Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla
Mikä on markkinoinnin vuosikello?
Mihin tarvitaan markkinoinnin vuosikelloa? Mitä sen tulisi sisältää ja milloin vuosikello laaditaan?
Mikä on markkinoinnin vuosikello?
Markkinoinnin vuosikello on strateginen työkalu, jonka avulla markkinoinnin painopisteet jaetaan jaksoihin esimerkiksi vuodenaikojen, kvartaalien tai kuukausien mukaan. Vuosikello kertoo, mitä viestitään, kenelle, milloin ja missä kanavassa.
Markkinoinnin vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet. Se sisältää myös tulevat tärkeät tapahtumat, sesongit ja päivämäärät, jolloin halutaan kampanjoida tai muuten tehdä nostoja esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa.
Vuosikelloon voidaan määritellä jakson fokusteemat, ajankohtaiset aiheet, kampanjat sekä tavoitteet verkkosivujen sisällöntuotannolle, uutiskirjeille ja sosiaalisen median tekemiselle.
Markkinoinnin vuosikellon voi jokainen toteuttaa haluamallaan tavalla. Sen ei tarvitse seurata mitään valmista formaattia. Vuosikello voi sisältää mitä vain yrityksen markkinoinnin kannalta olennaista.
Tärkeintä on pitää huolta, että vuosikelloon kirjatut asiat ovat linjassa liiketoiminnan strategian kanssa, eli että markkinointiponnistukset tukevat yrityksen tavoitteita.
Milloin markkinoinnin vuosikello tehdään ja millainen se on?
Tavallisesti markkinoinnin vuosikello tehdään vuoden alussa, mutta sen voi luoda periaatteessa mihin aikaan vuodesta tahansa.
Vuosikellon ulkomuodolle ei ole sääntöjä, mutta on tärkeää, että se palvelee sitä käyttäviä henkilöitä. Se voi olla esimerkiksi ympyränmuotoinen, Excel-taulukko tai kalenterimainen kuukausinäkymä.
Vuosikellon ulkoasua tärkeämpää on keskittyä sen sisältöön eli siihen, että siitä löytyvät oikeat asiat. Tärkeää on myös pitää huolta, että se on jokaisen sitä tarvitsevan saatavilla helposti esimerkiksi verkkokansiossa.
Markkinoinnin vuosikelloon on olemassa myös lukuisia erilaisia työkaluja ja valmispohjia. Mikään niistä ei ole ylivoimaisesti toisia parempi – käyttötavoissa ja tarkoituksissa on niin paljon eroja, että on mahdoton suositella yhtä, jokaiselle sopivaa toteutustapaa.
Mitä hyötyä markkinoinnin vuosikellosta on?
Markkinoinnin vuosikellon hyödyt tiivistyvät kolmeen tärkeään ominaisuuteen.
1. Vuosikello on silta strategian ja käytännön välillä
Markkinoinnin vuosikello auttaa jalkauttamaan markkinointistrategiaa, ohjaa jokapäiväistä toimintaa ja antaa kokonaiskuvan tulevasta vuodesta. Mitään ei myöskään pääse unohtumaan, kun kaikki tulevat asiat löytyvät samasta paikasta.
2. Vuosikello muistuttaa pysymään proaktiivisena
Vuosikello tuo markkinointiin proaktiivisemman otteen, kun esimerkiksi kampanjaa varten tarvittavat asiat saadaan tehtyä ennakkoon hyvissä ajoin eikä viime hetken paniikkia pääse syntymään.
3. Vuosikello helpottaa vastuunjakoa ja käytännön työtä
Työntekijöiden työstä tulee mielekästä, kun jokainen voi suunnitella ajankäyttönsä vuosikellon pohjalta.
Esimerkiksi sosiaalisen median kanavista vastuussa oleva henkilö voi suunnitella ja toteuttaa sisällöt siten, että ne tukevat tavoitteita ja postausten aiheet kulkevat käsi kädessä kunkin jakson fokusteeman kanssa tai tukevat meneillään olevaa kampanjaa.
Markkinoinnin vuosikello mukautuu tulosten ja liiketoiminnan tarpeiden mukaan
On hyvä muistaa, etteivät markkinoinnin vuosikelloon kirjatut asiat ole kiveenhakattuja. Vuosikelloa onkin hyvä tarkastella vuoden mittaan kriittisesti, ja tehdä korjaukset ja tarkennukset tarpeen tullen.
Vuosi on pitkä aika, jonka aikana yllättäviäkin muutoksia tai uusia liiketoiminnan tarpeita voi ilmetä. Lisäksi tulosten seuraamisen ja analysoinnin kautta voi tulla ilmi jotain, jonka perusteella markkinoinnin suuntaa on syytä pohtia uudestaan. Siksi markkinoinnin vuosikellossa on syytä olla liikkuma- ja joustovaraa muutoksille.
Etsitkö apukäsiä oman organisaatiosi markkinointisuunnitelman tekoon tai haluaisitko ulkoistaa vuosikellon suunnittelun ammattilaiselle? Ota yhteyttä, me autamme mielellämme!
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.