ja selaavat yritystilejä sekä katsovat tuotteita.
  • Voit erottua kilpailijoista, sillä moni mainostaa vielä vain Facebookissa.
  • Hashtageilla voit saavuttaa lisää potentiaalista yleisöä ja toisin kuin esimerkiksi Facebookissa, kuluttajat seuraavat niitä aktiivisemmin.

Instagramin mainosmuodot

Instagramissa voidaan mainostaa joko Instagramin syötteessä tai tarinoissa, eli Insta stooreissa. Syötteessä mainokset sulautuvat saumattomasti ja luonnollisesti muiden kuvien joukkoon. Mainokset on ilmaistu “Sponsoroitu”-tekstillä. Hyvin kohdennettu ja katsojaa puhutteleva mainos on jopa tervetullut katsojan feediin. Syötteessä voidaan käyttää kuvakaruselleja, videoita, kuvia ja kauppa-ominaisuutta eli Instagram Shoppingia.

Tarinoissa voidaan mainostaa sekä kuvilla että videoilla, mutta varsinkin erityisesti Instagramia varten pystymuotoon tehdyt videomainokset erottuvat todella hyvin edukseen. Videoiden kulutus on yhä nousussa, kuten myös Instagram Stories, eli tarinoissa saadaan tavoitettua päivittäin kuluttajia hyvin. Instagramin osto-toiminto on myös varteenotettava vaihtoehto, jos yritykseltä löytyy verkkokauppa. Kuviin ja videoihin voidaan merkitä tuotteet ja hinnat, joiden kautta asiakas pääsee siirtymään suoraan tuotteen sivulle verkkokauppaan.

Mihin Instagram-mainonta sopii?

Instagram toimii erinomaisesti brändimarkkinoinnin alustana, kampanjoissa, tuotelanseerauksissa ja -esittelyissä sekä myös työnantajamielikuva-markkinoinnissa. Muiden sosiaalisen median kanaviin verrattuna Instagram sitouttaa paremmin käyttäjiä.

Instagramissa kommentoidaan herkemmin ja ollaan muutenkin aktiivisempia vuorovaikutukseen yritysprofiilien kanssa verrattuna esimerkiksi Facebookiin. Kuluttajat ovat tottuneet Instagramissa laadukkaisiin kuviin ja ne ovat tärkeä osa Instagram-mainontaa. Myös videot toimivat erittäin hyvin. Laadukasta, kohderyhmää kiinnostavaa ja vuorovaikutukseen aktivoivaa sisältöä tuottavat yritykset menestyvät hyvin Instagramissa.

 

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Anna-Maria Hokkanen

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Miksi taantumassa markkinoinointihanoja ei kannata laittaa kiinni?

Haastavassa taloustilanteessa raha on tiukilla ja usein markkinointi on osa-alue, josta säästetään. Tässä blogipostauksessa kerromme, miksi markkinoinnin lopettaminen ainakaan täysin ei ole hyvä ratkaisu pitkässä juoksussa.

Kolme syytä, miksi sometyön ulkoistaminen kannattaa

Mietitkö somen ulkoistamista ammattilaisille? Tutustu kolmeen syyhyn, miksi ja milloin sosiaalisen median ulkoistaminen kannattaa.

Somestrategian tavoitteet

Myös some tarvitsee oman strategian, mutta miten luoda hyvä somestrategia? Tutustu somestrategian tavoitteisiin ja onnistuneen strategian luomiseen.
Millainen sisältö toimii Tiktokissa?

Millainen sisältö toimii TikTokissa?

Millainen sisältö TikTokissa toimii? Keräsimme luettavaksesi yhdeksän asiaa, jotka kannattaa ottaa huomioon suositulle somealustalle sisältöjä
Henkilöbrändäys & LinkedIn-profiilin erottuvuus

Henkilöbrändäys ja LinkedIn-profiilin erottuvuus

8 käytännön vinkkiä, kuinka tehostat LinkedIn-profiilisi erottuvuutta ja brändäät itseäsi. Lue vinkit ja erotu eduksesi!
Millainen sisältö pärjää somessa? 10 vinkkiä yrityksen somesisältöihin

Millainen sisältö toimii somessa?

Kuulostaako tutulta tilanteelta: yrityksen sometilit ovat olleet taas pitkään hiljaa ja pitäisi julkaista jotakin sisältöä, mutta et tiedä mitä? Lue vinkkimme suosituista somen postaustyypeistä ja nappaa parhaat ideat toteutukseen.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.