Ovatko Google Perfomance Max -kampanjat oikeasti tehokkaita?

Google Performance Max -mainontaratkaisu maksimoi mainoskampanjoiden suorituskykyä

Performance Max -kampanjatyypin käyttö on helppo keino näkyä Googlen suosituimmissa mainospaikoissa.

Google Performance Max

Mikä on Performance Max -kampanja ja mitä se pitää sisällään?

Google Performance Max on uudehko mainontaratkaisu, joka tarjoaa yrityksille mahdollisuuden maksimoida mainoskampanjoidensa suorituskykyä entistäkin helpommin. Tämä kampanjamuoto perustuu tekoälyyn ja koneoppimiseen, mikä tekee siitä erityisen tehokkaan markkinointityökalun.

Yksi Google Performance Maxin merkittävimmistä eduista on sen kyky optimoida mainoskampanjoita reaaliajassa. Se analysoi jatkuvasti miljoonia tietoja ja tekee automaattisesti muutoksia kampanjoiden asetuksiin parhaan mahdollisen tuloksen saavuttamiseksi. Tämä tarkoittaa sitä, että mainostajat voivat säästää aikaa ja vaivaa manuaalisilta optimoinneilta ja samalla parantaa mainostensa suorituskykyä.

Toinen merkittävä etu on mainosten näkyvyys eri Google-alustoilla. Performance Max -mainokset voivat näkyä Googlen hakutuloksissa, YouTube-videoiden yhteydessä, Google Display -verkostossa ja monissa muissa paikoissa. Tämä antaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa laajemman yleisön ja parantaa mainostensa näkyvyyttä eri kanavissa ylläpitämällä vain yhtä kampanjaa.

Milloin kannattaa käyttää Peformance Maxia ja milloin ei?

Nimensä mukaisesti Google Performance Max -kampanja pyrkii maksimoimaan tuloksia. Tuloksia taas mitataan konversioilla, jotka pitää olla määritettynä, että kampanjaa voidaan ajaa. Konversioita voivat olla muun muassa verkkokauppaosto, yhteydenottolomakkeen lähetys, tiedoston lataus ja uutiskirjeen tilaus.

Kampanja toimii sitä paremmin, mitä enemmän sillä on konversiodataa saatavilla. Esimerkiksi jos verkkokaupassasi tapahtuu vain 2 ostosta kuukauteen, niin Googlen järjestelmät saavat tällöin liian vähän dataa, jotta pystyisivät mahdollisimman tehokkaasti parantamaan suorituskykyään. Tällaisessa tapauksessa tulisi miettiä, että ottaako mukaan joku muu konversiopiste kuin ostos? Esimerkiksi ostoskoriin lisäys, jos näitä on kuukauden aikana useampia.

Kun Google on oppinut näyttämään mainosta paremmin henkilöille, jotka lisäävät tuotteita koriin, ja myös ostotapahtumat ovat kasvaneet, voi kampanjan kohdentaa uudelleen pelkästään ostoja kohti. Tällaiset toimenpiteet vaativat vielä manuaalista työtä tiliä ylläpitävältä taholta.

Ilman konversiopisteitä ei Google Performance Max -kampanjaa kannata käyttää. Tällöin sinun tulee käyttää normaaliin tapaan mm. haku- ja display-kampanjoita, jos haluat näkyä edes osittain samoilla paikoilla, missä Perfomance Max.

Näkyvyyden hallinta ja raportointi

Näkyvyyden hallinta on todella rajoitettua Performance Max -kampanjoissa. Siinä missä display-kampanjoissa pystyt hallitsemaan sivustoja ja sovelluksia, joissa mainoksesi näkyvät, ei se ole yhtä helppoa Performance Maxissa. Et myöskään pysty hallitsemaan kulutusta eri kanavien (kuten hakusana-, display- ja YouTube-mainonnan) välillä. Budjetti ohjautuu sinne, mikä tuottaa parhaiten tulosta.

