Referenssicase: By Iisalmi

Monikanavaista kohderyhmä- ja mediasuunnittelua

Referenssicase Iisalmi

Iisalmi, mikä ihana kaupunki Savon sydämessä. On ollut ilo tehdä yhteistyötä Iisalmen kaupungin asioiden edistämiseksi. Innovatiivisuus ja rohkeus uuden kokeiluun ovat yllättäneet useita kertoja. Paljon on tehty ja paljon on tehtävää, kun tavoiteltavia kohderyhmiä on monia ja sanomaa on paljon. Lue referenssicase monikanavaisesta mediasuunnittelusta ja käytännön toteutuksesta.

”Iisalmen kaupunki kokee Oddy Digitalin Kumppanikseen isolla K:lla. Oddy Digital on mukana Iisalmen kaupungin ja seudun yritysten ja oppilaitosten yhteisessä By Iisalmi –brändissä, kertoen seudulla syntyneistä menestystarinoista ja houkutellen mukaan yhä uusia ihmeentekijöitä. Oddy Digital on toiminut useiden By Iisalmi -kampanjoiden taustalla tarjoten mm. kampanjan luomisen ja mediavalintojen osaamista, verkkosivu- ja analytiikkaosaamista sekä käytännön matalan kynnyksen apua erilaisissa digitaalisen markkinoinnin kiemuroissa. Iisalmen kaupungille Oddy Digital on luotettava, avoimeen ja asiakaslähtöiseen kumppanuuteen pyrkivä tuki, jonka kanssa myös uudet aluevaltaukset digitaalisen markkinoinnin saralla on helppo toteuttaa.”  Laura Koski, markkinointipäällikkö, Iisalmen kaupunki

Digimarkkinoinnin keinoin viestin jalkautus oikeille kohderyhmille oikeissa kanavissa

By Iisalmi -kampanjoiden myötä on digitaalista kampanjointia tehty useille kohderyhmille usein eri viestein. Olemme vastanneet kohderyhmä- ja mediasuunnittelusta. Digimainonnan kanavat on valittu sen mukaan, missä kohderyhmät tavoitetaan parhaiten. Mediasuunnittelussa on lähdetty aina liikeelle kysymyksistä: mitä, missä, kenelle, milloin, miksi? Samassa kampanjassa eri kohderyhmiä on haettu hyvinkin erilaisista kanavista.

Keinovalikossa ovat olleet kampanjasta riippuen hyvin kohdennettu bannerimainonta Googlen verkostossa, LinkedIn-mainonta, Facebook- ja Instagram-mainonta, YouTube-videomainonta ja ohjelmallisen ostamisen kautta banneri- ja videomainonta. Videomainontaa on ostettu ohjelmallisesti videoverkostoihin ja nettitv-alustoihin. Ohjelmallinen ostaminen on tarjonnut erinomaisia kohdennusdatoja haluttujen kohderyhmien tavoittamiseksi. Useissa kampanjoissa on viestin perille menoa vahvistettu retargetointi-mainonnalla. Myös geo-kohdentamista on käytetty kampanjoissa, joissa se on ollut tarpeen. Digitaalinen mainonta on mahdollista rajata hyvinkin tarkasti geo-sijainnin mukaan.

Käytännön esimerkki kampanjatoteutuksesta

Olemme lähdössä By Iisalmi -brändillä keväällä (13.-28.5.) melkeinpä koko Suomen kattavalle Future Savon operoimalle roadshow-kiertueelle. Tulemme toteuttamaan monimediallista digimarkkinointia sekä muuttajakohderyhmälle, että seudullemme erittäin toivotuille uusille yrittäjille, eli sijoittujapontentiaaleille (esim. metalli- ja teknologiateollisuuden alihankkijoille) ja investoijille. Puhutaan siis kahdesta, ihan erilaisesta kohderyhmästä. Kampanjoille on myös omat erilliset budjettinsa, mutta toki tietty yhteinen ydinviesti By Iisalmi –brändin tekemisessä säilyy yli kohderyhmärajojen.

