Uudet äänimainospalvelut – Soundcloud

Äänimainonnan uusimmat tuulet

Digitaaliset audiopalvelut tarjoavat myös mainostajille uusia tapoja tavoittaa sitoutunutta ja kasvavaa yleisöä tarkan kohdentamisen ja mitattavien tulosten avulla.

Uudet äänimainospalvelut Soundcloud

Kun puhutaan äänimainoksista, monelle tulee ensimmäisenä mieleen radiomainokset. Joku on saattanut jo kokeilla myös Spotify-mainontaa. Digitalisaation myötä perinteisen radion rinnalle on tullut monia muitakin medioita ja niiden kuuntelu on koko ajan suositumpaa. Digitaaliset audiopalvelut tarjoavat myös mainostajille uusia tapoja tavoittaa sitoutunutta ja kasvavaa yleisöä tarkan kohdentamisen ja mitattavien tulosten avulla.

Soundcloud yleisesti

SoundCloud on musiikin striimaus- ja jakoalusta, jonne musiikin tekijät voivat jakaa musiikkiaan tai äänitiedostoja muiden kuunneltavaksi. Siellä myös musiikin tekijät ja artistit kohtaavat ja muodostavat yhteisön, jossa fanit voivat olla suoraan yhteydessä lempiartisteihinsa. Alusta on siis mainio yhdistelmä sosiaalista mediaa ja musiikintoistopalvelua.

Se mikä on uutta ja tuoretta musiikin saralla, löytyy yleensä ensimmäisenä SoundCloudista. Valikoimissa on yli 200 miljoonaa musiikkikappaletta, mikä on noin 4 kertaa enemmän kuin Spotifylla. SoundCloud onkin maailman suurin avoin äänialusta. 
Nyt myös suomalaiset mainostajat voivat tavoittaa SoundCloudin kautta musiikkifanit ja saada brändinsä äänen kuuluviin erityisesti nuorten edelläkävijöiden keskuudessa.

SoundCloudin käyttäjäprofiili Pohjoismaissa

  • -45 % käyttäjistä on 16-25 -vuotiaita
  • 75 % edustaa ryhmää ”sukupolvi Z + milleniaalit”
  • keskimääräinen käyttäjä on 26-vuotias mies
  • Soundcloudia käytetään keskimäärin 62 minuuttia kerrallaan

Mainostaminen Soundcloudissa

Mainostaminen Soundcloudissa on mahdollista. Mainontaa Soundcloudissa voidaan kohdentaa.

Soundcloudin kohdennusvaihtoehdot ovat:

  • sijainti
  • kieli
  • sää
  • kiinnostus
  • musiikkityyli
  • väestötiedot
  • käyttäytyminen

Muut äänimainospaikat

SoundCloudin ohella mainostajalle on tarjolla muitakin audiomedioita. Esimerkkejä:

  • Spotify: maailman suurin musiikin suoratoistopalvelu.
  • Podplay: Bauer Median podcast-alusta, joka tarjoaa podcast-sisällöt kirjautuneille käyttäjille ilmaiseksi.
  • Radioplay: kaikki Bauerin radiokanavat digitaalisina. Radion lisäksi kuuntelija voi nauttia Bauer Median podcast-sarjoista RadioPlaylla.
  • Deezer: Deezer on laadukas musiikin suoratoistopalvelu, joka suositteleesisältöjä käyttäjän preferenssien mukaan.
  • Wondery: Amazon Musicin omistama amerikkalainen podcast-verkosto, josta voi kuunnella kansainvälisiä laatupodcastejä
  • Audioboom: kansainvälinen laadukas podcast-verkosto

Miksi äänimainontaa?

  • Ihmisellä on muitakin aisteja, kuin näköaisti ja brändin kannattaa ottaa kaikki aistit haltuun
  • Kuuloaisti on hajuaistin jälkeen voimakkaimmin tunteisiin vaikuttava aistimme
  • Mainontaa suunnitellaan monesti pelkästään näköaistille
  • Ihmiset eivät pysty koko aikaa tuijottamaan puhelimen ruutua, vaikka sitä paljon tekevätkin
  • Audiosisältöjen kulutus kasvaa, koska niistä voi nauttia ”kädet vapaina”
  • Audiota kuunnellaan samalla, kun kokataan, siivotaan, syödään, juhlitaan, ajetaan autolla, pelataan videopelejä, opiskellaan, tehdään töitä, ulkoillaan, treenataan jne.
  • Mainostaja on mukana kuluttajan koko mediapäivässä huomioidessaan audiomainonnan ja kuuloaistin näköaistin lisäksi

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä, niin suunnitellaan ja toteutetaan juuri teille paras äänimainoskampanja. Autamme myös äänispottituotannossa.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä Oddyn ammattilaisiin.

Laura Nevasalo Oddy

Laura Nevasalo

Commercial & Client Director

Tutustu myös blogipostauksiimme aiheesta

Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Mitä trendejä graafisessa suunnittelussa on ollut viime vuosina? Lue 10 tämän hetken trendiä, jotka auttavat sinua ja yritystäsi pysymään kilpailukykyisenä.
B2B sisällöntuotanto

Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon

B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.

Tehokkaampaa mainontaa bannerien A/B-testauksella

Paranna bannerimainonnan tehokkuutta A/B-testauksen avulla. Ajamalla useampaa eri mainosaineistoa samaan aikaan näet helposti erot niiden tuloksissa ja voit tehdä oikeita johtopäätöksiä tulevia aineistoja ajatellen.

Ammattilainen avuksi sisällöntuotantoon – 5 tapaa, joilla hyödyt ulkoisen sisällöntuottajan tuesta

Ulkoinen sisällöntuottaja suunnittelee ja toteuttaa sisältöjä, joiden avulla tulet löydetyksi verkosta ja tarjoat kiinnostavaa ja informatiivista tietoa tuotteistasi tai palveluistasi.

Mitä Oddyn ja asiakkaan välisessä tutustumispalaverissa tapahtuu?

Maksuttomassa tutustumispalaverissa asiantuntijamme kartoittavat digimarkkinoinnin toiveitasi ja tarpeitasi, jotta voimme palvella sinua parhaalla mahdollisella tavalla.
Analytiikan määrittely koristekuva

Miksi verkkosivuston analytiikkaa tarvitaan?

Opi ymmärtämään, mitä yrityksesi verkkosivuston analytiikan määrittely tarkoittaa käytännössä ja miksi analytiikkaa ylipäätään tarvitaan.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.