Aineisto-ohjeet
MINKÄS KOKOISTA LAITETAAN? TUTUSTU AINEISTO-OHJEISIIN.
Täältä löydät aineisto-ohjeet, kun puuhastelet kasaan mainosmateriaaleja seuraavaan kampanjaasi. Vai tarvitsetko kenties apua? Meiltä saat bannerit, LinkedIn-mainokset, Facebook-karusellimainokset sekä kaiken muun tarvittavan graafisen aineiston.
Aineistojen toimitus 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua osoitteeseen: mainonta@oddy.fi.
Google Display Network
Tarkistathan aina alustan omilta sivuilta viimeisimmät ohjeet, sillä ohjeistukset päivittyvät säännöllisesti!
Suosittelemamme mainoskoot (pikseliä):
300×250
336×280
300×600
160×600
980×120
Kaikki yleiset mainoskoot:
Tiedostokokoraja (JPG, GIF, PNG, HTML5): 150kt
Animaation enimmäiskesto (GIF ja HTML5): 30sek
Huomioithan, että Googlen bannereissa täytyy selkeästi kertoa mainostajan nimi / logo.
Testaa HTML5-aineistosi ennen toimitusta:
Google Responsive Display Ads
Tarkistathan aina alustan omilta sivuilta viimeisimmät ohjeet, sillä ohjeistukset päivittyvät säännöllisesti!
Video:
Kuva:
Teksti:
- Pitkä otsikko: max 90 merkkiä (vain yksi otsikko)
- Lyhyt otsikko: max 30 merkkiä (voidaan tehdä 1-5 variaatiota)
- Kuvaus: max 90 merkkiä (voidaan tehdä 1-5 variaatiota)
- Yrityksen nimi: max 25 merkkiä
- Lopullinen URL (sivu, johon mainosta klikkaamalla päädytään)
- Call to action -teksti, jonka vaihtoehdot ovat: Hae nyt, Varaa nyt, Ota yhteyttä, Lataa, Lisätietoja, Asenna, Sivustolle, Osta nyt, Rekisteröidy, Pyydä tarjous, Tilaa, Näytä lisää.
Ohjelmallinen ostaminen - Display
Tarkistathan aina alustan viimeisimmät ohjeet, sillä ohjeistukset päivittyvät säännöllisesti!
Suosittelemamme mainoskoot (pikseliä):
- 980×400
- 300×300
- 300×600
- 160×600
- 300×250
Suositellut koot saattavat vaihdella myös mediakohtaisesti.
Yllä listatut mainoskoot kattavat suurimman osan ohjelmallisen mainospaikoista Suomessa.
Yleisimmät mainoskoot:
Aineistojen kokorajat vaihtelevat usein medioiden välillä. Alla olevan listauksen kokorajat
ovat keskiarvoja ja takaavat aineiston toimivuuden suurimmassa osassa sivustoja.
Jos aikomuksena on mainostaa vain parilla tietyllä sivustolla – tarkista suosituskoot medioiden omista aineisto-ohjeista.
Swipe-kuutio / 3D Cube
- Usein käytetty mainosmuoto mobiiliparaatina tai jättiboksina.
- Voidaan käyttää halutessa myös muissakin mainosmuodoissa.
- Kuutio voi sisältää monta eri sivua
- Kuution sivut toimitetaan erillisinä kuvatiedostoina (jpg,png)
- Huomioi sivujen yhteenlaskettu tiedostokoko (HTML5-kokoraja jättäen n.15kt tyhjää)
- Kuution sivu voi sisältää myös videon.
Muistathan, että yleinen suositus HTML5-aineistojen animaation kestolle on max. 30sek.
Myös vältä käyttämästä suorituskyvylle raskasta animointia.
HTML5 -aineiston tekniset ohjeet:
Ohjelmallinen ostaminen - Video
Tarkistathan aina alustan viimeisimmät ohjeet, sillä ohjeistukset päivittyvät säännöllisesti!
