Podcast-vinkit

Näillä vinkeillä onnistut tekemään menestyksekkään podcastin

Tutustu vinkkeihimme!

Podcast

Mitä tarkoittaa podcast?

Sanaa podcast käytetään viitattaessa sekä podcast-lähetykseen että podcast-tallenteeseen. Podcast-lähetys on internetistä esim. tietokoneelle tai kännykkään verkkosyötteenä tilattava, usein radio-ohjelmaan verrattavissa oleva lähetys. Podcast-tallenteella taas tarkoitetaan podcast-lähetyksenä jaettavaa ääni- tai videotallennetta.

Suomifaktoja podcasteista

  • Kuukausittain podcasteja kuuntelee 39 % suomalaisista eli noin 1,3 milj. 15-64-vuotiasta suomalaista.
  • Podcasteja kuunnellaan keskimäärin 2h 59min viikossa, eli podcastin kuuntelija kuuntelee sinun asiaasi hurjan pitkän ajan.
  • Yle Areena, Supla, Spotify ja Apple Podcast ovat todella suosittuja podcast-palveluita.
  • Podcastien ehdoton prime time on illalla. Iltaisin on aikaa kuunnella podcasteja.
  • Podcasteja kuunnellaan usein samanaikaisesti matkustaessa paikasta toiseen tai kotitöitä tehdessä.
  • Podcasteja kuunnellaan, kun halutaan viihtyä, oppia uutta tai rentoutua.
  • Suomen suosituimmat podcastit ovat radio-ohjelmia, käsittelevät seksiä, urheilua tai pohjautuvat täysin tunnettuun hostiin. True crime on myös suosittua.

Näillä vinkeillä onnistut tekemään menestyvän podcastin

Nämä podcast-vinkit sisäistämällä olet jo pitkällä luodessasi podcastia. Kannattaa käyttää tunnettuja henkilöitä podcastien hosteina ja kutsua vieraiksi henkilöitä, joilla on tunnettuutta ja seuraajia. Useinkaan yrityksen oma henkilökunta ei yksistään riitä. Kukaan ei myöskään jaksa kuunnella tylsää, monotonista puhetta. Puhetavan kannattaa olla innostunut ja aiheeseen liittyen sopivan rento. On tärkeää valita myös podcast-alustaksi jokin suosituimmista podcast-alustoista, kuten Spotify tai Apple Podcast. Jatkuvuuden suunnitteleminen on myös hyväksi. Kannattaa miettiä selkeä konsepti ja jatkuvuus, ettei podcast jää yksittäiseksi vedoksi, vaan koostuisi jaksoista. Podcastien teko vaatii paljon aikaa ja vaivaa. Jo raakilevaiheessa podcastia kannattaa testata tutulla porukalla ja tehdä tarvittavia muutoksia kommenttien pohjalta.

Usein podcastit tarvitsevat hieman markkinointia, että ne löydetään paremmin ja aiheesta kiinnostuneet ihmiset saadaan podcastien pariin. Markkinointia suunniteltaessa kohderyhmäymmärrys on tärkeää, mistä ja milloin tavoitat parhaiten kohderyhmäsi. Joissain tapauksissa podcastien sisältö halutaan tiivistää myös kirjoitettuun muotoon niitä henkilöitä varten, jotka eivät ole tottuneita podcastien kuuntelijoita. Samalla tästä voi saada verkkosivuille hyvää sisältöä, jonka kautta henkilöitä voidaan ohjata myös kuuntelemaan podcastia. Nykyään esimerkiksi somepostausten elinikä on hyvin lyhyt. Podcastit ovat sen sijaan laadukasta ja pitkäikäistä sisältöä.

Miten mittaat podcastia?

Podcastit eivät ole taktinen väline, jolla haetaan suoraa kauppaa, vaan podcastit voi sijoittaa myyntifunnelin keskiosaan tai sen alapuolelle. Podcasteilla ei tavoiteta suuria massoja, vaikkakin tärkein mittari lienee tavoittavuus. Sanoisin, että sata on jo hyvä määrä, tuhansiin saa olla jo todella tyytyväinen. Järkevää on seurata myös seuraajien määrää, engagementia ja arvioiden määrää ja laatua.

Mihin tarkoitukseen podcast sopii?

Henkilöbrändäys, brändimarkkinointi, yritysvastuuviestintä, työnantajamielikuva, mutta eri toten podcastit ovat loistava tapa asiantuntijaviestintään.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Mitä trendejä graafisessa suunnittelussa on ollut viime vuosina? Lue 10 tämän hetken trendiä, jotka auttavat sinua ja yritystäsi pysymään kilpailukykyisenä.
Pk-yritysten brändimarkkinointi

Miksi pk-yrityksen kannattaa tehdä brändimarkkinointia?

Brändi on mielikuva yrityksestä asiakkaan ja kuluttajan silmissä. Brändimarkkinointi on strateginen investointi, joka voi tuoda merkittävää hyötyä myös pienille ja keskisuurille yrityksille.
B2B sisällöntuotanto

Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon

B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.
infografiikka koristekuva

Infografiikka kommunikoi monimutkaiset asiat visuaalisesti

Infografiikan tärkein tavoite on selkeys, ja sen tehtävänä on selkeyttää monimutkaista viestiä. Infografiikan avulla teet datasta ymmärrettävää.
Somen vuosikello

Miksi somen vuosikellon tekeminen kannattaa?

Suunnitelmallisuus on avain tehokkaaseen sometekemiseen. Tässä postauksessa käsittelemme, miksi somen vuosikello on niin tärkeä ja mitä sillä saavutetaan.
Mikä on Threads?

Mikä on Threads?

Metan lanseeraama uusi somealusta Threads on nyt myös Suomessa. Mistä Threadissa puhutaan, miten se otetaan käyttöön ja mitä mainostajille on luvassa? Lue blogimme, niin tiedät!

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.