Jos olet aiemmin käyttänyt Googlen responsiivisten mainosten sijaan itse tehtyjä banneriaineistoja, niin näitä ei ole mahdollista ajaa Performance Maxin kautta, ainakaan toistaiseksi. Google on vastikään tuonut Performance Maxiin mahdollisuuden ladata omia banneriaineistoja, mutta nämä aineistot eivät vielä kuitenkaan toimi. Kannattaa siis jo ennakoivasti lisätä omat banneriaineistot kampanjoihin, jotta kun niitä on järjestelmän puolesta mahdollista ajaa, ovat ne jo kampanjoissa valmiina.

Raportointi on myös rajoitettu minimiin. Googlen omaa alustaa hyödyntäen et näe, miten klikkaukset, mainosnäytöt tai konversiot ovat jakautuneet eri kanavien kesken. Näet tulokset vain yhtenä kokonaisuutena. Jos sinulle on tärkeä tietää ja hallita, miten paljon budjettia allakoidaan eri kanaviin, niin silloin Performance Max ei ole oikea ratkaisu.

Performance Max -kampanjan plussat ja miinukset

Helpompi setup
+ Kaikki tarvittavat kanavat yhden kampanjan alla
+ Laajat kohdennukset
+ Nopeampi optimointi
+ Useampien materiaalien lataus kerralla

Vaatii konversiomääritykset
– Mitä enemmän konversioita kuukaudessa, sen parempi koneoppimiselle
– Budjetin allokointi eri kanavien kesken
– Näkyvyyden raportointi ja rajoittaminen sivustojen ja applikaatioiden osalta
– Mainosaineistojen laatu vs. itse tehdyt

Sopiiko Google Performance Max yrityksesi tarpeisiin?

Kun harkitset Google Performance Maxin käyttöä, on tärkeää ottaa huomioon, että se sopii parhaiten yrityksille, joilla on riittävästi konversiotietoa saatavilla ja jotka haluavat maksimoida mainoskampanjoidensa suorituskyvyn automaattisen optimoinnin avulla. Jos yrityksesi saa säännöllisesti konversioita, Performance Max voi olla erinomainen valinta mainonnan tehostamiseen. Käänny Oddyn ammattilaisen puoleen niin autamme asentamaan tarvittavat konversiopisteet, arvioimaan kampanjasi suorituskyvyn ja tekemään tarvittavat muutokset strategian parantamiseksi.

 

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Teemu Leskinen

Teemu Leskinen

Digital Business Lead

Tutustu muihin blogipostauksiimme

Digitaalisen markkinoinnin trendit pk-yrityksille 2025

Digitaalisen markkinoinnin trendit pk-yrityksille 2025

Mitä uutta vuosi 2025 tuo pk-sektorille digitaalisen markkinoinnin saralla? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!
Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Mitä trendejä graafisessa suunnittelussa on ollut viime vuosina? Lue 10 tämän hetken trendiä, jotka auttavat sinua ja yritystäsi pysymään kilpailukykyisenä.
B2B sisällöntuotanto

Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon

B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.

Tehokkaampaa mainontaa bannerien A/B-testauksella

Paranna bannerimainonnan tehokkuutta A/B-testauksen avulla. Ajamalla useampaa eri mainosaineistoa samaan aikaan näet helposti erot niiden tuloksissa ja voit tehdä oikeita johtopäätöksiä tulevia aineistoja ajatellen.

Ammattilainen avuksi sisällöntuotantoon – 5 tapaa, joilla hyödyt ulkoisen sisällöntuottajan tuesta

Ulkoinen sisällöntuottaja suunnittelee ja toteuttaa sisältöjä, joiden avulla tulet löydetyksi verkosta ja tarjoat kiinnostavaa ja informatiivista tietoa tuotteistasi tai palveluistasi.

Mitä Oddyn ja asiakkaan välisessä tutustumispalaverissa tapahtuu?

Maksuttomassa tutustumispalaverissa asiantuntijamme kartoittavat digimarkkinoinnin toiveitasi ja tarpeitasi, jotta voimme palvella sinua parhaalla mahdollisella tavalla.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.