Google My Business -postaukset

Kuinka luoda postauksia suoraan Googlen hakusivulle?

Google My Business (GMB) eli yritysprofiili on Googlen työkalu, jolla hallinnoidaan verkkonäkyvyyttä Googlen palveluissa, kuten Google-hauissa ja Google Mapsissa. Google My Business tilin luominen on ilmaista ja helppoa, ja sen voi tehdä osoitteesta google.com/business. Tarvitset käyttöönottoon luonnollisesti Google-tilin. Valtaosa asiakkaista etsiikin yrityksiä Googlesta ennen ostopolulle astumista.

Mutta tiesitkö, että yleisten yritystietojen, aukioloaikojen ja kuvien lisäksi GMB-palvelun kautta voi lisätä ja tehdä myös postauksia? Ja se on myös ilmaista.

Google My Business

Google Posts on näppärä kanava ajankohtaisen ja ytimekkään tiedon esittämiseen

Postaamalla Google My Business -palveluun voit julkaista tarjouksia, tapahtumia, tuotteita ja palveluita suoraan Google-haussa ja Google Mapsissa. Potentiaaliset asiakkaasi näkevät haun yhteydessä suoraan tietoja Googlesta. Tulokset näkyvät hakutuloksissa yrityksen tietojen yhteydessä. Tulokset näkyvät hakusivulla, sekä myös Google Mapsissa. Google-postausten tekeminen on mahdollista paikallisille yrityksille, eli yrityksille, jotka palvelevat asiakkaita tietyssä sijainnissa tai tietyllä palvelualueella.

Julkaisuissa voi käyttää vain yhtä kuvaa ja 300 sanaa. Google Posts onkin tarkoitettu nimenomaan lyhyen, ytimekkään ja ajankohtaisen tiedon tarjoamiseen. Postauksia voi käyttää vaikkapa ohjaamaan kävijöitä yrityksen tuoreimpaan blogipostaukseen, ajankohtaiseen tapahtumaan tai tarjoukseen.

Mitä hyötyä Google Postauksista on yritykselle?

Googlen postausten avulla voit:

  • kommunikoida suoraan paikallisten asiakkaiden kanssa
  • parantaa asiakaskokemusta julkaisemalla ajantasaista tietoa
  • mainostaa uutuuksia, tarjouksia, alennusmyyntejä ja tapahtumia
  • aktivoida asiakkaita videoiden ja kuvien avulla.

Julkaisut ovat vähän kuin mini-mainoksia yritykselle, tuotteelle tai palvelulle. Hakija näkee jo haun yhteydessä yritykseen liittyvän julkaisun, joka voi kiinnostaa ja kiinnittää hänen huomionsa. Google Post -julkaisut näkyvät vain 7 päivän ajan, joten postauksissa kannattaa nostaa esiin vain juuri sillä hetkellä ajankohtaisia kampanjoita, tuotteita tai vaikkapa tapahtumia. Kannattaa muistaa käyttää myös relevantteja hakusanoja.

Esimerkki Google Post -julkaisusta Googlen haussa

Esimerkki Google Post -julkaisusta Googlen haussa

Esimerkki Google Post -julkaisusta Google Mapsissa

Esimerkki Google Post -julkaisusta Google Mapsissa

Google julkaisuilla on neljä postaustyyppiä, jotka soveltuvat erityisesti:

  • Tapahtumien mainontaan
  • Tarjousten ja kampanjoiden esittämiseen
  • Tuotteiden mainontaan

Google haluaa palvella tiedonhakijoita mahdollisimman hyvin. Kannattaa siis tarjota hakijoille vain aina ajankohtaisia ja oleellisia uutisia, jotka ovat hakijalle kiinnostavia. Postauksia tehdässä kannattaa tutustua tarkasti Googlen sisältökäytöntöön postauksia koskien, sillä Posts ei ole tarkoitettu spam-mainontaa varten. Googlen ohjeistuksen mukaan Postissa julkaistavan asiakkaille suunnatun viestin pitäisi olla lyhyt, hyödyllinen ja toimintaan kannustava. Viestissä olevien valokuvien tulee olla tarkkoja ja hyvin valaistuja.

Google Posts on vielä suhteellisen uusi, mutta sen käyttöä kannattaa kokeilla! Tehokkaasti käytettynä postaukset lisäävät yrityksen nettisivujen kävijämääriä, boostaavat myyntiä ja lisäävät vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Anna-Maria Hokkanen

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Mikä on Threads?

Mikä on Threads?

Metan lanseeraama uusi somealusta Threads on nyt myös Suomessa. Mistä Threadissa puhutaan, miten se otetaan käyttöön ja mitä mainostajille on luvassa? Lue blogimme, niin tiedät!
Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan avulla voit tavoittaa halutun yleisön hienovaraisesti ja vaikuttavasti. Mutta mistä aloittaa ja miten varmistaa, että mainoksesi osuvat oikeille silmäpareille?

Painotuotteet brändin ja digitaalisen mainonnan tukena

Painotuotteilla on edelleen merkittävä rooli brändin vahvistamisessa ja näkyvyyden lisäämisessä digitaalisen markkinoinnin rinnalla.

Miksi taantumassa markkinoinointihanoja ei kannata laittaa kiinni?

Haastavassa taloustilanteessa raha on tiukilla ja usein markkinointi on osa-alue, josta säästetään. Tässä blogipostauksessa kerromme, miksi markkinoinnin lopettaminen ainakaan täysin ei ole hyvä ratkaisu pitkässä juoksussa.
Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.
Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Mitä uusia tuulia pk-sektorille on luvassa digitaalisen markkinoinin saralla vuonna 2024? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.