Podcast-​vinkit

Näillä vinkeillä onnistut tekemään menestyksekkään podcastin

17.3.2021
Podcast

Mitä tarkoittaa podcast?

Sanaa podcast käytetään viitattaessa sekä podcast-lähetykseen että podcast-tallenteeseen. Podcast-lähetys on internetistä esim. tietokoneelle tai kännykkään verkkosyötteenä tilattava, usein radio-ohjelmaan verrattavissa oleva lähetys. Podcast-tallenteella taas tarkoitetaan podcast-lähetyksenä jaettavaa ääni- tai videotallennetta.

Suomifaktoja podcasteista

  • Kuu­kausit­tain podcas­teja kuun­telee 39 % suo­ma­lai­sista eli noin 1,3 milj. 15–64-vuotiasta suomalaista.
  • Podcas­teja kuun­nel­laan kes­ki­määrin 2h 59min viikossa, eli podcastin kuun­te­lija kuun­telee sinun asiaasi hurjan pitkän ajan.
  • Yle Areena, Supla, Spotify ja Apple Podcast ovat todella suo­sit­tuja podcast-palveluita.
  • Podcas­tien ehdoton prime time on illalla. Iltaisin on aikaa kuun­nella podcasteja.
  • Podcas­teja kuun­nel­laan usein saman­ai­kai­sesti mat­kus­taessa paikasta toiseen tai koti­töitä tehdessä.
  • Podcas­teja kuun­nel­laan, kun halutaan viihtyä, oppia uutta tai rentoutua.
  • Suomen suo­si­tuimmat podcastit ovat radio-​ohjelmia, käsit­te­levät seksiä, urheilua tai poh­jau­tuvat täysin tun­net­tuun hostiin. True crime on myös suosittua.

Näillä vinkeillä onnistut tekemään menestyvän podcastin

Nämä podcast-vinkit sisäistämällä olet jo pitkällä luodessasi podcastia. Kannattaa käyttää tunnettuja henkilöitä podcastien hosteina ja kutsua vieraiksi henkilöitä, joilla on tunnettuutta ja seuraajia. Useinkaan yrityksen oma henkilökunta ei yksistään riitä. Kukaan ei myöskään jaksa kuunnella tylsää, monotonista puhetta. Puhetavan kannattaa olla innostunut ja aiheeseen liittyen sopivan rento. On tärkeää valita myös podcast-alustaksi jokin suosituimmista podcast-alustoista, kuten Spotify tai Apple Podcast. Jatkuvuuden suunnitteleminen on myös hyväksi. Kannattaa miettiä selkeä konsepti ja jatkuvuus, ettei podcast jää yksittäiseksi vedoksi, vaan koostuisi jaksoista. Podcastien teko vaatii paljon aikaa ja vaivaa. Jo raakilevaiheessa podcastia kannattaa testata tutulla porukalla ja tehdä tarvittavia muutoksia kommenttien pohjalta.

Usein podcastit tarvitsevat hieman markkinointia, että ne löydetään paremmin ja aiheesta kiinnostuneet ihmiset saadaan podcastien pariin. Markkinointia suunniteltaessa kohderyhmäymmärrys on tärkeää, mistä ja milloin tavoitat parhaiten kohderyhmäsi. Joissain tapauksissa podcastien sisältö halutaan tiivistää myös kirjoitettuun muotoon niitä henkilöitä varten, jotka eivät ole tottuneita podcastien kuuntelijoita. Samalla tästä voi saada verkkosivuille hyvää sisältöä, jonka kautta henkilöitä voidaan ohjata myös kuuntelemaan podcastia. Nykyään esimerkiksi somepostausten elinikä on hyvin lyhyt. Podcastit ovat sen sijaan laadukasta ja pitkäikäistä sisältöä.

Miten mittaat podcastia?

Podcastit eivät ole taktinen väline, jolla haetaan suoraa kauppaa, vaan podcastit voi sijoittaa myyntifunnelin keskiosaan tai sen alapuolelle. Podcasteilla ei tavoiteta suuria massoja, vaikkakin tärkein mittari lienee tavoittavuus. Sanoisin, että sata on jo hyvä määrä, tuhansiin saa olla jo todella tyytyväinen. Järkevää on seurata myös seuraajien määrää, engagementia ja arvioiden määrää ja laatua.

Mihin tarkoitukseen podcast sopii?

Henkilöbrändäys, brändimarkkinointi, yritysvastuuviestintä, työnantajamielikuva, mutta eri toten podcastit ovat loistava tapa asiantuntijaviestintään.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä  blogin kirjoittajaan!

Tutustu myös muihin blogeihimme

Laita meille viestiä!

Tarvitsetko apua mainonnassa ja markkinoinnissa? Haluatko tehdä markkinointia, joka toimii? Kerro tarkemmin, missä tarvitset apua tai jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä.

Anna Oddyn auttaa!

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu palveluihimme
Tutustu asiakkaisiimme

Laita meille viestiä!

Tarvitsetko apua mainonnassa ja markkinoinnissa? Haluatko tehdä markkinointia, joka toimii? Kerro tarkemmin, missä tarvitset apua tai jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä.

Anna Oddyn auttaa!

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu palveluihimme
Tutustu asiakkaisiimme