6 vinkkiä sisällöntuotantoon somessa

Miten tuotat asiakastasi kiinnostavaa sisältöä?

Tutustu kuuteen vinkkiimme ja ala toteuttamaan toimivaa somesisältöä tileillesi!

Sisällöntuotanto on sellaista työtä, että joskus juttua syntyy kuin itsestään ja sitten on aikoja, jolloin tuntuu, että kaikki takkuaa ja pää on tyhjä. Mistä keksiä uutta, mielenkiintoista ja lukijaa houkuttelevaa sisältöä someen? Tässä minun 6 hyväksi havaittua vinkkiä, joiden avulla saat sisältöjä syntymään helposti.

1. Vastaa tarpeeseen tai kysymykseen

Mieti kuka on postauksen, artikkelin tai kuvan kohdeyleisö? Mitä haluat kertoa asiakkaalle tai kohderyhmällesi? Jos ajatellaan vaikkapa somepostausta tai blogiartikkelia, niin on hyvä lähteä ajatuksesta, että se vastaa johonkin asiakkaan kysymykseen tai tarpeeseen. Onko asiakkaalla joku ongelma, johon voisit sisällöillä kertoa ratkaisun? Mieti mitä asioita lukija ei tiedä. Joskus itselle itsestäänselvät asiat eivät välttämättä ole sitä lukijallesi. Onko asioita, mitä asiakkaanne kysyvät teiltä usein? Ota kysymykset talteen ja tee kysymyksistä blogipostaus tai FB-julkaisu.

Mieti mikä tavoite sisällöllä on? Haluatko opettaa, kertoa jotakin uutta, avata keskustelua tai viihdyttää? Kaikkia näitä sisältötyyppejä kannattaa kokeilla rohkeasti. Mielestäni parhaat tulokset saadaan aikaan tekemällä näitä kaikenlaisia sisältöjä säännöllisen vaihtelevasti. Päätä vaikkapa etukäteen päivät, milloin julkaiset millaistakin sisältöä. Meillä on esimerkiksi perjantait yleensä pyhitetty kevyemmälle tai behind-the-scenes -postauksille.

2. Keskity yhteen asiaan

Sanotaan, että haluat kertoa yrityksenne uudesta palvelusta tai tuotteesta. Sen sijaan, että kertoisit kaiken siitä, voisitko rajata aihetta? Yleensä monimutkaisissa aiheissa sisällöntuotannon ongelma on se, että koska aihe on niin laaja, siihen on vaikea tarttua. Niin kertojana, kuin lukijanakin. Asiaa on vain kerralla liikaa. Eepoksen sijaan voit vaikkapa kertoa, mitä hyötyä palvelusta on tietylle kohderyhmälle ja tuotteesta tiettyyn tilanteeseen. Jos asiaa riittää, niitä voi jakaa esimerkiksi useaan eri somepostaukseen. Somessa muutenkin on helpompi lukea sisältöjä, jotka ovat napakoita ja yksinkertaisia.

3. Kerro siitä mitä teette

Palaa juurille. Kerro siitä, mitä teillä tehdään ja miten. Mikä teitä innostaa, millaisia tuotteita tai projekteja teillä tehdään? Kerro ajankohtaisia uutisia. Muista, että sisältöjä näkevät eri ihmiset. Jotkut saattavat olla jo teidän asiakkaitanne tai sitten kokonaan uusia ihmisiä, jotka eivät tiedä mitään teidän palveluista ja tuotteista. Vanhoillekaan tutuille ei tee pahaa muistutella, että mikä se teidän ydinjuttu on ja miksi se on niin mahtava!

Ihmisiä kiinnostavat ihmiset ja inhimillisyys. Kerro mitä teidän työntekijät tekevät, millaisia he ovat ja mikä heitä kiinnostaa.

