UTM-koodit mainoskampanjan toimivuuden mittaamiseen

Miksi ja miten UTM-koodeja käytetään?

Tämä blogi kertoo sinulle, miten voit yksilöidysti seurata mainoskampanjoiden tuloksia analytiikassa, käyttämällä UTM-koodeja kampanjoiden linkeissä.

Oddy Digital UTM koodit

Miksi kampanja kannattaa aina yksilöidä?

On tärkeää mitata kampanjoiden onnistumista, sillä yksittäiset markkinointikampanjat vievät aina resursseja, kuten aikaa ja rahaa. 

Kun käyttää yksilöityjä UTM-koodeja kampanjoiden linkeissä, voi nähdä, mistä liikenteen lähteestä kävijä on sivustolle tullut ja onko hän tehnyt haluttuja toimenpiteitä, kuten ottanut yhteyttä, tilannut uutiskirjeen tai tehnyt ostoksen.

Mikäli yksilöityjä UTM-koodeja ei käytä, luonnollinen ja maksettu liikenne sekoittuu. On tärkeää pystyä erottelemaan maksettu liikenne normaalista kävijäliikenteestä, ja tarvittaessa vielä erittelemään eri kampanjat omiksi kokonaisuuksikseen, jotta pystymme todentamaan kampanjoiden tulokset.

Yksilöi eri kampanjat Googlen linkkityökalulla

Fiksu tapa UTM-koodien luontiin on käyttää Googlen Campaign URL builder -työkalua.

Työkalu kysyy kuusi eri kohtaa, joista neljä ensimmäistä ovat pakollisia. Kun täytät tiedot, saat valmiin linkin käytettäväksi mainoskampanjassasi.

Millaiset linkit on hyvä merkata?

Lähtökohtaisesti kaikki markkinointitoimien avulla levitetyt linkit on hyvä merkata erikseen. Näin saadaan tarvittaessa mahdollisimman tarkkaa tietoa kampanjoiden vaikutuksista.

Mikäli käytät Google Adwords/Ads -mainontaa ja käytössäsi sieltä on automaattinen taggaus, ei Ads- mainoksiin ole tarpeellista luoda omia yksilöllisiä linkkejä Campaign URL builder -työkalun avulla.

Myös monissa esimerkiksi uutiskirjeohjelmissa, on mahdollisuus valita linkkien yksilöivät merkkaukset päälle suoraan ohjelman tai yksittäisen kampanjan asetuksista, jolloin linkkejä ei tarvitse välttämättä itse käydä luomassa.

UTM-koodit ja yksilöivät linkit

Linkkien yksilöintiin on olemassa fiksu tapa: UTM-koodit (Urchin Tracking Module), jotka ovat kehitetty Google Analytics seurantaa varten, antamaan lisätietoja linkin osalta. UTM-koodit ovat URL-osoitteelle lisättyjä muuttujia, jotka eivät vaikuta itse linkin toimintaan, mutta sisältävät arvokasta lisäinformaatiota. UTM-koodeja on viisi erilaista: utm_source, utm_medium, utm_campaign, utm_term ja utm_content.