Instream-videomainonta
Mainospaikka: Videosisältöjen yhteydessä sivustolla ja suoratoistopalveluissa)
Testaa äänenvoimakkuus: MTV Audio Loudness Test Tool, Ruutu Audio Loudness tool
Outstream-videomainonta
Mainospaikka: Sivuston mainospaikoilla
Ääni on oletuksena mykistettynä – katsojan klikattava ääni erikseen päälle.
Huomioi tämä videon suunnittelussa ja älä jätä viestiä ainoastaan äänen varaan.
Ohjelmallinen ostaminen - Natiivinosto
Tarkistathan aina alustan viimeisimmät ohjeet, sillä ohjeistukset päivittyvät säännöllisesti!
Facebook
Tarkistathan aina alustan omilta sivuilta viimeisimmät ohjeet, sillä ohjeistukset päivittyvät säännöllisesti!
Facebook-kuvamainos
- Suositeltu kuvakoko: 1080 x 1350 px tai 1080 x 1080 px
- Kuvasuhde: 1.9:1 tai 4:5. Kuvasuhde 4:5 ei ole saatavilla pöytäkonesijoittelussa
- Teksti: 50-150 merkkiä
- Otsikko: enintään 27 merkkiä
- Linkin kuvaus: 30 merkkiä
Facebook-videomainos
H.264-videopakkaus, suurta profiilia suositellaan, pikselit ovat nelikulmaisia, kuvataajuus on kiinteä ja näyttö lomittamaton.
- Kuvasuhde: 1:1 pöytäkoneella ja 4:5 mobiilissa
- Muoto: MP4, MOV tai GIF
- Ääni: Stereo AAC -äänipakkaus, suositus vähintään 128 kbps.
- Kesto: enintään 240 minuuttia
- Tiedostokoko: enintään 4 Gt
- Teksti: enintään 125 merkkiä
- Otsikko: enintään 27 merkkiä
- Linkin kuvaus: 27 merkkiä
Facebook-karuselli
- Kuvatiedostotyyppi: JPEG tai PNG
- Kuvasuhde: 1:1.
- Kuvakoko: vähintään 1080 x 1080 px
- Teksti: enintään 80 merkkiä
- Otsikko: enintään 45 merkkiä
- Linkin kuvaus: 18 merkkiä
- Videotiedostotyyppi: MP4, MOV tai GIF
- Enimmäiskoko: 4 Gt
- Kesto: 240 minuuttia
- Kuvasuhteen toleranssi: 3 prosenttia
Instagram
Tarkistathan aina alustan omilta sivuilta viimeisimmät ohjeet, sillä ohjeistukset päivittyvät säännöllisesti!
Kuvamainos
- Suositeltu kuvakoko: vähintään 1080 x 1080 px
- Kuvasuhde: 1:1 (myös kuvasuhteita 16:9-9:16 tuetaan, mutta ne voidaan rajata kuvasuhteeseen 1:1)
- Kuvaformaatti: JPEG tai PNG
- Ensissijainen teksti: Enintään 125 merkkiä
- Otsikko: enintään 40 merkkiä
- Avainsanat: enintään 30 kpl
- Tiedostokoko: enintään 30 Mt
Videomainos
- Suositeltu kuvasuhde: 4:5 (myös kuvasuhteita 1,91:1-9:16 tuetaan)
- Suositeltu kuvakoko: vähintään 1080 x 1080 px
- Muoto: MP4, MOV, tai GIF
- Ääni: Stereo AAC -äänipakkaus, suositus väh. 128 kbps.
- Kesto: Enintään 60 sekuntia
- Tiedostokoko: Enintään 4 Gt
- Teksti: enintään 125 merkkiä
- Avainsanat: enintään 30 kpl
Karuselli
- Kuvasuhde: 1:1 tai 4:5
- Kuvatiedostotyyppi: JPEG tai PNG
- Videotiedostotyyppi: MP4, MOV tai GIF
- Ensisijainen teksti: 125 merkkiä
- Avainsanat: enintään 30 kpl
- Laskeutumissivun URL-osoite: pakollinen
- Kuvatiedoston enimmäiskoko: 30 Mt
- Videotiedoston enimmäikoko: 4 Gt
- Korttien vähimmäismäärä: 2 kpl
- Korttien enimmäismäärä: 10 kpl
LinkedIn
Tarkistathan aina alustan omilta sivuilta viimeisimmät ohjeet, sillä ohjeistukset päivittyvät säännöllisesti!
