Referenssicase: AINA-keittiöt

Kun liidimäärä ratkaisee

13.10.2021

AVAINSANAT:   

Referenssicase AINA-keittiöt

AINA-keittiöt yrityksenä

AINA-keittiöt tarjoaa Suomen laajimman valikoiman kodinkalusteita keittiöön, kylpyhuoneeseen ja muuhun kodin säilytykseen. AINA-keittiöiden sydän on Lapinlahdella, jossa tuotteet valmistetaan Mellanon kalustetehtaalla. Yritys palvelee kuitenkin ympäri Suomen, myymälöitä on jo 36. AINAn tavoitteena on tuottaa asiakkailleen kotimaisia ja laadukkaita ratkaisuja kohtuuhintaan.



Miten AINA-keittiöt ja Oddy Digital päätyivät yhteistyöhön?

AINA-keittiöiden omistajat olivat seurailleet Oddyä ”sillä silmällä” jo jonkin aikaa, sillä heillä oli tarvetta vahvistaa yrityksensä digitaalista osaamista ja tekemistä. Monesti yrityksillä on oman alan osaaminen huippuluokkaa, mutta harva ehtii muun yritystoiminnan ohessa perehtyä kovin syvällisesti digimarkkinointiin tai vaikkapa verkkosivujen tekniseen kehittämiseen. Myös AINA halusi ulkoistaa tämän vuoksi markkinointinsa luotettaviin käsiin. Monien hyvien keskusteluiden jälkeen AINA-keittiöt valitsi Oddyn markkinoinnin kumppanikseen kesäkuussa 2021. 

Mitä kaikkea olemme saaneet aikaan kesän jälkeen? Miten ja missä järjestyksessä olemme auttaneet AINAa navigoimaan digiaallokossa haluttuun suuntaan? Lue alta yhteistyömme ensiaskelista!

Ulkoistettu markkinointipäällikkö -palvelu

Oddy Digitalin Jenna Leino toimii AINA-keittiöiden ulkoistettuna markkinointipäällikkönä vastaten kaikista markkinointiin liittyvistä asioista yhdessä AINA-keittiöiden omistajien kanssa. Toimenpiteistä ja vastuualueista keskustellaan viikkopalavereissa, mutta yhteydenpito on hyvin tiivistä muutenkin. Markkinointipäällikkönä Jenna pitää pakan kasassa ja huolehtii, että keskitytään tekemään niitä asioita, joista on eniten hyötyä AINAn liiketoiminnan tavoitteita ajatellen.

Kaikki lähtee tavoitteista - AINAlle tärkeintä saada lisää liidejä jälleenmyyjilleen

Heti yhteistyön alussa kävimme läpi AINAn tavoitteet, joista tärkeimmäksi sovittiin liidimäärien kasvattaminen. Liidiksi määriteltiin yhteydenottopyyntö jälleenmyyjille. Kun asiakas jättää yhteydenottopyynnön, hän haluaa varata maksuttoman suunnitteluajan keittiön, kylpyhuoneen tai kodin säilytysratkaisuihin liittyen.

Tavoitteisiin on päästy jo lyhyessä ajassa: Ensimmäisen kuukauden jälkeen liidien määrät ovat tuplaantuneet (kasvu +103%) edellisvuoteen verrattuna. Tärkeimpänä ja tehokkaimpana liidien lähteenä on toiminut Googlen kanavat, kun niistä on tiristetty tehoja irti. Alla kerromme myös muista keinoista, joiden avulla liidimäärät on saatu nousuun.

Jo ensimmäisen kuukauden jälkeen liidimäärät ovat tuplaantuneet edellisvuoteen verrattuna. Tärkeimpänä ja tehokkaimpana liidien lähteenä on toiminut Googlen kanavat.

Digitaalinen kotipesä ja mitattavuus kuntoon

Kun päätavoite oli selvillä, ryhdyttiin tositoimiin. Ensimmäisenä selvitimme digitaalisen kotipesän eli AINA-keittiöiden verkkosivun nykytilan. Teimme SemRush-työkalulla Site Auditin, joka mittaa yli 130 erilaista verkkosivujen toimivuuteen vaikuttavaa asiaa. Selkeät tekniset virheet korjattiin ja sisältöön liittyvät asiat palasteltiin työstettäväksi pidemmällä aikavälillä.

