Kivijalkaliikkeen digitaalinen markkinointi

Löydythän varmasti verkosta?

Yrittäjät huomio! Paikallisuus ei enää riitä, vaan markkinoinnin kannattaa olla monikanavaista ja kohdennettua. Löydythän hakukoneista? Onhan yritysprofiilisi kunnossa? Entä analytiikka?

Kivijalkaliikkeen digitaalinen markkinointi

Miksi digitaalinen markkinointi kannattaa?

Paikalliset kivijalkaliikkeet alkavat olemaan katoava luonnonvara katukuvassa. Ennen hyvä sijainti lähellä asiakkaita riitti. Monilla kivijalkaliikkeillä on oma sitoutunut asiakaskuntansa, mutta tämän asiakaskunnan kulutustottumukset muuttuvat jatkuvasti. Tukea ostopäätökselle haetaan eri kanavista. Uusien sukupolvien vanhetessa tämä kehitys tulee kiihtymään ja digitaalinen markkinointi saa vielä enemmän painoarvoa.

Esimerkiksi, jos kuluttaja haluaa ostaa uudet sukset, hän menee hakukoneeseen ja etsii tuotteita hakusanalla murtomaasukset. Hän päätyy samantien isoihin verkkokauppoihin tai kansainvälisten toimijoiden verkkopalveluihin.

Toinen mahdollinen tilanne. Kiinnostus murtomaahiihtoon on olemassa, mutta harrastusta ei ole vielä aloitettu. Viettäessään aikaa digitaalisessa kanavassa mobiililaitteella kuluttaja törmää sisältömarkkinointiartikkeliin hiihtämisen terveyshyödyistä. Juttu on toteutettu yhteistyössä valtakunnallisen ketjun kanssa ja lukija ohjataan suoraan artikkelista verkkokauppaan tutustumaan tuotteisiin. Paikallinen kivijalkaliike ei tule vastaan hankintaa suunnitellessa, mutta digitaalisesta mainonnasta on jäänyt kuluttajalle muistijälki.

Kohderyhmä hakee tietoa ja ratkaisuja digitaalisista kanavista, mutta monet yritykset eivät siellä vieläkään tarvittavalla tasolla ole. 

Tässä muutama yksinkertaiset kysymykset, joita kannattaa miettiä kilpailutilannetta ajatellen:

  • Toteutatko hakusanamainontaa ja tuoko se tuloksia?
  • Onko verkkosivustollasi tarpeeksi asiakkaan tunnistamisen lähteitä?
  • Ketkä ovat asiakkaitasi ja mistä kanavista heidät tavoittaa?
  • Onko verkkosivustosi mobiiliyhteensopiva?
  • Käytätkö analytiikkaa markkinoissa, myynnissä sekä kohderyhmien määrittelemisessä?
  • Tulevaisuudessa teknologioiden kehittyessä digitaalisuuden avulla toteutettu kilpailuetu tulee kasvamaan ja kuilu yritysten välillä tulee levenemään entisestään. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa, mutta nyt alkaa olemaan jo kiire.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Instagram-mainonta vuonna 2026: Kauneus ei enää kanna, ellei se hengitä

Vuonna 2026 Instagramissa ei pärjää se, joka näyttää kauneimmalta, vaan se, joka tuntuu todelliselta. Täydellinen estetiikka on muuttunut näkymättömäksi, ja ihmiset pysähtyvät vain sisällön äärelle, jossa he tunnistavat itsensä. Tämä muuttaa kaiken visuaalisessa markkinoinnissa.
trendit 2026

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2026

Vuonna 2026 digitaalinen markkinointi on entistä älykkäämpää ja käyttäjäkeskeisempää. Menestyvät brändit yhdistävät automaation, luovuuden ja inhimillisen tarinankerronnan tarjoten selkeää arvoa ja mieleenpainuvia kokemuksia kaikissa kanavissa.

Mikrovaikuttajat ja yhteisöpohjainen markkinointi

Suuren yleisön vaikuttaja saattaa tavoittaa miljoonia, mutta yksittäisen postauksen sitoutumisaste jää usein matalaksi. Mikrovaikuttajat sen sijaan luovat vuorovaikutusta, keskustelua ja luottamusta.

Analytiikka – yrityksen salainen säästötyökalu

Analytiikka ei ole vain raportteja ja numeroita vaan työkalu, jolla yritys säästää rahaa. Kun analytiikkaa hyödynnetään oikein, se kertoo selkeästi, mihin eurot kannattaa sijoittaa ja missä niitä kuluu turhaan.

Tekoälyn rooli sisällöntuotannossa

Tekoäly on noussut hetkessä yhdeksi markkinoinnin puhutuimmista aiheista, mutta milloin se tukee markkinoijaa ja milloin tarvitaan ihmisen luovuutta sekä brändin ymmärrystä?

Kevyt videotuotanto tuo brändisi tehokkaasti esiin

Kevyt videotuotanto tarjoaa yrityksille kustannustehokkaan ja nopean tavan tuottaa kiinnostavaa videosisältöä.

Ota yhteyttä