Kuvamainos
- Kuvasuhde: 1.91:1, 1:1 ja 4:5
- Kuvakoko: 7680 x 4320 px (alle 401 px kuvat näkyvät pikkukuvana)
- Tiedostomuoto: JPEG, PNG, GIF (animoitu gif tulee olla enintään 250 fps)
- Tiedostokoko: enintään 5 MB
- Alkuteksti: suositus enintään 150 merkkiä (sallittu enintään 600 merkkiä)
- Otsikko: enintään 70 merkkiä
- Kuvaus: suositus enintään 100 merkkiä (sallittu enintään 300 merkkiä)
Karuselli
- Kuvasuhde: 1:1
- Kuvakoko: vähintään 1080 x 1080 px
- Tiedostomuoto: JPEG, PNG, GIF (gif tiedostomuodosta ainoastaan ei animoitu versio)
- Tiedostokoko: enintään 10 MB
- Otsikko: maks. 255 merkkiä
- Kuvaus: suositus enintään 150 merkkiä (sallittu enintään 255 merkkiä)
- Korttien vähimmäismäärä: 2 kpl
- Korttien enimmäismäärä: 10 kpl
Videomainos
- Kuvasuhde: 9:16, 16:9, 4:5 ja 1:1
- Tiedostomuoto: MP4, enintään 30 fps. H.264 tai VP8 videopakkaus
- Tiedostokoko: 75 KB – 500 MB
- Ääni: AAC tai MPEG4 äänipakkaus, alle 64 kHz
- Kesto: kolmesta sekuntista 30 minuuttiin
- Otsikko: enintään 255 merkkiä
- Kuvaus: suositus enintään 150 merkkiä (sallittu enintään 255 merkkiä)
- Kuvakoot:
Youtube
Tarkistathan aina alustan omilta sivuilta viimeisimmät ohjeet, sillä ohjeistukset päivittyvät säännöllisesti!
In-Stream
Ohitettavat In-Stream mainokset. Katsojat voivat halutessaan ohittaa mainoksen viiden sekunnin kuluttua ja jatkaa videon katsomista.
- Kuvasuhde: 16:9, 9:16 ja 1:1
- Kuvakoko: vaaka 1920 x 1080 px, pysty 1080 x 1920 px ja neliö 1080 x 1080 px
- Tiedostomuoto: MPeg-2 tai MPEG-4
- Tiedostokoko: enintään 256 Gt
- Kesto: suosituksena 15-20 sekuntia
- Otsikko: enintään 15 merkkiä (jos mukana on toimintakehote, enintään 10 merkkiä)
Ei-ohitettavat In-Stream mainokset. Katsojat eivät voi ohittaa mainosta ja ne kestävät enintään 15 sekuntia.
- Kuvasuhde: 16:9, 9:16 ja 1:1
- Kuvakoko: vaaka 1920 x 1080 px, pysty 1080 x 1920 px ja neliö 1080 x 1080 px
- Tiedostomuoto: MPeg-2 tai MPEG-4
- Tiedostokoko: enintään 256 Gt
- Kesto: enintään 15 sekuntia
- Otsikko: enintään 15 merkkiä (jos mukana on toimintakehote, enintään 10 merkkiä)
In-Feed
- Kuvasuhde: 16:9, 9:16 ja 1:1
- Kuvakoko: vaaka 1920 x 1080 px, pysty 1080 x 1920 px ja neliö 1080 x 1080 px
- Tiedostomuoto: MPEG-2 tai MPEG-4
- Tiedostokoko: enintään 256 Gt
- Kesto: suosituksena 15-20 sekuntia
- Otsikko: suositus enintään 2 riviä, 40 merkkiä riviä kohden
- Kuvaus: suositus enintään 2 riviä, 35 merkkiä riviä kohden
Spotify
Tarkistathan aina alustan omilta sivuilta viimeisimmät ohjeet, sillä ohjeistukset päivittyvät säännöllisesti!
