Google Tag Manager

Tiedä, mitä digimainonnassa tapahtuu.

AVAINSANAT:   

Google Tag Manager helpottaa verkkosivuston tagien hallintaa ja nopeuttaa erilaisten markkinointikampanjoiden käynnistämistä.

Digitaalisen markkinoinnin työkalut vaativat tagien asentamista verkkosivustolle. Tällaisia ovat mm. Google Analytics, konversion seuranta, retargetointi-mainonta. Google Tag Manager (GTM) helpottaa verkkosivuston tagien hallintaa ja nopeuttaa erilaisten markkinointikampanjoiden käynnistämistä.

Ihan jokaiselle verkkosivustolle kannattaa asentaa vähintään kävijäseuranta ja tämä vaatii jo yhden tagin asentamisen. Samalla vaivalla lisätään Google Tag Managerin tagi ja sen jälkeen pystytään hallinnoimaan muitakin sivuston tageja kootusti.

Yksinään Tag Manager ei tosiaan tuota vielä mitään hyötyä. Sitä voi ajatella tyhjänä säiliönä, joka on sivustolla valmiina ottamaan vastaan erilaisia koodinpätkiä. Vasta, kun Tag Manageriin määritellään jokin koodinpätkä – esim. Google Analytics – se alkaa tuottaa hyötyä.

Google Tag Manager tarjoaa näkymän sivuston kaikkien seurantakoodien asennuksiin, ovatpa ne sitten vaikka Googlen tai Facebookin. Tag Managerissa ei ole mitään raportointitoimintoja, vaan jokainen sen kautta asennettu työkalu tuottaa raportit itse.

Mitä ovat tagit?

Tagit ovat pieniä koodinpalasia, jotka asennetaan verkkosivujen lähdekoodiin. Ne eivät näy sivustokävijälle suoraan verkkosivuilla, vaan ne saadaan näkyviin tutkimalla sivuston lähdekoodia. Tageja on monenlaisia, mutta yleisimmät käyttötarkoitukset ovat tiedon lähettäminen ja tiedon tallentaminen kävijän selaimeen.

Miksi Google Tag Manager?

  1. Tägit­tä­mi­seen liit­tyvät virheet vähen­tyvät mer­kit­tä­västi Tag Mana­gerin avulla. Kun Tag Manager on kerran asen­nettu oikein on tämän jälkeen helppoa asentaa myös kaikki muut tagit oikein.
  2. Sivuston nopeuden paran­tu­minen on yksi kes­kei­sim­mistä Tag Mana­gerin hyö­dyistä. Tag Mana­gerin avulla tägien pääl­lek­käi­syyksiä ei tule ja sel­vi­tään myös mah­dol­li­simman vähäi­sellä määrällä lataus­pyyn­töjä, eikä hidas­teta turhaan koko verkkosivustoa.
  3. Tägien muok­kaukset ja uudel­lee­na­sen­ta­miset hel­pot­tuvat, kun jokaista tägiä ei tarvitse lisätä sivuston läh­de­koo­diin teknisen yllä­pi­täjän toimesta, vaan muok­kaukset onnis­tuvat, kun on Tag Mana­ge­riin tunnukset.

Palvelumme Google Tag Manageriin liittyen

  • Käyt­töön­otto ja käytön opastus
  • Hal­lin­nointi ja jatkuva ylläpito
  • Koulutus

Tutustu myös blogipostauksiimme aiheesta

Lisää luet­tavaa

Laita meille viestiä!

Tarvitsetko apua mainonnassa ja markkinoinnissa? Haluatko tehdä markkinointia, joka toimii? Kerro tarkemmin, missä tarvitset apua tai jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä.

Anna Oddyn auttaa!

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu palveluihimme
Tutustu asiakkaisiimme