Esimerkki UTM-koodin tekemisestä Campaign URL Builderilla

Oddy Digital URL builder esimerkki

Ohjeita UTM-koodin tekemiseen

  • Website URL
    Täydellinen osoite, johon halutaan linkkiä klikkaava käyttäjä ohjata.
  • Campaign Source (utm_source)
    Kampanjan lähde, eli missä kampanjan on tarkoitus olla livenä.
    Esimerkiksi: facebook, instagram, linkedin, newsletter, ohjelmallinen, rtb..
  • Campaign Medium (utm_medium)
    Ilmentää kampanjan luonnetta.
    Esimerkiksi: jos maksat vaikkapa mainoksista klikkauksiin perustuen, valitse cpc tai näyttöihin pohjautuen cpm. Sähköpostikampanjaan voit valita email ja bannerimainoksiin banner jne.
  • Campaign Name (utm_campaign)
    Kampanjan nimi. Tähän kenttään syötetään vapaasti valittava kampanjan yksilöivä nimi. Kannattaa huomioida, että tämäkin teksti näkyy varsinaisessa linkissä oletuksena kaikille linkkiä klikkaaville.
    Esimerkiksi: kevät 2019, syysale, rekry, tuotteen nimi tms.
  • Campaign Term (utm_term)
    Kampanjan avainsanat. Tätä valintaa käytetään lähinnä maksettujen hakutulosten yhteydessä yksilöimään käytettyjä avainsanoja. Tämä jätetään usein tyhjäksi.
  • Campaign Content (utm_content)
    Kampanjan sisältö. Tällä kentällä yksilöidään saman kampanjan mainokset toisistaan.
    Esimerkiksi samassa kampanjassa voi olla kolme mainosvariaatiota, joille voidaan antaa nimeksi vaikkapa 1, 2 ja 3. Muistamisen kannalta tietysti voi olla järkevämpää käyttää nimeämisessä varsinaiseen mainoksen sisältöön liittyviä asioita.

Valmis UTM-koodi käytettäväksi mainoskampanjassa

Valmis linkki on seuraavanlainen: https://oddydigital.fi/rekry/?utm_source=fb&utm_medium=cpc&utm_campaign=yleinen%20rekry&utm_content=v1. Linkin saa helposti kopioitua työkalusta. Linkin voi myös lyhentää halutessaan.

Tämä on siis se linkki, jonka laitat mainoskampanjasi URLiksi. Normaalisti  yksilöimätön URL on https://oddydigital.fi/rekry/ ja nyt tämä yksilöity linkki on https://oddydigital.fi/rekry/?utm_source=fb&utm_medium=cpc&utm_campaign=yleinen%20rekry&utm_content=v1.

Me käytämme aina UTM-koodeja mainoskampanjoissa

Meillä Oddy Digitalilla käytämme aina UTM-koodeja. Huolehdimme kaikkiin mainoskampanjoihimme käyttöön yksilöivät URLit. Asiakkaidemme ei tarvitse näistä huolehtia. Kampanjan päätteeksi voimme esittää asiakkaillemme muitakin lukuja kuin mainosnäyttö- ja klikkimääriä. On äärimmäisen tärkeää tietää, mitä kampanjan kautta verkkosivuille päätyneet henkilöt ovat siellä tehneet, onko kampanja ollut kannattava vai hukkasijoitus tavoitteisiin nähden.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

B2B sisällöntuotanto

Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon

B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.

Infografiikka kommunikoi monimutkaiset asiat visuaalisesti

Infografiikan tärkein tavoite on selkeys, ja sen tehtävänä on selkeyttää monimutkaista viestiä. Infografiikan avulla teet datasta ymmärrettävää.

Tehokkaampaa mainontaa bannerien A/B-testauksella

Paranna bannerimainonnan tehokkuutta A/B-testauksen avulla. Ajamalla useampaa eri mainosaineistoa samaan aikaan näet helposti erot niiden tuloksissa ja voit tehdä oikeita johtopäätöksiä tulevia aineistoja ajatellen.

Ammattilainen avuksi sisällöntuotantoon – 5 tapaa, joilla hyödyt ulkoisen sisällöntuottajan tuesta

Ulkoinen sisällöntuottaja suunnittelee ja toteuttaa sisältöjä, joiden avulla tulet löydetyksi verkosta ja tarjoat kiinnostavaa ja informatiivista tietoa tuotteistasi tai palveluistasi.

Mitä Oddyn ja asiakkaan välisessä tutustumispalaverissa tapahtuu?

Maksuttomassa tutustumispalaverissa asiantuntijamme kartoittavat digimarkkinoinnin toiveitasi ja tarpeitasi, jotta voimme palvella sinua parhaalla mahdollisella tavalla.

Miksi verkkosivuston analytiikkaa tarvitaan?

Opi ymmärtämään, mitä yrityksesi verkkosivuston analytiikan määrittely tarkoittaa käytännössä ja miksi analytiikkaa ylipäätään tarvitaan.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.