Videomainos
- Tiedostomuoto: MP4 ja MOV
- Tiedostokoko: enintään 500 MB
- Kuvakoko: 9:16 ja 16:9
- Kesto: enintään 30 sekuntia
- Ääni RMS -14 dBFS, Peak -0.2 dBFS
- Kehoite: alle 25 merkkiä
Äänimainos
- Tiedostomuoto: MP3, .OGG tai WAV
- Tiedostokoko: enintään 500 MB
- Kuvakoko: 9:16 ja 16:9
- Kesto: enintään 30 sekuntia
- Ääni: Stereo, Sample rate 44.1 kHz, bit rate 192 kbps, äänen voimakkuus -16 LUFS (+/- 1.5 LUFS)
- Käsikirjoituksen sanamäärä: Suositus enintään 65 sanaa 30 sekunnin mainokseen
CTA vaihtoehdot:
Apply now, Book now, Buy now, Buy tickets, Click now, Download, Find stores, Get coupon, Get info, Learn more, Listen now, More info, Pre-save, Save now, Share, Shop now, Sign up, Visit profile, Visit site, Watch now
Spotify-aineiston toimitus
Aineistot 7 arkipäivää ennen kampanjan alkua.
Snapchat
Tarkistathan aina alustan omilta sivuilta viimeisimmät ohjeet, sillä ohjeistukset päivittyvät säännöllisesti!
Snapchat-kuva- ja videomainos
- Kuvakoko: 1080 x 1920 px
- Kuvasuhde: 9:16
- Kuvamuoto: .jpg ja .png
- Videomuoto: .mp4 ja .mov
- Videon pituus: 3-180 sekuntia
- Bränditeksti: enintään 25 merkkiä
- Otsikko: enintään 34 merkkiä
Snapchat Story -mainos
Storymainoksessa voidaan hyödyntää 3-20 yksittäistä kuva- tai videomainosta.
- Kuvakoko: 1080 x 1920 px
- Kuvasuhde: 9:16
- Kuvamuoto: .jpg ja .png
- Videomuoto: .mp4 ja .mov
- Videon pituus: 3-180 sekuntia
- Bränditeksti: enintään 25 merkkiä
- Otsikko: enintään 34 merkkiä
Tile asset deliverables for Discover section
Story-otsikko: enintään 55 merkkiä
Logo:
- Kuvamuoto: .png
- Kuvakoko: 993 x 284 px
Kuva:
- Kuvamuoto: .png
- Kuvakoko: 360 x 600 px
Ohjaava natiivimainonta
Tarkistathan aina alustan viimeisimmät ohjeet, sillä ohjeistukset päivittyvät säännöllisesti!
Natiivimainoksen elementit:
- Kuva tai video
- Otsikko
- Kuvaus tai ingressi
- Mainostajan nimi tai logo
Kuva:
- Kuvan koko: 4:3
- Formaatti: .jpg, .png
- Tiedostokoko: maks. 200 kt
Kuva ei saa sisältää logoa tai tekstiä.
Kuvassa itsessään ei saa olla mitään kävijää aktivoivaa tekijää, kuten “Klikkaa tästä!”
Otathan huomioon, että kuvaa saatetaan rajata mediasta riippuen, joten pidä kuvan tärkeimmät osat keskellä.
Otsikko:
- Mainosmuoto: Teksti
- Tekstimäärä: maks. 60 merkkiä (sisältäen välilyönnit)
Tekstin pituus sovitetaan automaattisesti sivuston mukaan. Jos käytetään pitkää otsikkoa, voidaan teksti leikata ja korvata kolmella pisteellä (…) millä tahansa sivustolla.
Kuvaus:
- Mainosmuoto: Teksti
- Tekstimäärä: maks. 100 merkkiä (sisältäen välilyönnit)
Tekstin pituus sovitetaan automaattisesti sivuston mukaan.
Vinkki!
