Referenssicase: Omena Hotels

Yhteistyön jatkuva kehittyminen

Refenssicase Omena Hotels

Mielenkiintoinen casereferenssi, kuinka yhteistyö Omena Hotelsin kanssa on alkanut ja kehittynyt suunnitelmallisesti ja tuloksekkaasti koko ajan. Omena Hotelsin liiketoiminta tapahtuu online, joten tuloksellisuus ja mitattavuus ovat kaiken tekemisen ytimessä. Nykyään on helppo laskea, paljonko johonkin toimenpiteeseen laitettiin rahaa ja paljonko se toi kassavirtaa.

Tuloksellisuus ja mitattavuus kaiken tekemisen keskiössä

Yhteistyö Omena Hotelsin kanssa alkoi meidän asiakkaille tyypilliseen tapaan hakusanamainonnalla (SEM). Tästä tekeminen alkoi laajenemaan step-by-step muillekin osa-alueille. Tuloksellisuus ja mitattavuus ovat kaiken tekemisen ytimessä. Google Analyticsia ja Tag Manageria määritettiin, että tekemisen mittaamisesta saatiin entistä tarkempaa. Kaiken tekemisen taustalla on myynti ja eurot. Toissijaisena tavoitteena on tunnettuuden kasvattaminen ja ostopäätökseen vaikuttaminen oikeiden kohderyhmien keskuudessa. Tuottamiemme hyvien tulosten myötä otimme vastuuta myös muun digimainonnan kohdentamisesta ja ostamisesta.

Useiden mainontakanavien seuraaminen on hankalaa, jos data on hajallaan monessa järjestelmässä. Loimme kaiken kattavan markkinoinnin dashboardin tavoitteineen ja seurantoineen Google Data Studioon. Data Studioon on määritetty liiketoiminnan kannalta kaikki tärkeät mittarit ja dashboard on arjessa jatkuvassa tarkastelussa. Kuukausittaiset statuspalaverit ja eri aiheiset kehitysworkshopit ovat vieneet tekemistä koko ajan oikeaan suuntaan. Kun valittuun aihekokonaisuuteen ensin valmistaudutaan kunnolla, pohditaan asioita yhdessä ja sitten tehdään toimenpidesuunnitelma, tekeminen etenee jouhevasti yhdessä määritettyyn suuntaan.

Omena Hotels palkinto 2020

Omena Gaala 2020 palkinto:

Oddy Digital – Vuoden Kehittäjä

Mainonnan tuloksellisuuden jatkuva kehittyminen

Yhteistyö kehittyy asiakasymmärrystä kasvattamalla

Yhteistyön alkuvaiheessa workshopattiin yhdessä asiakkaan kanssa asiakasymmärrykseen liittyen. Määritimme yhdessä Omena Hotelsin liiketoiminnan tärkeimmät segmentit ja ydinviestit kohderyhmille. Työtä on jatkettu vaiheittain, ostajapersoonat on määritelty ja myöhemmin perattu ja mallinnettu ostopolkudataakin. Myös markkinoinnin automaatio on otettu käyttöön.

”Yhteistyö on ollut alusta asti antoisaa ja avointa. Asioista on puhuttu suoraan niiden oikeilla nimillä.”

Sama visuaalinen ilme bannereista nettisivuille ja aina hotelleihin saakka

Lähes alusta saakka olemme tuottaneet Omena Hotelsille myös mainosmateriaaleja eri viestein eri kohderyhmille. Still-bannereita, animoituja bannereita, lyhyitä vinkkivideoita sosiaaliseen mediaan.. Sama visuaalinen ilme haluttiin johtamaan bannereista nettisivuille ja sitä kautta aina hotelliin saakka. Esimerkiksi verkkosivujen ikonit ovat käsialaamme ja hauskana yksityiskohtana olemme suunnitelleet myös Omena Hotelsin suihkuverhot ja paljon muuta yleistä ilmettä uusittuihin hotelleihin usealle paikkakunnalle. Sosiaalisessa mediassa on käytössä tyylikkäät templatet, joita on helppo päivittää eri käyttötarkoituksiin.

Monikanavaisella digimarkkinoinnilla merkittävä osa liikevaihdosta

Ylläpidämme Omena Hotelsin jatkuvaa mainontaa ja tuomme joka kuukausi heille hyvin merkittävän osan liikevaihdosta. Googlen hakusanamainonta (SEM) ja hakukoneoptimointi (SEO) kulkevat käsi kädessä. Tekemämme SEO-analyysit ja kuukausittainen SEO-tekeminen tukevat maksettua mainontaa. Jatkuvaa mainontaa tehdään Google Display Networkissä ja ohjelmallisen ostamisen kautta toteutetaan banneri- ja videomainontaa kotimaisille verkkosivuille. Ohjelmallisen ostamisen kautta ostetaan sekä täsmämedioita että haluttuja kohderyhmiä datakohdennetusti. YouTube täydentää videotavoittavuutta yhdessä Facebookin ja Instagramin mainonnan kanssa.

Jatkuvan digimainonnan lisäksi on myös kampanjoita, jotka mietitään erikseen. Viisi tärkeää kohderyhmää ja viisi hotellipaikkakuntaa huomioidaan jatkuvassa mainonnassa sekä viestien ja materiaalien tuotannossa. Omena Hotelsin kanavavalikko on laaja, kaikkia digikanavia on tehty tai ainakin testattu eri kampanjalähdöissä. Myös videomainontaa on tehty laajasti eri kanavissa. Natiivimainontaa on testattu ja uusien kanavien, kuten TikTokin, tuloa Suomen markkinoille odotellaan. 

Pohjatyöt on tehty äärimmäisen hyvin. Yhteistyö jatkuu ja homma kehittyy eteenpäin. Pienestä yhteistyöstä aloitettiin, ja suurta ja mahtavaa kohden mennään, nyt jo melkein puolitiessä. 🙂

Oivalluksia ja avain onneen

Digimainonta on viety vuosien mittaan hyvinkin pitkälle ja nykyään huomioidaan tarkasti eri kohderyhmät ja heidän erilaiset ostopolkunsa. Mainosviestejä on paljon erilaisia ja ne on viety hyvinkin tarkalle tasolle kohderyhmän ja ostopolun vaiheen mukaan. Esimerkiksi mikäli henkilö on ollut varaamassa 4 henkilön perhehuonetta Tampereelta, ja jättänyt huonevarauksensa kesken, lähtee henkilöä seuraamaan eri kanavissa perheaiheinen Tamperetta käsittelevä mainos. Mainoksen tarkoituksena on ohjata henkilö takaisin verkkosivuille ja saada hänet viimeistelemään huonevarauksensa. Suurta lisätehoa mainontaan on saatu siirtymällä perinteisistä still-mainoksista animoituihin HTML5-bannereihin.  Tämä on parantanut mainontaan reagointia klikkiprosentin ja konversioiden muodossa.

Vieraile omenahotels.com

Haluatko kuulla aiheesta lisää? Ota yhteyttä blogin kirjoittajaan!

Jenna LeinoCEO, Partner
+358 40 686 5540

Tutustu myös muihin blogeihimme

Kiinnostaako digitaalinen markkinointi, verkkoanalytiikka, sisältö- ja materiaalituotanto tai suunnittelu ja koulutukset?

Ota meihin yhteyttä, niin jutellaan lisää!