Kivijalkaliikkeen digitaalinen markkinointi
Löydythän varmasti verkosta?
Yrittäjät huomio! Paikallisuus ei enää riitä, vaan markkinoinnin kannattaa olla monikanavaista ja kohdennettua. Löydythän hakukoneista? Onhan yritysprofiilisi kunnossa? Entä analytiikka?
Avainsanat:
Miksi digitaalinen markkinointi kannattaa?
Paikalliset kivijalkaliikkeet alkavat olemaan katoava luonnonvara katukuvassa. Ennen hyvä sijainti lähellä asiakkaita riitti. Monilla kivijalkaliikkeillä on oma sitoutunut asiakaskuntansa, mutta tämän asiakaskunnan kulutustottumukset muuttuvat jatkuvasti. Tukea ostopäätökselle haetaan eri kanavista. Uusien sukupolvien vanhetessa tämä kehitys tulee kiihtymään ja digitaalinen markkinointi saa vielä enemmän painoarvoa.
Esimerkiksi, jos kuluttaja haluaa ostaa uudet sukset, hän menee hakukoneeseen ja etsii tuotteita hakusanalla murtomaasukset. Hän päätyy samantien isoihin verkkokauppoihin tai kansainvälisten toimijoiden verkkopalveluihin.
Toinen mahdollinen tilanne. Kiinnostus murtomaahiihtoon on olemassa, mutta harrastusta ei ole vielä aloitettu. Viettäessään aikaa digitaalisessa kanavassa mobiililaitteella kuluttaja törmää sisältömarkkinointiartikkeliin hiihtämisen terveyshyödyistä. Juttu on toteutettu yhteistyössä valtakunnallisen ketjun kanssa ja lukija ohjataan suoraan artikkelista verkkokauppaan tutustumaan tuotteisiin. Paikallinen kivijalkaliike ei tule vastaan hankintaa suunnitellessa, mutta digitaalisesta mainonnasta on jäänyt kuluttajalle muistijälki.
Kohderyhmä hakee tietoa ja ratkaisuja digitaalisista kanavista, mutta monet yritykset eivät siellä vieläkään tarvittavalla tasolla ole.
Tässä muutama yksinkertaiset kysymykset, joita kannattaa miettiä kilpailutilannetta ajatellen:
- Toteutatko hakusanamainontaa ja tuoko se tuloksia?
- Onko verkkosivustollasi tarpeeksi asiakkaan tunnistamisen lähteitä?
- Ketkä ovat asiakkaitasi ja mistä kanavista heidät tavoittaa?
- Onko verkkosivustosi mobiiliyhteensopiva?
- Käytätkö analytiikkaa markkinoissa, myynnissä sekä kohderyhmien määrittelemisessä?
- Tulevaisuudessa teknologioiden kehittyessä digitaalisuuden avulla toteutettu kilpailuetu tulee kasvamaan ja kuilu yritysten välillä tulee levenemään entisestään. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa, mutta nyt alkaa olemaan jo kiire.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.