Google My Business Posts

Kuinka luoda postauksia suoraan Googlen hakusivulle

29.10.2019

AVAINSANAT:   

Google posts eli Google julkaisut

Google My Business (GMB) on Googlen työkalu, jolla hallinnoidaan verkkonäkyvyyttä Googlen palveluissa, kuten Google-hauissa ja Google Mapsissa. GMB:n käyttöönotto on ilmaista ja helppoa, ja sen voi tehdä osoitteesta google.com/business. Tarvitset käyttöönottoon luonnollisesti Google-tilin.

Mutta tiesitkö, että perus yritystietojen, aukioloaikojen ja kuvien lisäksi GMB-palvelun kautta voi lisätä ja tehdä myös postauksia? Ja se on myös ilmaista.

Google Posts on näppärä kanava ajankohtaisen ja ytimekkään tiedon esittämiseen

Postaamalla Google My Businessissa voit julkaista tarjouksia, tapahtumia, tuotteita ja palveluita suoraan Google-haussa ja Google Mapsissa. Tulokset tulevat näkyviin hakutuloksiin omien yritystietojen yhteyteen. Tulokset näkyvät hakusivulla, sekä myös Google Mapsissa. Google postausten tekeminen on mahdollista paikallisille yrityksille, eli yrityksille, jotka palvelevat asiakkaita tietyssä sijainnissa tai tietyllä palvelualueella.

Julkaisuissa voi käyttää vain yhtä kuvaa ja 300 sanaa. Google Posts onkin tarkoitettu nimenomaan lyhyen, ytimekkään ja ajankohtaisen tiedon tarjoamiseen. Postauksia voi käyttää vaikkapa ohjaamaan kävijöitä yrityksen tuoreimpaan blogipostaukseen, ajankohtaiseen tapahtumaan tai tarjoukseen.

Mitä hyötyä Google Postauksista on yritykselle?

Googlen postausten avulla voit:

  • kom­mu­ni­koida suoraan pai­kal­listen asiak­kaiden kanssa
  • parantaa asia­kas­ko­ke­musta jul­kai­se­malla ajan­ta­saista tietoa
  • mai­nostaa uutuuksia, tar­jouksia, alen­nus­myyn­tejä ja tapahtumia
  • akti­voida asiak­kaita videoiden ja kuvien avulla.

Julkaisut ovat vähän kuin mini-mainoksia yritykselle, tuotteelle tai palvelulle. Hakija näkee jo haun yhteydessä yritykseen liittyvän julkaisun, joka voi kiinnostaa ja kiinnittää hänen huomionsa. Google Post -julkaisut näkyvät vain 7 päivän ajan, joten postauksissa kannattaa nostaa esiin vain juuri sillä hetkellä ajankohtaisia kampanjoita, tuotteita tai vaikkapa tapahtumia. Kannattaa muistaa käyttää myös relevantteja hakusanoja.


Esimerkki Google Post -julkaisusta Google haussa

Esimerkki Google Post -julkaisusta Google haussa

Esimerkki Google Post -julkaisusta Google mapsissa

Esimerkki Google Post -julkaisusta Google Mapsissa

Google julkaisuilla on neljä postaustyyppiä, jotka soveltuvat erityisesti:

  • Uutisten ker­to­mi­seen
  • Tapah­tu­mien mainontaan
  • Tar­jousten ja kam­pan­joiden esittämiseen
  • Tuot­teiden mainontaan

Google haluaa palvella tiedonhakijoita mahdollisimman hyvin. Kannattaa siis tarjota hakijoille vain aina ajankohtaisia ja oleellisia uutisia, jotka ovat hakijalle kiinnostavia. Postauksia tehdässä kannattaa tutustua tarkasti Googlen sisältökäytöntöön postauksia koskien, sillä Posts ei ole tarkoitettu spam-mainontaa varten. Googlen ohjeistuksen mukaan Postissa julkaistavan asiakkaille suunnatun viestin pitäisi olla lyhyt, hyödyllinen ja toimintaan kannustava. Viestissä olevien valokuvien tulee olla tarkkoja ja hyvin valaistuja.

Google Posts on vielä suhteellisen uusi, mutta sen käyttöä kannattaa kokeilla! Tehokkaasti käytettynä postaukset lisäävät yrityksen nettisivujen kävijämääriä, boostaavat myyntiä ja lisäävät vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä  blogin kirjoittajaan!

Tutustu myös muihin blogeihimme

Laita meille viestiä!

Tarvitsetko apua mainonnassa ja markkinoinnissa? Haluatko tehdä markkinointia, joka toimii? Kerro tarkemmin, missä tarvitset apua tai jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä.

Anna Oddyn auttaa!

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu palveluihimme
Tutustu asiakkaisiimme