Graafisen suunnittelun 10 trendiä
Pysy ajan hermolla graafisissa trendeissä
Graafisen suunnittelun trendit muuttuvat jatkuvasti. Varsinkin sosiaalisessa mediassa ja verkkosivuilla erottuminen vaatii sekä visuaalista luovuutta että ymmärrystä uusista trendeistä. Lue 10 tämän hetken trendiä, jotka auttavat sinua ja yritystäsi pysymään kilpailukykyisenä.
1. Brändit erottuvat rohkeilla väreillä
Väripsykologialla on vahva rooli graafisessa suunnittelussa. Värien käyttöä mietitään yhä rohkeammin ja vanhoja brändi-ilmeitä uudistetaan hyvinkin ennakkoluulottomasti. Väreissä näkyy useampaa trendiä. Kirkkaat ja puhtaat värit ovat olleet erityisen suosittuja viime vuosina, mutta myös luonnonläheiset värit valtaavat alaa. Kirkkaista väreistä voimakas punainen, todella tumma sininen ja neonvihreät sävyt herättävät huomion nopeasti ja antavat brändeille modernin ja dynaamisen ilmeen. Esimerkiksi teknologia-, ruoka- ja nopeutta korostavat alat käyttävät usein näitä värejä. Tällaiset värit voivat olla erityisen tehokkaita somessa ja kampanjoissa, joissa halutaan luoda välitöntä visuaalista vaikuttavuutta ja energisyyttä. Yleensä värejä käytetään erilaisina väripintoina, joissa voi olla vauhdikkaita muotoja mukana. Myös minimalistisuuden trendi käy käsi kädessä rohkeiden värien kanssa.
Lähde color.adobe.com/trends
Esimerkiksi Spotify ja Dropbox ovat siirtyneet kirkkaampiin ja rohkeampiin väripaletteihin viimeisimmissä visuaalisissa uudistuksissaan. Molempien logot ovat nykyään räväkämmän väriset verrattuna vanhaan.
Joillakin aloilla, kuten lifestyle, sisustus ja hyvinvointi taas maanläheiset sävyt sekä pehmeät pastellit valtaavat alaa. Näiden värien avulla brändit haluavat viestiä aitoutta ja yhteyttä luontoon, mikä puhuttelee yhä ympäristötietoisempaa kuluttajaa. Esimerkiksi Adobe, Canva ja Pantone julkaisevat säännöllisesti designtrendejä ja väri-ennusteita, joissa on viime vuosina korostettu luonnollisten värien nousua.
2. Less is more - ilmavuus on tärkeää
Less is more eli vähemmän on enemmän suunnitellessa erilaisia graafisia materiaaleja. Ilmavuus on aina ollut tärkeää, mutta erityisesti aikakaudella, jossa informaatiota on paljon, on mahdollista erottua yksinkertaisella ja minimalistisella tyylillä. Varsinkin somen syötteissä minimalismi antaa rauhoittavan ja selkeän kuvan. Käyttämällä tyhjää tilaa (whitespace) taitavasti, voidaan viesti tuoda kirkkaasti esiin ilman, että se hukkuu muiden joukkoon.
Nettisivuilla on tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että sisältö on aseteltu ilmavasti eli että eri asioilla ja osioilla on selkeästi oma paikkansa ja tilaa ympärillä. Less is more -trendi korostaa myös värien ja elementtien huolellista valintaa ja sijoittelua – jokaisen elementin tulee olla tarkoituksenmukainen. Jokaista kuvaa, kuvitusta, nappia ja grafiikkaa on hyvä tarkastella, tarvitaanko sitä välttämättä vai voiko asiaa yksinkertaistaa? Kaiken takana on halu esittää asiat selkeästi ja virtaviivaisesti. Tämä näkyy myös grafiikan muodoissa, yksinkertaiset abstraktit muodot ovat tästä yksi esimerkki.
Esimerkki suunnittelemamme Hotelli Mesikämmenen nettisivujen ilmeestä.
3. Logojen yksinkertaistaminen ja minimalismi
Minimalismi on vaikuttanut merkittävästi brändien visuaaliseen identiteettiin jo useita vuosia, erityisesti logoissa. Yhä useammat pitkän linjan yritykset ovat päivittäneet logonsa yksinkertaisemmiksi ja selkeämmiksi, poistaen ylimääräisiä yksityiskohtia ja koristeita. Tämä suuntaus liittyy pyrkimykseen luoda ajattomampia, helposti eri kokoihin skaalautuvia ja tunnistettavia symboleja. Minimalistinen logo ei ainoastaan helpota käyttöä eri alustoilla, kuten mobiilissa ja somessa, vaan myös viestii modernista ja puhtaasta brändi-ilmeestä. Esimerkiksi suuret brändit kuten MasterCard, Spotify ja Burger King ovat siirtyneet yksinkertaisiin, tasaisiin muotoihin, joissa väripaletit ja typografia ovat keskiössä ja fontti on modernisoitu. Näihin logomuutoksiin yleensä kuuluu myös kolmiulotteisina esiintyvien muotojen tasaaminen yksiulotteisiksi.
