Instagram-mainonta

Miksi Instagram-mainontaa kannattaa tehdä?

Instagram-mainonta

Instagram-mainonta kasvaa ja monipuolistuu koko ajan. Instagram-markkinoinnissa on paljon hyviä mahdollisuuksia, joista moni yritys voisi hyötyä. Palvelu on noussut yhdeksi suosituimmista sosiaalisen median palveluista heti Facebookin jälkeen ja Instagramilla onkin 1,6 miljoonaa käyttäjää Suomessa. Palvelun käyttäjät ovat yksityishenkilöitä sekä yritysprofiileja.

Mainontaa Instagramiin tehdään Facebookin Business Managerin kautta, eli IG-mainonnan tekoon yrityksellä pitää olla FB-tili. Facebookin verkostojen avulla mainonnan kohdentaminen Instagramissa oikeille kohderyhmille on tarkkaa ja kustannustehokasta. 

Mitkä ovat Instagramissa mainostamisen hyödyt?

  • Monipuoliset ja visuaaliset mainosmuodot antavat hienot mainosmahdollisuudet.
  • Saavutat helposti ja kustannustehokkaasti tavoitellut kohderyhmät.
  • Instagram ja Facebook ovat yhteydessä toisiinsa, joten on helppoa kohdistaa kohdeyleisösi Facebookin datan perusteella.
  • Instagramin mainokset eivät ole häiritseviä, koska ne näyttävät samalta kuin tavalliset viestit.
  • Instagramin selkeän käyttöliittymän ansiosta ruudulla näkyy kerrallaan vain yksi mainos. Ei siis tarvitse kilpailla kuluttajan huomiosta vaikkapa sivupalkeissa.
  • Instagramissa käyttäjien sitoutumisaste on hyvin korkea, käyttäjät mielellään kommentoivat ja selaavat yritystilejä sekä katsovat tuotteita.
  • Voit erottua kilpailijoista, sillä moni mainostaa vielä vain Facebookissa.
  • Hashtageilla voit saavuttaa lisää potentiaalista yleisöä ja toisin kuin esimerkiksi Facebookissa, kuluttajat seuraavat niitä aktiivisemmin.

Instagramin mainosmuodot

Instagramissa voidaan mainostaa joko Instagramin syötteessä tai tarinoissa, eli Insta stooreissa. Syötteessä mainokset sulautuvat saumattomasti ja luonnollisesti muiden kuvien joukkoon. Mainokset on ilmaistu “Sponsoroitu”-tekstillä. Hyvin kohdennettu ja katsojaa puhutteleva mainos on jopa tervetullut katsojan feediin. Syötteessä voidaan käyttää kuvakaruselleja, videoita, kuvia ja kauppa-ominaisuutta eli Instagram Shoppingia.

Tarinoissa voidaan mainostaa sekä kuvilla että videoilla, mutta varsinkin erityisesti Instagramia varten pystymuotoon tehdyt videomainokset erottuvat todella hyvin edukseen. Videoiden kulutus on yhä nousussa, kuten myös Instagram Stories, eli tarinoissa saadaan tavoitettua päivittäin kuluttajia hyvin. Instagramin osto-toiminto on myös varteenotettava vaihtoehto, jos yritykseltä löytyy verkkokauppa. Kuviin ja videoihin voidaan merkitä tuotteet ja hinnat, joiden kautta asiakas pääsee siirtymään suoraan tuotteen sivulle verkkokauppaan. 

Mihin Instagram-mainonta sopii?

Instagram toimii erinomaisesti brändimarkkinoinnin alustana, kampanjoissa, tuotelanseerauksissa ja -esittelyissä sekä myös työnantajamielikuva-markkinoinnissa. Muiden sosiaalisen median kanaviin verrattuna Instagram sitouttaa paremmin käyttäjiä. Instagramissa kommentoidaan herkemmin ja ollaan muutenkin aktiivisempia vuorovaikutukseen yritysprofiilien kanssa verrattuna esimerkiksi Facebookiin. Kuluttajat ovat tottuneet Instagramissa laadukkaisiin kuviin ja ne ovat tärkeä osa Instagram-mainontaa. Myös videot toimivat erittäin hyvin. Laadukasta, kohderyhmää kiinnostavaa ja vuorovaikutukseen aktivoivaa sisältöä tuottavat yritykset menestyvät hyvin Instagramissa.

Haluatko kuulla aiheesta lisää? Ota yhteyttä blogin kirjoittajaan!

anski
Anski HokkanenUI / UX Designer

Tutustu myös muihin blogeihimme

Kiinnostaako digitaalinen markkinointi, verkkoanalytiikka, sisältö- ja materiaalituotanto tai suunnittelu ja koulutukset?

Ota meihin yhteyttä, niin jutellaan lisää!