Mitattavuudessa oli myös parannettavaa ja tarkennettavaa. Google Analyticsiä jatkomääritettiin ja luvut tuotiin Google Data Studioon helposti tarkasteltavaan ja seurattavaan muotoon. Reaaliaikainen raportointi Data Studiossa on näppärä, kun jokainen pääsee katsomaan lukuja aina halutessaan.

Liidiputki ja markkinoinnin automaatio

AINAlle kertyy liidejä suoraan mainoksista, verkkosivun lomakkeista ja Leadoon chatboteista. Liidimäärän kasvattamiseksi otettiin käyttöön uuden tyyppisiä chatboteja. Myös eri kanavista kertyvien liidien eli yhteydenottopyyntöjen siirtymistä Hubspot-järjestelmään tehostettiin ja automatisoitiin entisestään. Muutosten ansiosta liidien operointi on yksinkertaisempaa jälleenmyyjille ja säästää manuaalista työtä AINAn päässä.

Visuaalisen ilmeen päivittäminen ja yhtenäistäminen

AINA-keittiöiden verkkosivu oli uudistettu vuoden vaihteessa, mutta samaa visuaalista ilmettä ei ollut vielä ehditty jalkauttaa kaikkialle. Visuaalisen ilmeen päivityksiä onkin nyt tehty laajasti myymälöihin ja erilaisiin markkinoinnin tarpeisiin. Esimerkiksi esitteitä, sosiaalisen median ilmettä, roll-upeja, väriviuhkoja ja mainosbannereita on uudistettu. Tämä on tärkeää tunnistettavuuden kannalta: kun visuaalinen ilme on yhtenäinen, asiakkaiden on helpompi erottaa AINAn viestit mainostulvasta ja näin mainokset myös jäävät paremmin mieleen.

Jatkuva bannerimainonta uusasiakashankinnassa ja muistuttava remarketing-mainonta

Bannerimainontaa päätettiin alkaa tehdä isommin. Sen tarkoituksena on tukea muuta diginäkyvyyttä. Kohdennetulla bannerimainonnalla houkutellaan uusia potentiaalisia asiakkaita verkkosivuille. Mainontaa kohdennetaan mm. look-a-like-kohdennuksena saman kaltaisille henkilöille kuin yhteydenottopyynnön jättäneet ovat, ja henkilöille, jotka ovat hakeneet tietyillä avainsanoilla Googlesta tietoa.

Vahva retargetointi eli muistuttava mainonta pyrkii palauttamaan uudelleen verkkosivulle henkilöt, jotka eivät vielä ole jättäneet yhteydenottopyyntöä. Retargetoinnin mainosviesti vaihtelee sen mukaan, onko henkilö ollut kiinnostunut keittiöistä, kylpyhuoneista vai muista kodin säilytysratkaisuista. Näin voimme varmistaa, että asiakkaan näkemä viesti puhuttelee juuri häntä.

Sosiaalinen media vaivattomana avaimet käteen -pakettina

Sosiaalinen media on tärkeä kanava brändinrakennuksessa, koska siellä pääsee lähelle asiakkaita ja voi keskustella heidän kanssaan. AINA halusi somesisällöt meiltä helppona pakettiratkaisuna, jolloin heidän ei tarvitse itse käyttää aikaa sisältöjen miettimiseen. Sosiaalisen median postaukset suunnitellaan aina kuukautta etukäteen ja ne ajastetaan valmiiksi. Tämän lisäksi kiireellisiä, ajankohtaisia postauksia tehdään tarpeen tullen. Oddyn sisällöntuottaja ideoi aiheen, valitsee kuvat ja kirjoittaa tekstit. Valikoituja postauksia buustataan mainostaen, eli niille ostetaan lisänäkyvyyttä, jotta ne saadaan useammille silmäpareille näkyville.

Sosiaalinen media on aina mukana myös kampanjalähdöissä. Kun AINAlla on jokin tärkeä teema esillä, siitä viestitään kaikissa kanavissa, jolloin viesti menee paremmin läpi.