Jos yrityksen toimenkuva on melko kapea, voi tuntua hankalalta kertoa samasta aiheesta uudestaan ja uudestaan. Kokeile siis kaivella siitä joitakin mielenkiintoisia yksityiskohtia. Tässä pari lauseen aloitusta, joilla saada ajatus virtaamaan:

  • “Hei, tiesitkö että meillä…”
  • “Tällä viikolla olemme pohtineet…”
  • “Tuote X on muuten näppärä, koska…”
  • “Oletko miettinyt, mitä hyötyä Tuote X:stä on teille, kun…”

4. Käytä sisältöjä uudelleen

Aina ei tarvitse olla uutta kerrottavaa. Samoja juttuja kannattaa käyttää uudestaan. On iso todennäköisyys, että suurin osa lukijoista ei ole nähnyt juttua ensimmäisellä kerralla. Voit myös esimerkiksi kertoa samasta aiheesta eri kanavissa eri tavoin. Yhdestä blogipostauksesta voi myöhemmin nostaa muutaman yksittäisen pointin somepostaukseen. Voit kertoa saman asian blogissa, somessa, kuvin, tekstein tai videoin. Tai vaikkapa oman henkilökohtaisen suosikkini; infograafiikan avulla.

5. Jaa muiden julkaisuja

Jos alaanne sopii, on muiden julkaisujen jakaminen näppärä tapa tuottaa sisältöä somekanaviin. Esimerkiksi LinkedInissä on tyypillistä jakaa joku ajankohtainen alaan liittyvä artikkeli tai uutinen ja nostaa siihen muutama pointti oman yrityksen näkökulmasta. Alaan liittyvä tutkimustieto, uudet tekniikat ja vaikkapa alan messut ovat hyviä aiheita ja nostavat helposti keskustelua somessa.

6. Bechmarkkaa, brainstormaa ja kerää ideapankkia

Paras lähde postausideoiden keksimiseen ovat yrityksen omat työntekijät. He tietävät työstä ja tuotteista eniten. Yhteinen sisällöntuotannon brainstorming-sessio vaikkapa kerran – pari vuodessa tekee ihmeitä. Voi syntyä vaikka mitä hauskoja ja hulluimpia ideoita! Hommaan voi ottaa mukaan ulkopuolisen fasilitaattorin, joka vetää ja johtaa ideointisessiota. Kaikki ideat ja juttuaiheet kannattaa kerätä ylös. Ideat unohtuvat, jos ne eivät ole tallessa kirjallisena. Esimerkiksi markkinoinnin vuosikello on hyvä paikka laittaa asioita ylös.

Benchmarkkaa myös mitä muut tekevät, vaikka eri aloillakin, ja nappaa ideat omaan käyttöön. Räikeää kopiointia kannattaa kyllä välttää.

Somen algoritmit tykkäävät kanavista, jotka julkaisevat säännöllisesti sisältöä. On siis parempi tehdä jotain, kuin ei mitään. Älä stressaa liikaa täydellisyydestä, erityisesti somessa sisältö elää ja postauksen elinkaari on lyhyt. Ne jotka tekevät, julkaisevat ja tuottavat, näkyvät ja jäävät mieleen.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Anna-Maria Hokkanen

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Mitä trendejä graafisessa suunnittelussa on ollut viime vuosina? Lue 10 tämän hetken trendiä, jotka auttavat sinua ja yritystäsi pysymään kilpailukykyisenä.
Pk-yritysten brändimarkkinointi

Miksi pk-yrityksen kannattaa tehdä brändimarkkinointia?

Brändi on mielikuva yrityksestä asiakkaan ja kuluttajan silmissä. Brändimarkkinointi on strateginen investointi, joka voi tuoda merkittävää hyötyä myös pienille ja keskisuurille yrityksille.
B2B sisällöntuotanto

Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon

B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.
infografiikka koristekuva

Infografiikka kommunikoi monimutkaiset asiat visuaalisesti

Infografiikan tärkein tavoite on selkeys, ja sen tehtävänä on selkeyttää monimutkaista viestiä. Infografiikan avulla teet datasta ymmärrettävää.
Somen vuosikello

Miksi somen vuosikellon tekeminen kannattaa?

Suunnitelmallisuus on avain tehokkaaseen sometekemiseen. Tässä postauksessa käsittelemme, miksi somen vuosikello on niin tärkeä ja mitä sillä saavutetaan.
Mikä on Threads?

Mikä on Threads?

Metan lanseeraama uusi somealusta Threads on nyt myös Suomessa. Mistä Threadissa puhutaan, miten se otetaan käyttöön ja mitä mainostajille on luvassa? Lue blogimme, niin tiedät!

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.