Pinterestin mahdollisuudet

Mikä on Pinterest? Miksi valita Pinterest?

Pinterest on kuvapalvelu, jossa kuvia voi jakaa ja kerätä omien kiinnostuksen kohteiden mukaan visuaalisiksi kokoelmiksi. Pinterestiä käytetään nimenomaan uusien ideoiden etsimiseen, inspiroitumiseen, mieltymysten selvittämiseen ja kokoamiseen sekä intohimojen ja harrastusten seuraamiseen.

Pinterest

Mikä Pinterest on?

Pinterest on kuvapalvelu, jossa kuvia voi jakaa ja kerätä omien kiinnostuksen kohteiden mukaan visuaalisiksi kokoelmiksi, ”boardeiksi”. Pinterestiä käytetään nimenomaan uusien ideoiden etsimiseen, inspiroitumiseen, mieltymysten selvittämiseen ja kokoamiseen sekä intohimojen ja harrastusten seuraamiseen.

Pinterest sijoittuu ominaisuuksiltaan hakukoneen ja somen välimaastoon: siellä voi hakea tietoa (vaikkapa hakusanalla ”keittiö”), kiinnittää eli pinnata mieleisiään kuvia omiin kokoelmiin eli boardeihin, joita voi halutessaan myös jakaa toisten käyttäjien kanssa. Kanavana Pinterest on massoille tuntemattomampi kuin Facebook ja Instagram, mutta toisaalta heavy usereita Pinterestissa on paljon. Pinterestiä käytetään usein ostopolun varhaisessa vaiheessa, eli jo silloin, kun vasta haaveillaan tai ollaan harkitsemassa hankintaa tai halutaan hakea uusia inspiraatioita.

Miksi Pinterest?

Pinterestin käyttö suomalaisten yritysten markkinoinnissa on toistaiseksi melko vähäistä, vaikka kanavassa on hurja potentiaali! Käyttö on kasvanut huimasti koronan aikana ja Suomessa käyttäjiä on nyt noin 750 000 kuukaudessa.

Pinterestin vahvuus on nimenomaan siinä, että käyttäjät suunnittelevat, fiilistelevät ja insiproituvat kanavassa jo hyvissä ajoin ennen ostopäätöstä. Moni liikkuu Pinterestissä nimenomaan ”ostohousut jalassa”, jolloin mainostaja voi päästä valintajoukkoon jo varhaisessa vaiheessa ostopolkua.

Pinterestissä pystyy tavoittamaan kohdeyleisöjä myös orgaanisesti, eli ilmaiseksi ilman mainosrahaa. Mainonnan näkökulmasta Pinterest on vielä todella alihyödynnetty ja hinnat ovat alhaiset. Pinterestissä voi siis saada hyviä tuloksia kohtuullisilla kuluilla. Kohdennusmahdollisuudet ovat hyviä intressien ja avainsanojen perusteella, ja oma pikseli onnistuu hyödyntää Facebookin tavoin.

Mitä Pinterestissä voi tehdä?

  • orgaaniset ”postaukset” / kuvien lisäykset
  • erilaiset oppaat toimivat todella hyvin
  • voi tehdä yhteistyötä vaikuttajien kanssa ja pyytää heitä kuratoimaan tauluja
  • avainsanaoptimointia
  • mainontaa
  • shop-toiminto myös mahdollinen

Pinterest-mainonta

Kuva- ja videomainoksia voi tuoda myös Pinterestiin. Yksinkertaisimmillaan mainostaja voi promota yksittäisiä valmiiksi tallennettuja Pin-lisäyksiä samaan tapaan kuin Facebookissa. Pinterest Ads Manager tarjoaa paremmat mahdollisuudet mainostamiseen. Pinterest Ads Managerin kautta voi luoda ja hallinnoida kokonaisia kampanjoita. Kampanjoista voi tehdä juuri yrityksesi markkinointitavoitteille ja kohdeyleisölle sopivia.

Pinterest-profiili kuntoon

Lisää yleisimmät hakusanat Pinterest-käyttäjänimeesi. Se auttaa asiakkaita löytämään sinut, kun he etsivät tarjoamiisi palveluihin liittyviä ideoita ja kuvia Pinterestistä.
Lisää Pinterest-profiiliisi linkki kotisivullesi.
Luo Pinterest-sivustollesi mukautettu URL-osoite yrityksesi tai brändisi nimen mukaan.
Lisää paikkakuntatiedot lisätäksesi paikallista liikennettä Pinterest-sivustollesi.
Tarkista yksityisyysasetuksesi! Varmista, että hakukone-esto (Search Privacy) on EI asennossa.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä Oddyn ammattilaisiin.

Laura Nevasalo Oddy

Laura Nevasalo

Commercial & Client Director

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Mitä trendejä graafisessa suunnittelussa on ollut viime vuosina? Lue 10 tämän hetken trendiä, jotka auttavat sinua ja yritystäsi pysymään kilpailukykyisenä.
Pk-yritysten brändimarkkinointi

Miksi pk-yrityksen kannattaa tehdä brändimarkkinointia?

Brändi on mielikuva yrityksestä asiakkaan ja kuluttajan silmissä. Brändimarkkinointi on strateginen investointi, joka voi tuoda merkittävää hyötyä myös pienille ja keskisuurille yrityksille.
B2B sisällöntuotanto

Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon

B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.
infografiikka koristekuva

Infografiikka kommunikoi monimutkaiset asiat visuaalisesti

Infografiikan tärkein tavoite on selkeys, ja sen tehtävänä on selkeyttää monimutkaista viestiä. Infografiikan avulla teet datasta ymmärrettävää.
Somen vuosikello

Miksi somen vuosikellon tekeminen kannattaa?

Suunnitelmallisuus on avain tehokkaaseen sometekemiseen. Tässä postauksessa käsittelemme, miksi somen vuosikello on niin tärkeä ja mitä sillä saavutetaan.
Mikä on Threads?

Mikä on Threads?

Metan lanseeraama uusi somealusta Threads on nyt myös Suomessa. Mistä Threadissa puhutaan, miten se otetaan käyttöön ja mitä mainostajille on luvassa? Lue blogimme, niin tiedät!

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.