4. Short-form content jyrää somevideoissa
Erityisesti some-maailmassa lyhyet, nopeasti omaksuttavat sisällöt ovat nousseet suosioon. Short-form content eli pikasisältö on lyhyttä ja tiivistä – kuvia, lyhyitä tekstipätkiä, meemejä tai infograafeja. Näitä käytetään someaustoilla, joissa käyttäjät haluavat saada informaatiota ja viihdettä nopeasti. Lyhyet videot, kuten TikTok- ja Instagram Reels -sisällöt, ovat osa tätä ilmiötä. Huomio pitää vangita sekunneissa ja video ei saa kestää liian pitkään. Näissä videoissa yhdistyy usein dynaaminen suunnittelu, jossa kuvia, tekstejä ja animaatioita käytetään luomaan intensiivisiä, helposti jaettavia tarinoita.
Viimeisin trendi somevideoiden saralla on jopa vain kahden sekunnin videot, jossa yksinkertaisen videon päällä käytetään tekstisisältöä. Katsoja jää lukemaan tekstiä, video luuppaa useamman kerran ja samalla kerryttää runsaasti käyttökertoja. Varsinkin orgaanisessa somessa tämä on suosittu tapa tehdä hyvin orgaanisesti laajalle leviävää sisältöä, ilman että tarvitsee käyttää rahaa mainontaan.
5. Lofi-sisältö luo aitoutta
Nopeasti kuluttavan sisällön kanssa käsikädessä käyvät lofi-videot. Lofi-sisältö on noussut yhdeksi sosiaalisen median suosituimmista trendeistä erityisesti sen helppouden ja aitouden vuoksi. Lofi (low-fidelity) -tyylinen sisältö on usein tietoisesti vähäeleistä ja rennon epätäydellistä, mikä tekee siitä helposti lähestyttävää. Se on erityisen suosittua Instagramissa, TikTokissa ja YouTubessa (Erityisesti Youtube Shorts), missä käyttäjät arvostavat autenttisuutta ja arkista tunnelmaa. Lofi-videoissa voi näkyä esimerkiksi käyttäjä testaamassa jotain tuotetta, ja itse video on otettu vain yhdellä otolla. Myös brändit tekevät samanlaista sisältöä, eli tarkoituksena on häivyttää rajaa onko sisältö brändin vai tavallisen kuluttajan tekemää. Lofi-sisällön etuna on, että sitä on helppo tuottaa ilman suuria budjetteja tai korkealaatuisia laitteistoja. Tärkeämpää on itse videon idea.
6. Animointi ja liikkuva kuva herättävät huomion
Animointi ja videot ovat olleet pitkään suosittuja varsinkin somessa. Yksi viime vuosien kuumimmista trendeistä on ollut 3D-mallien ja animoitujen elementtien käyttö. Varsinkin korkealaatuiset brändit erottuvat laadukkailla kolmiulotteisilla grafiikoilla ja videoilla vaikkapa nettisivuilla. 3D-grafiikkaa voidaan käyttää esimerkiksi tuotteiden esittelyssä verkkokaupassa tai luomaan immersiivinen kokemus verkkosivulla, kun vaikkapa hotellihuonetta voidaan katsella kolmiulotteisena kuin olisi itse paikalla tilassa.
Animoinnit ovat erityisen tehokkaita esimerkiksi mainoskampanjoissa, koska ne herättävät huomion. Pieni liike bannerissa saa vilkaisemaan mainosta päin vaikkapa nettisivujen sivupalkissa. Slideshow-tyyppisin siältöihin saadaan myös enemmän asiaa ja myyntiargumentteja mukaan kuin tavalliseen still-kuvaan.
Nettisivuilla käytetyt animaatiot voivat olla pieniä yksityiskohtia, kuten hover-efektejä tai smooth-scrollauksia, jotka tekevät verkkosivustosta sulavamman ja miellyttävämmän käyttää. Eli vaikkapa kun hiiren vie napin ylle, nappi voi isontua, vaihtaa väriä tai saada vaikkapa heittovarjon alleen. Sivua alaspäin selatessa kuvia ja elementtejä voi liukua esiin tai taustan kuva voi pysyä paikallaan kun laatikot ja sisällöt leijuvat sen ylitse. Näillä pienillä ja tarkkaan harkituilla efekteillä sivusta saa mielenkiintoisemman. Liike elävöittää nettisivuja ja voi saada wau-efektin aikaan.
