Meta-mainonnan kohdentaminen

Some-mainonnan tehokkuuden ytimessä on kohderyhmän oikea määrittely

Meta-mainonnan avulla voit tavoittaa halutun yleisön hienovaraisesti ja vaikuttavasti. Mutta mistä aloittaa ja miten varmistaa, että mainoksesi osuvat oikeille silmäpareille? Lue blogimme ja tutustu kohderyhmäkuvausten merkitykseen ja Meta-kohdentamisen vaihtoehtoihin, jotka auttavat sinua saavuttamaan haluamasi tulokset.

Meta-mainonnan kohdentaminen

Tee vapaamuotoinen kohderyhmäkuvaus Meta-mainonnan kohdentamista varten

Tehokkaassa Facebook-mainonnassa pitää ottaa useita asioita huomioon. Kohderyhmän määrittäminen on yksi tärkeimmistä some-mainonnan vaiheista. Kohderyhmäkuvaus voi olla hyvinkin vapaamuotoinen. Kirjaa ylös kaikki tiedot, mitä tiedät kohderyhmästäsi.

Asiantuntijamme valitsee mainoksille kohdennukset soveltaen tehtyä kohderyhmämäärittelyä. Metan kohderyhmämittari kertoo asiantuntijalle, onko kohderyhmä liian tarkka, liian laaja vai juuri sopiva.

Aloitetaan Meta-mainostaminen laveammalla kohderyhmämäärityksellä ja tarkennetaan

Meta suosittelee määrittämään alkuun lavean kohderyhmän. Suuremmassa kohderyhmässä huutokaupalla on paremmat mahdollisuudet näyttää mainoksia, seurata tuloksia ja optimoitua. Esimerkiksi geo-sijainti, ikä ja sukupuoli ovat yleensä tyypillisiä määritettäviä kohdennuksia tässä vaiheessa.

Tarkan kohdentamisen käyttäminen esimerkiksi lisäämällä kiinnostuksen kohteen voi pienentää kohderyhmien kokoa, mutta se voi myös auttaa kohdentamaan mainoksiasi henkilöille, jotka reagoivat niihin todennäköisemmin.

Meta-kohdentamisen vaihtoehtoja

1. Uudet asiakkaat, joilla on tiettyjä kiinnostuksen kohteita tai jotka ovat tietystä geo-sijainnista

Houkuttele uusia asiakkaita rajaamalla kohderyhmää erilaisilla kriteereillä kuten sijainti, demografiset tiedot, kiinnostuksen kohteet ja toiminta.

2. Käyttäjät, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostusta yritystäsi kohtaan

Mukautettujen kohderyhmien avulla voit tavoittaa ihmisiä, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostusta yritystäsi kohtaan, ja kohdentaa mainontaa uudelleen heille. He voivat olla uskollisia asiakkaita, sovelluksesi käyttäjiä tai sivustosi vierailijoita.

Mukautettujen kohderyhmien avulla voit kohdentaa käyttäjille, jotka

  • ovat käyneet sivustollasi
  • käyttävät sovellustasi
  • ovat asiakasluettelossasi
  • sitoutuvat profiileihisi ja sisältöösi

3. Käyttäjät, joilla on samoja kiinnostuksen kohteita kuin nykyisillä asiakkaillasi

Voit luoda mukautetun kohderyhmäsi pohjalta samankaltaisuuteen perustuvan kohderyhmän (look-a-like yleisön). Samankaltaisuuteen perustuvat kohderyhmät ovat listoja käyttäjistä, joille kohdennetaan mainontaa ja jotka ovat samankaltaisia kuin yrityksesi kanssa jo asioineet käyttäjät.

Tarvitset olemassa olevan lähdekohderyhmän ennen kuin voit luoda samankaltaisuuteen perustuvan kohderyhmän. Lähdekohderyhmässä on oltava vähintään 100 henkilöä yhdestä maasta, jotta sitä voidaan käyttää samankaltaisuuteen perustuvan kohderyhmän perustana. Kohdentamisvaihtoehtoja on rajoitettu sellaisten kohderyhmien osalta, joihin kuuluvat useimmissa maissa alle 18-vuotiaat.

Yrityksen kannattaa satsata Meta-mainontaan

Meta-mainonta tarjoaa yrityksille potentiaalin tavoittaa kohdeyleisönsä tehokkaasti ja kustannustehokkaasti. Se tarjoaa mahdollisuuden kohdentaa mainoksia erilaisten demografisten tietojen, kiinnostusten ja käyttäytymisen perusteella. Näin voit varmistaa, että mainokset näkyvät juuri niille ihmisille, jotka ovat todennäköisimmin kiinnostuneita tarjoamistanne tuotteista tai palveluista. Jos kiinnostuit, tutustu myös viiteen syyhyn, miksi yrityksen kannattaa tehdä Facebook-mainontaa.

 

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogipostauksiimme aiheesta

Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan avulla voit tavoittaa halutun yleisön hienovaraisesti ja vaikuttavasti. Mutta mistä aloittaa ja miten varmistaa, että mainoksesi osuvat oikeille silmäpareille?

Miksi taantumassa markkinoinointihanoja ei kannata laittaa kiinni?

Haastavassa taloustilanteessa raha on tiukilla ja usein markkinointi on osa-alue, josta säästetään. Tässä blogipostauksessa kerromme, miksi markkinoinnin lopettaminen ainakaan täysin ei ole hyvä ratkaisu pitkässä juoksussa.
Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.
Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Mitä uusia tuulia pk-sektorille on luvassa digitaalisen markkinoinin saralla vuonna 2024? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!
Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Tiesitkö, että sinunkin yritykselläsi on käytettävissään runsaasti dataa, jota voit hyödyntää markkinoinnin kehittämisessä ja tehostamisessa? Lue lisää!
Ulkoistettu markkinointipäällikkö rekrytoinnin vaihtoehtona

Ulkoistettu markkinointipäällikkö rekrytoinnin vaihtoehtona

Ulkoistettu markkinointipäällikkö on toimiva vaihtoehto markkinoinnin toteuttamiseen. Lue ulkoistamisen hyödyistä ja kenelle se sopii!

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.