Uudet äänimainospalvelut – Soundcloud
Äänimainonnan uusimmat tuulet
Digitaaliset audiopalvelut tarjoavat myös mainostajille uusia tapoja tavoittaa sitoutunutta ja kasvavaa yleisöä tarkan kohdentamisen ja mitattavien tulosten avulla.
Avainsanat:
Kun puhutaan äänimainoksista, monelle tulee ensimmäisenä mieleen radiomainokset. Joku on saattanut jo kokeilla myös Spotify-mainontaa. Digitalisaation myötä perinteisen radion rinnalle on tullut monia muitakin medioita ja niiden kuuntelu on koko ajan suositumpaa. Digitaaliset audiopalvelut tarjoavat myös mainostajille uusia tapoja tavoittaa sitoutunutta ja kasvavaa yleisöä tarkan kohdentamisen ja mitattavien tulosten avulla.
Soundcloud yleisesti
SoundCloud on musiikin striimaus- ja jakoalusta, jonne musiikin tekijät voivat jakaa musiikkiaan tai äänitiedostoja muiden kuunneltavaksi. Siellä myös musiikin tekijät ja artistit kohtaavat ja muodostavat yhteisön, jossa fanit voivat olla suoraan yhteydessä lempiartisteihinsa. Alusta on siis mainio yhdistelmä sosiaalista mediaa ja musiikintoistopalvelua.
Se mikä on uutta ja tuoretta musiikin saralla, löytyy yleensä ensimmäisenä SoundCloudista. Valikoimissa on yli 200 miljoonaa musiikkikappaletta, mikä on noin 4 kertaa enemmän kuin Spotifylla. SoundCloud onkin maailman suurin avoin äänialusta. Nyt myös suomalaiset mainostajat voivat tavoittaa SoundCloudin kautta musiikkifanit ja saada brändinsä äänen kuuluviin erityisesti nuorten edelläkävijöiden keskuudessa.
SoundCloudin käyttäjäprofiili Pohjoismaissa
- -45 % käyttäjistä on 16-25 -vuotiaita
- 75 % edustaa ryhmää ”sukupolvi Z + milleniaalit”
- keskimääräinen käyttäjä on 26-vuotias mies
- Soundcloudia käytetään keskimäärin 62 minuuttia kerrallaan
Mainostaminen Soundcloudissa
Mainostaminen Soundcloudissa on mahdollista. Mainontaa Soundcloudissa voidaan kohdentaa.
Soundcloudin kohdennusvaihtoehdot ovat:
- sijainti
- kieli
- sää
- kiinnostus
- musiikkityyli
- väestötiedot
- käyttäytyminen
Muut äänimainospaikat
SoundCloudin ohella mainostajalle on tarjolla muitakin audiomedioita. Esimerkkejä:
- Spotify: maailman suurin musiikin suoratoistopalvelu.
- Podplay: Bauer Median podcast-alusta, joka tarjoaa podcast-sisällöt kirjautuneille käyttäjille ilmaiseksi.
- Radioplay: kaikki Bauerin radiokanavat digitaalisina. Radion lisäksi kuuntelija voi nauttia Bauer Median podcast-sarjoista RadioPlaylla.
- Deezer: Deezer on laadukas musiikin suoratoistopalvelu, joka suositteleesisältöjä käyttäjän preferenssien mukaan.
- Wondery: Amazon Musicin omistama amerikkalainen podcast-verkosto, josta voi kuunnella kansainvälisiä laatupodcastejä
- Audioboom: kansainvälinen laadukas podcast-verkosto
Miksi äänimainontaa?
- Ihmisellä on muitakin aisteja, kuin näköaisti ja brändin kannattaa ottaa kaikki aistit haltuun
- Kuuloaisti on hajuaistin jälkeen voimakkaimmin tunteisiin vaikuttava aistimme
- Mainontaa suunnitellaan monesti pelkästään näköaistille
- Ihmiset eivät pysty koko aikaa tuijottamaan puhelimen ruutua, vaikka sitä paljon tekevätkin
- Audiosisältöjen kulutus kasvaa, koska niistä voi nauttia ”kädet vapaina”
- Audiota kuunnellaan samalla, kun kokataan, siivotaan, syödään, juhlitaan, ajetaan autolla, pelataan videopelejä, opiskellaan, tehdään töitä, ulkoillaan, treenataan jne.
- Mainostaja on mukana kuluttajan koko mediapäivässä huomioidessaan audiomainonnan ja kuuloaistin näköaistin lisäksi
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä, niin suunnitellaan ja toteutetaan juuri teille paras äänimainoskampanja. Autamme myös äänispottituotannossa.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä Oddyn ammattilaisiin.