Tehokas Facebook-mainonta

Näin aloitat tehokkaan Facebook-mainonnan

Tehokas Facebook-mainonta onnistuu varmemmin, kun noudatat näitä muutamia vinkkejä, mutta hyvät tulokset vaativat aina paljon kokeilua ja jatkuvaa oppimista.

Tehokas Facebook-mainonta

1. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Mitä haluat mainostaa? Kenelle haluat mainostaa? Miten haluat mainostaa? Milloin haluat mainostaa? Mikä on tavoitteesi? Mitä mittareita käytät?

Mieti mikä on järkevin tuote tai palvelu, jota mainostaa Facebookissa. Mieti kohderyhmä, jota haluat mainonnalla tavoitella. Kirjoita itsellesi konkreettinen ja vapaamuotoinen kuvaus kohderyhmästä ja sen erityispiirteistä. Onko käytettävissä videomateriaalia vai kuvamateriaalia? Mikä olisi otollisin kampanja-aika, onko kellonajalla tai viikonpäivällä merkitystä? Mikä on tavoitteesi, tunnettuuden parantaminen, verkkosivujen kävijämäärän kasvattaminen, liidien hankinta, myynti, FB-tykkääjien määrä tai jokin muu? Miten aiot mitat kampanjan onnistumista?

2. Ota Facebook Business Manager käyttöön

Moni tekee Facebook-mainontaa Facebook-sivun kautta mainostamalla julkaisua. Suosittelen kuitenkin ottamaan käyttöön Facebook Business Managerin, koska se tarjoaa muun muassa paremmat kohdennusmahdollisuudet tehokkaaseen Facebook-mainontaan. Mainonnan tulosten seuranta on kattavampaa Business Managerin puolella ja kampanjaa voi optimoida kohti parempia tuloksia. Business Managerista saat myös kuitit tulostettua näppärästi kirjanpitäjälle.

3. Käytä kampanjassa useampaa erilaista mainosmateriaalia

Eri ihmiset reagoivat hyvin eri tavoin erilaisiin mainoksiin. Erilaisia kuva-teksti-yhdistelmiä kannattaa mainoksissa olla useita, aina vähintään kaksi. Usein kuvalla on suurempi merkitys kuin tekstillä. Muista, että kuva ei saa sisältää juurikaan tekstiä. Parhaiten toimiva kuva-teksti-kombo löytyy vain testaamalla. Yhteen mainokseen voi laittaa jopa kuusi eri kuvaa. Videomainonta ja ylipäätään liikkuva kuva tehoaa myös moneen paremmin kuin perinteinen kuvamainos.

4. Valitse järkevä markkinointitavoite kampanjallesi

Facebook Business Manager tarjoaa toistakymmentä erilaista markkinointitavoitevaihtoehtoa kampanjallesi.

Facebook mainonnan tavoitteet

5. Tallenna parhaat kohderyhmät jatkokäyttöä varten

Facebook-mainostaminen Business Managerilla voi tuntua työläältä, erityisesti jos joka kerta täytyy suunnitella ja rakentaa kohderyhmät uudelleen. Tehokkuuden nimissä, parhaat ja toimivimmat kohderyhmät kannattaa aina tallentaa. Tällöin saat näppärästi tallennetun kohderyhmän käyttöön seuraavaan kampanjaan.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Kolme syytä, miksi sometyön ulkoistaminen kannattaa

Mietitkö somen ulkoistamista ammattilaisille? Tutustu kolmeen syyhyn, miksi ja milloin sosiaalisen median ulkoistaminen kannattaa.

Somestrategian tavoitteet

Myös some tarvitsee oman strategian, mutta miten luoda hyvä somestrategia? Tutustu somestrategian tavoitteisiin ja onnistuneen strategian luomiseen.
Millainen sisältö toimii Tiktokissa?

Millainen sisältö toimii TikTokissa?

Millainen sisältö TikTokissa toimii? Keräsimme luettavaksesi yhdeksän asiaa, jotka kannattaa ottaa huomioon suositulle somealustalle sisältöjä
Henkilöbrändäys & LinkedIn-profiilin erottuvuus

Henkilöbrändäys ja LinkedIn-profiilin erottuvuus

8 käytännön vinkkiä, kuinka tehostat LinkedIn-profiilisi erottuvuutta ja brändäät itseäsi. Lue vinkit ja erotu eduksesi!
Millainen sisältö pärjää somessa? 10 vinkkiä yrityksen somesisältöihin

Millainen sisältö toimii somessa?

Kuulostaako tutulta tilanteelta: yrityksen sometilit ovat olleet taas pitkään hiljaa ja pitäisi julkaista jotakin sisältöä, mutta et tiedä mitä? Lue vinkkimme suosituista somen postaustyypeistä ja nappaa parhaat ideat toteutukseen.

TikTok – mistä siinä on kyse?

TikTok on videomuotoinen sosiaalinen media, jonka sisältö koostuu lyhyistä pystysuuntaisista videoista. Huumori, transitiot ja trendit ovat TikTokin ydintä.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.