Kampanjasuunnitelmassa tekeminen jaettiin kolmeen: muuttajat paikkakuntakohtaisilla viesteillä, muuttajat yleisellä kiertueviestillä sekä yrittäjät ja investoijat. Paikkakuntakohtaisia viestejä kohdennettiin muuttajille Googlen banneriverkostossa, Facebookissa ja datakohdennetulla ohjelmallisella ostamisella. Yleistä kiertueviestiä kohdennettiin muuttajille edellisten kanavien lisäksi YouTubessa, Facebookissa kohdennettiin myös videomainontaa tavoiteltavalle kohderyhmälle. B2B-puolta puolestaan lähestyttiin Googlen banneriverkoston, ohjelmallisen ostamisen ja Facebookin lisäksi LinkedIn-mainonnalla. B2B-puolen kohdennusdatoina ohjelmallisessa ostamisessa käytettiin muun muassa Fonectan Investment, B2B Decision Makers ja Entrepreneurs of Small & Medium-Sized Businesses. B2C-puolen kohdennusdatoina käytimme muun muassa Insight360 Urbaanit Muuttohalukkaat -dataa. Kaikkea tekemistä tuki retargetointi-mainonta verkkosivuilla käyneille.

Mitattavuuden kehittäminen markkinoinnin dashboardin avulla

Viime aikoina By Iisalmen digitekemisen mitattavuutta on kehitetty huimat stepit eteenpäin. Kampanjaländäreille on määritetty tarkempia mittapisteitä, että mainontaa voidaan kohdentaa haluttuja mittapisteitä kohden ja kampanjan tuloksia mitata tarkemmin. Reaaliaikaiset mainonnan tulokset ovat aina nähtävissä Google Data Studiossa.

Rakensimme Iisalmen kaupungille räätälöidyn markkinoinnin dashboardin. Projekti alkoi datalähteiden ja tärkeiden mittareiden miettimisellä. Nyt Iisalmen kaupunki voi reaaliajassa seurata markkinoinnin kannalta tärkeitä lukuja dashboardilta eikä lukuja tarvitse enää tutkia monesta eri järjestelmästä. Dashboard myötäilee myös visuaalisesti Iisalmen kaupungin värimaailmaa.

Ländäreitä ja materiaalituotantoa

Yhdessä Oddy Techin kanssa olemme tuottaneet myös kampanjoille laskeutumissivuja eli ländäreitä. Ländäreiden visuaalinen suunnittelu on hoidettu Oddy Digitalin toimesta ja tekninen toteutus puolestaan Oddy Techin toimesta. Hienoja kokonaisuuksia yksittäisiin kampanjatarpeisiin.

Mainosmateriaaleja, kuten bannereita, on tuotettu useisiin kampanjoihin. Bannerit ovat olleet perinteisiä still-bannereita ja animoituja toteutuksia.

Ehkä seuraavaksi pääsemme kokeilemaan Spotify-mainontaa. Sekin on ideana jo otettu avosylin vastaan, nyt vain sopivaa hetkeä odotellaan, että pääsee lanseeramaan uusia jänniä juttuja. 🙂

Oivalluksia ja avain onneen

By Iisalmen digimainonnassa on hyödynnetty paljon videomateriaalia. Videoille on ostettu näkyvyyttä  muun muassa YouTubessa, Facebookissa ja ohjelmallisen ostamisen kautta videoverkostoissa ja nettiTV-alustoilla. Videoiden vahva hyödyntäminen kampanjoissa on kasvattanut mainontaan reagointia huimasti. Hyvin ovat toimineet esimerkiksi videoidut tarinat iisalmelaisista yrittäjistä ja työntekijöistä.

Vieraile By Iisalmi

Haluatko kuulla aiheesta lisää? Ota yhteyttä blogin kirjoittajaan!

Jenna LeinoCEO, Partner
+358 40 686 5540

Tutustu myös muihin blogeihimme

Kiinnostaako digitaalinen markkinointi, verkkoanalytiikka, sisältö- ja materiaalituotanto tai suunnittelu ja koulutukset?

Ota meihin yhteyttä, niin jutellaan lisää!