Tietoa yrityksestä
Yritys on suomalainen koru- ja asustekauppa, joka on palvellut asiakkaita jo neljän vuosikymmenen ajan. Yrityksen myynti keskittyy kivijalkaliikkeiden lisäksi voimakkaasti verkkokauppaan, jonka myynnin tehostamisessa Oddy on ollut mukana. Yhteistyömme on tuonut asiakkaallemme lisääntyneitä konversioita ja parantanut myyntiä huomattavasti.
Oddysta valikoitui muotiverkkokaupan mainonnan kumppani
Muotiverkkokauppa halusi kilpailuttaa digitaalisen markkinoinnin kumppaninsa, ja Oddy Digital valikoitui jatkamaan yrityksen digitaalista markkinointia. Yrityksellä oli käytössään Metan ja Googlen mainoskanavat, jotka otimme haltuumme.
Meta ja Google ovat keskeisiä digitaalisen markkinoinnin kanavia. Meta-mainonnan avulla tavoitetaan laaja yleisö Facebookissa ja Instagramissa. Google puolestaan tarjoaa monipuolisia mainosratkaisuja, joista erityisesti Google Shopping on tehokas kanava verkkokaupoille. Shoppingin avulla tuotteet esitetään suoraan hakutuloksissa kuvien ja hintojen kera, mikä parantaa näkyvyyttä ja mainosten klikkausprosenttia.
Yhteistyön alussa perehdyimme huolellisesti kanavien asetuksiin sekä analysoimme ja optimoimme aiemmin tehtyä mainontaa. Keskityimme erityisesti ajankohtaisiin ja houkutteleviin tuotekategorioihin, mikä mahdollisti budjettien tehokkaamman allokoinnin.
Asiakkaallemme räätälöity Google Looker Studio -raportti on ollut korvaamaton työkalu tekemisen seurannassa. Sen avulla voimme seurata Google- ja Meta-mainonnan sekä verkkokaupan dataa reaaliaikaisesti visuaalisesti selkeissä näkymissä.
Onnistunut verkkokaupan markkinointi syntyy yhteispelistä
Asiakkaan kanssa pidettävät kuukausipalaverit mahdollistavat tulevien sesonkien ja kampanjoiden suunnittelun hyvissä ajoin. Verkkokaupan valikoiman yhtenä erikoisuutena ovat juhlakorut, jotka vaativat kausittaista huomioimista mainonnassa.
Asiakkaalla on runsas valikoima mainosmateriaalia käytettävänä. Säännölliset palaverit helpottavat kampanjoiden suunnittelua, nykyisten kampanjoiden optimointia ja työtämme niin sisältöjen kuin budjettien osalta.
Yhteistyömme on ollut avointa ja rehellistä, ja arvostamme myös asiakkaamme näkemystä digitaalisesta markkinoinnista ja analytiikasta. Asiakkaan nopea kommunikaatio ja hyvin asennettu analytiikka mahdollistaa nopean reagoinnin myös meidän osaltamme, jolloin olemme voineet tarttua esimerkiksi nopeasti muuttuviin trendeihin eri tuotekategorioissa.
Digimarkkinoinnin onnistumisia verkkokaupan myynnin lisäämiseksi
Analytiikan perusteella rakennetut tuotekategoriat ja niiden tuonti mainontaan ovat lisänneet verkkokaupan myyntiä. Analytiikka antaa myös signaaleja laskevista trendeistä, jotka myös auttavat mainonnan suunnittelussa ja toteuttamisessa.
Google-mainonnan onnistumisia on ollut tuotteiden jako omiin shopping-kampanjoihin, jolloin olemme saaneet asetettua omat budjetit sekä kuumille että suosituille tuotekategorioille. Performance Max -kampanjoiden lanseeraus on myös nostanut myyntiä Google Adsin kautta, kun tuotekategorioita on siirretty hakusanamainonnan ja shoppingin puolelta pois.
Googlen Performance Maxin hyödyntämä tekoäly on toiminut kampanjoissa erittäin hyvin. Performance Max tarjoaa mainostajille mahdollisuuden toteuttaa automatisoituja kampanjoita, jotka yhdistelee kaikkia Googlen tarjoamia mainospaikkoja. Verkkokauppojen kannalta Performance Max on erityisen tehokas, sillä se mahdollistaa mainonnan kohdentamisen potentiaalisille asiakkaille useissa eri ostopolun vaiheissa. Tekoäly optimoi automaattisesti kampanjoita mainostajan asettamiin tavoitteisiin perustuen ja analysoi mainosten yleisöä jatkuvasti.
Myös Metan puolella tuotekatalogeihin panostaminen sekä uusasiakas- että remarketing-kampanjoissa on tuonut onnistumisia lisääntyneenä myyntinä.
Digimarkkinoinnin onnistumisia ja puolesta puhuvia tuloksia
Google Analyticsin luvut ajanjaksolta vuotta ennen Oddya ja ensimmäisen vuoden ajalta. Yhteistyön aloittamisen jälkeen verkkokaupan euromääräinen myynti on kasvanut 63 % ja ostotapahtumat peräti 57 %. Myös keskiostokseen on saatu muutaman prosentin parannus, 4 %.
Pelkästään Google Adsin osalta euromääräinen myynti nousi yli 3500 %, kun mukaan otettiin muun muassa tehokkaammin toteutettu Google Shopping -mainonta. Ostotapahtumien määrä on kasvanut verkkokaupassa 3410 %. Konversioprosentti on noussut tarkasteltavana ajanjaksona 17 %.