7. Datan visualisoinnissa uusia mahdollisuuksia
Data visualisoinnin avulla monimutkaiset tilastot ja tiedot saadaan helposti ymmärrettävään muotoon. Graafisessa suunnittelussa nähdään entistä enemmän innovatiivisia tapoja esittää dataa – esimerkiksi interaktiivisia grafiikoita ja animoituja kaavioita, jotka voivat olla osa esimerkiksi yrityksen vuosikertomuksia tai some-kampanjoita. Visuaalinen tarinankerronta on tärkeää myös datan esittämisessä, jotta kuvaa ja tietoa on miellyttävä katsoa ja se on parissa sekunnissa ymmärrettävää. Aikajanat, kaaviot ja muut ovat datan visualisoinnin peruskauraa, mutta aihe-alueet voivat olla myös humoristisempia, kuten vaikkapa Oddy Digitalin ”yritys numeroina” -kuva näyttää.
8. Typografialla hullutellaan
Vaikka useat brändit luottavat vakiofontteihinsa, viime vuosina on nähty yhä enemmän räätälöityjä ja rohkeita fonttivalintoja, jotka tekevät vaikutuksen heti ensisilmäyksellä. Suurikokoiset otsikot, käsin piirretyt kirjasimet ja typografiset asettelut, joissa leikitellään eri kirjasinleikkauksilla, ovat erityisen trendikkäitä, erityisesti verkkosivuilla ja some-mainonnassa. Fonttikoot saattavat olla mainonnassa todella isoja ja näin teksti on jopa koko mainoksen pääasia. Kirjaimia myös heitellään näennäisen vapaasti minne sattuu, vaikkakin kaaoksen näköisen ilmeen takana onkin tarkkaan harkittu ja koottu kokonaisuus. Myös valmiiden hauskojen fonttien valikoima on iso ja niitä käytetään ennakkoluulottomasti.
Lähde: Adobe fun fonts
9. Ekologisuus näkyy visuaalisuudessa
Kuten muussakin markkinoinnissa, myös graafisessa suunnittelussa on nousemassa kestävän kehityksen ja ekologisuuden painottaminen. Monet ekologiset brändit haluavat korostaa ekologisuuttaan myös graafisessa ilmeessä. Tämä näkyy ilmeen lisäksi myös käytetyissä materiaaleissa. Ekologisuus vaikuttaa brändi-ilmeeseen selkeimmin väri- ja kuvavalintojen kautta. Luonnollisuutta korostavat valokuvat (ei kuvankäsittelyä tai tekoälykuvia) ja värit (vihreät ja vaikkapa ruskean kierrätyspaperin sävy) ovat usein käytettyjä elementtejä tässä graafisessa tyylissä. Asiansa tietävä kuluttaja kuitenkin usein tunnistaa virherpesun, joten pelkkä ilme ilman tekoja ei kannata.
Esimerkkejä miten ekologisuutta on ilmennetty on näkynyt asiakkaillemme tuottamissamme somekuvissa.
Myös itse työtavoissa graafisen suunnittelun alalla voidaan tehdä ekologisia valintoja. Esimerkiksi minimalistiset ratkaisut ja käytettävyyteen panostaminen kuluttavat vähemmän vaikkapa serveriresursseja pitkällä tähtäimellä. Painotuotteissa ekologisuus huomioidaan käyttämällä kierrätysmateriaaleja tai jättämällä jopa painotuotteet tekemättä ja panostamalla vain digitaalisiin ratkaisuihin.
10. Tekoälykuvitukset ovat osa kuvapalettia
Tekoälyn tuleminen on iso trendi myös graafisessa suunnittelussa. Työtapojen ja tekemisen nopeuttamisen lisäksi se näkyy myös kuvamaailman runsastumisessa. Kuvakieleen on tullut kuin yksi kuvitustyyppi lisää. Vaikka nyt tekoälyllä luodut kuvat on helppo ainakin ammattilaisen tunnistaa, tulevat kuvat kehittymään entisestään. Tekoälyn tuleminen on tuonut monelle brändille myös laajeman kuvapaletin. Koska tekoälyllä tuotetut kuvat ovat helposti saatavilla, ovat jotkut yritykset ottaneet vaikkapa piirroskuvat uutena elementtinä mukaan brändiviestintään. AIemmin tätä ei oltu välttämättä edes mietitty, koska piirrettyjen kuvien tilaaminen olisi ollut liian kallista.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.