Yritä houkutella lukija lukemaan lisää artikkelista. Älä käytä mainosmaisia tekstejä, kuten “Nyt tuotteet -50%!” Tarjoa sisällöllä tietoa, vinkkejä, käyttäjiä aktivoivaa sisältöä, kuten kilpailuja, testejä ja keskustelua. Muista mitata myös natiivimainonnan toimivuutta. Älä pyöritä samaa mainosta liian pitkään, tarjoa ajan mittaan tuoretta sisältöä.
TikTok
Tarkistathan aina alustan omilta sivuilta viimeisimmät ohjeet, sillä ohjeistukset päivittyvät säännöllisesti!
Videomainos
- Tiedostomuoto: mp4, .mov, .mpeg, .3gp .avi.
- Tiedostokoko: enintään 500 MB, vähintään 516 kbps
- Kukakoko: 1 920 x 1 080 pikseliä (vaaka), 1 080 x 1 920 pikseliä (pysty), 1 080 x 1 080 pikseliä (neliö)
- Kuvasuhde: 9:16
- Kesto: suositeltu 5-10 s. Vähimmäispituus 5 s, enimmäispituus 60 s
- Otsikko: enintään 15 merkkiä (Jos mukana on toimintakehotus, enintään 10 merkkiä)
Ehdotuksia parempaan mainosten toimivuuteen ja käyttäjäkokemukseen:
- Videomainoksessa on oltava taustamusiikkia tai ääntä.
- Lataa korkean resoluution videoita. Vältä epäselviä tai vääristyneitä kuvia, jotka johtuvat mittojen venyttämisestä tai puristamisesta.
- Mainoksen on oltava lokalisoitu. Muita kuin paikallisia virallisia kieliä, joilla mainos näytetään, ei pitäisi näyttää liian usein.
Pidä avainasemassa olevat elementit keskellä ruutua. Tämä estää niiden peittymisen kuvauksella tai logolla ja välttämään olematta hieman leikattu sivuilta sopiakseen eri kokoisiin näyttöihin.
Huomio!
Helpottaaksemme kuvamainoksen luomista ja lataamista, olemme kehittäneet kuvan rajaustyökalun. Tämän työkalun avulla voit ladata kuvia, joiden kuvasuhde on mikä tahansa, ja muuttaa näiden kuvien kokoa täyttääkseen kuvasuhteen vaatimukset.
Pinterest
Tarkistathan aina alustan omilta sivuilta viimeisimmät ohjeet, sillä ohjeistukset päivittyvät säännöllisesti!
Kuvamainokset
- Kuvamuoto: .png ja .jpg
- Tiedostokoko: tietokone enintään 20Mb, sovellus enintään 32 Mt
- Kuvasuhde: 2:3
- Kuvakoko: 1000 x 1500 px
- Otsikko: enintään 100 merkkiä
- Kuvaus: enintään 500 merkkiä
Videomainokset
- Videomuoto: .mp4, .mov ja .m4v (H. 264 tai H. 265 encoding)
- Tiedostokoko: enintään 2Gb
- Suositeltu kuvasuhde: 1:1, 2:3, 4:5 tai 9:16
- Videon pituus: suositeltu 6-15 s (vähintään 4 sekuntia, enintään 15 minuuttia)
- Otsikko: enintään 100 merkkiä
- Kuvaus: enintään 500 merkkiä
Opi lisää mainosmateriaalituotannosta blogeistamme
- Tehokas viestintä bannerimainonnassa – Vinkkejä toimivan mainosviestin kirjoittamiseen
- Vinkit bannerituotantoon – Näillä vinkeillä onnistut tekemään toimivat ja tyylikkäät bannerit
- Millainen on toimiva bannerimainos? Visuaalisuus ja tekstit on mietittävä tarkasti
- Lue vinkit! Miten tehdä onnistunutta bannerimainontaa
- Millainen on hyvä natiivimainos? Natiivimainonnassa keskiössä on kiinnostava sisältö
Ota ihmeessä yhteyttä!
Kuinka voimme auttaa?
Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä.
Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille! Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.
Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.
Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.