Näin yhteistyö käynnistyy ja kehittyy

Step-By-Step kohti hyviä tuloksia

25.9.2019
Oddy yhteistyö

Digitalisaatio on täällä. Se on tullut jäädäkseen ja se koskettaa meitä ihan jokaista. Se ei ole kaikille itsestäänselvyys ja osa yrityksistä näkee sen jopa pelottavana asiana ehkä osittain osaamattomuuden ja osittain tietämättömyyden takia. Digitalisaatio on kuitenkin kuin pikajuna, se menee eteenpäin ja se poimii jatkuvasti uusia ulottuvuuksia mukaansa matkan varrelta. Tästä kyydistä ei kannata jäädä pois vaan hypätä rohkeasti kyytiin jo heti alkumatkasta. Jos sinä et hyppää, kilpailijasi varmasti hyppää tai on jo kyydissä.

Digitalisaatioon ja sen kaikkiin mahdollisuuksiin kannattaa suhtautua rohkean uteliaasti ja nähdä digitalisaatio huikeana mahdollisuutena muovata ja kehittää yrityksen toimintaa. Digitaalinen markkinointi on nykyisin vahvasti läsnä ja yhtenä osana modernin yrityksen markkinointitoimenpiteitä. Tyypillisesti digitaaliseen markkinointiin kuuluu verkkosivusto, hakusanamainonta, display-mainonta, hakukoneoptimointi ja sähköpostimarkkinointi. Parhaimmillaan nämä eivät ole yksittäisiä alueita vaan ne muodostavat markkinointimixin, perustuen yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteisiin ja räätälöityihin kohderyhmäviesteihin.

Hyppää rohkeasti digitaalisen markkinoinnin kelkkaan, tehdään matkaa yhdessä sovitulla tahdilla, me ohjaamme tekemistä oikeaan suuntaan. Alla kuvattuna kuinka yhteistyö yleensä alkaa ja kehittyy step-by-step.

Hakusanamainonnan aloittaminen step-by-step

STEP 1. Hakusanamainonnan aloittaminen

Hyvin usein yhteistyö meidän ja asiakasyrityksemme kanssa lähtee liikenteeseen hakusanamainonnalla (SEM). Tämän avulla halutaan ohjata verkkosivuille henkilöt, jotka jo aktiivisesti etsivät mainostettavia tuotteita tai palveluita. Aloitusbudjetit ovat yleensä hyvin maltilliset.

STEP 2. Tulosten analysointi

Kun hakusanamainontaa on tehty pari kuukautta, käydään saavutettuja mainonnan tuloksia yhdessä läpi Google Analyticsin avulla. Otetaan opiksi onnistumisista ja tehdään johtopäätöksiä. Myös budjettitasoja yleensä nostetaan, kun saadaan tuotettua konkreettisia tuloksia sijoitetuille euroille.

Step 3. Retargetointi-​mainonnan aloittaminen

Hyvin usein huomaamme, että henkilöt, jotka käyvät sivustolla usein tekevät haluttuja toimenpiteitä, kuten ostavat tuotteita. Tämän tiedon johdosta ns. palaavan kävijäliikenteen määrää halutaan kasvattaa. Retargetointi-mainonnalla pyritään ohjaamaan jo kerran sivuilla vierailleet henkilöt takaisin verkkosivuille suorittamaan haluttu toimenpide loppuun. Retargetointi-mainonta aloitetaan tyypillisesti Google Display verkostossa ja/tai Facebookissa. Nämä ovat kustannustehokkaimmat ja klikkihinnoitteiset kanavat.

STEP 4. Tulosten analysointi

Kun hakusanamainontaa ja retargetointi-mainontaa on tehty pari kuukautta, käydään saavutettuja mainonnan tuloksia taas yhdessä läpi Google Analyticsin avulla. Otetaan opiksi onnistumisista ja tehdään johtopäätöksiä. Usein retargetoinnissa käytettyjä bannerimainoksia päivitetään 2-3 kuukauden välein. Usein myös verkkosivulla on tarvetta tehdä pieniä muutoksia joko teknisessä toteutuksessa tai sisällön suhteen. Näitä kehitysajatuksia herää usein analytiikkatsekkien yhteydessä.

STEP 5. Uusasiakashankinta

Nyt perustekeminen on kunnossa: SEM rullaa, retargetointi palauttaa kävijöitä sivuille ja verkkosivu toimii hyvin. Seuraavaksi alkaa uusien kävijöiden houkuttelu verkkosivuille. Tyypillisiä kanavia tähän ovat Google Display verkosto, Facebook ja ohjelmallinen ostaminen kohdennettuna juuri oikealle potentiaaliselle kohderyhmälle.

STEP 6. Tulosten analysointi

Ja jälleen tuloksia analysoidaan ja tekemistä muovataan saatujen oppien perusteella.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä  blogin kirjoittajaan!

Tutustu myös muihin blogeihimme

Lisää luet­tavaa

Laita meille viestiä!

Tarvitsetko apua mainonnassa ja markkinoinnissa? Haluatko tehdä markkinointia, joka toimii? Kerro tarkemmin, missä tarvitset apua tai jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä.

Anna Oddyn auttaa!

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu palveluihimme
Tutustu asiakkaisiimme