Uutiskirje osaksi jatkuvaa tekemistä

Uutiskirjeen tilaajia kerätään aktiivisesti ensisijaisesti AINAn verkkosivujen kautta, ja rekisteri on jo hyvän kokoinen. Säännöllinen uutiskirjeen lähettäminen otettiin heti alusta asti mukaan tekemiseen. Uutiskirjeessä viestitään ajankohtaisista asioista ja tarjotaan vinkkejä kuluttajille.

Google-löydettävyys

AINA-keittiöillä on 36 myymälää. On tärkeää pitää yhteystiedot ajantasaisina Googlessa, ja muutenkin huomioida yhdenmukainen ilme. Google My Business -tilit yhtenäistetään ja ohjeistetaan myymälöitä päivittämään tietojaan aina tarvittaessa.

Radiomainoksilla puffattiin uusia myymälöitä

AINA-keittiöt avasi 15 uutta myymälää heti yhteistyömme alussa, mikä on iso ilon aihe! Suunnittelimme kampanjalle konseptin iloviestin levittämiseksi valtakunnallisesti. Tuotimme kampanjaa varten uuden radiospotin, ja radiokampanjaa tukemaan tehtiin monikanavaista digimarkkinointia. Kampanjaa varten rakennettiin myös erillinen kampanjaländäri.

Verkkosivun jatkuva kehitys ja hakukoneoptimointi

AINA-keittiöiden verkkosivu on uudistettu vuoden vaihteessa, mutta verkkosivu ei ole koskaan valmis ja sitä tulee jatkokehittää, että se jatkossakin vastaa teknisesti ja sisällöllisesti sen hetkisiä tarpeita. Oddy Tech huolehtii jatkuvista päivitystarpeista ja kehittää verkkosivua suunnitelmallisesti eteenpäin. Myös verkkosivun ylläpito ja huolenpito on Oddy Techin hallussa, eli huolehditaan, että päivitykset ovat kunnossa ja verkkosivu on tietoturvallinen. Oddy Tech vastaa jatkossa myös AINAn keittiösuunnitteluohjelman kehityksestä.

Verkkosivun sisältöä kehitetään myös jatkuvasti. Hakukoneoptimointia (SEO) varten käydään verkkosivun virheitä läpi, SemRush -site audit on loistava apu paikantaa kehitystä vaativat kohdat verkkosivuilta.

Yhteistyön jatkostepit

Yhteistyö kehittyy koko ajan. Perusasiat on saatu hienosti rullaamaan ja toimivat rutiinit luoduksi. Kun uusia tarpeita ilmenee, niihin tartutaan heti, ei ”sit ku”. On hienoa tehdä pieniä ihmeitä yhdessä dynaamisen AINA-jengin kanssa ja meillä on paljon ideoita myös jatkoon. Seuraavaksi siirrytään kameroiden taakse ja kuvataan AINA-keittiöille uusi brändivideo. Videoita halutaan hyödyntää jatkossa aiempaa enemmän markkinoinnissa, sillä videosisältöjen kulutus kasvaa kohisten. Meneillään olevat vaikuttajayhteistyöt ovat toimineet hyvin, joten varmasti viritelemme uusia mielenkiintoisia yhteistöitä jatkossakin. Lisäksi Pinterest on tunnistettu tärkeäksi kanavaksi, jota yleisesti ei ole vielä hyödynnetty tarpeeksi. Strategia Pinterestiin jalkautumiseksi on jo luotu, ja seuraavaksi siirrytään käytännön toimenpiteisiin.

Olisiko sinunkin yritykselläsi tarvetta lisäliideille? Ota yhteyttä, autamme mielellämme!

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä  blogin kirjoittajaan!

Tutustu myös muihin blogeihimme

Laita meille viestiä!

Tarvitsetko apua mainonnassa ja markkinoinnissa? Haluatko tehdä markkinointia, joka toimii? Kerro tarkemmin, missä tarvitset apua tai jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä.

Anna Oddyn auttaa!

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu palveluihimme
Tutustu asiakkaisiimme