Markkinointistrategian suunnittelu
Hyvin suunniteltu markkinointistrategia on puoliksi tehty
Markkinointistrategian suunnittelu on yhtä tärkeää kuin koko yrityksen strategia. Se on pohja markkinointisi toteuttamiselle ja se ohjaa toimintaa hallitusti oikeaan suuntaan.
Hyvin suunniteltu markkinointistrategia on avain menestyksekkääseen markkinointiin
Markkinointistrategian suunnittelu alkaa liiketoiminnan tavoitteiden määrittämisestä, jonka jälkeen aletaan rakentamaan näiden tavoitteiden mukaista markkinoinnin strategiaa. Varsinainen strateginen suunnittelu kattaa muun muassa kohderyhmien, tavoitteiden ja toimenpiteiden määrittelyn. Strategian tarkoitus on määrittää yleinen suunta toiminnalle, ei niinkään ottaa kantaa yksityiskohtiin. Markkinoinnin strateginen suunnittelu tarkoittaa ydinasioiden perusteellista miettimistä ja niiden kirjaamista ylös ytimekkäästi ja kootusti yhteen esitykseen.
Oddyn ideologiaan kuuluu, että strategia ei jää pelkäksi ylätason hattaraksi eikä se saa myöskään jäädä vain hienoksi presentaatioksi sähköpostin syövereihin. Meillä Oddylla panostetaan strategian jalkauttamiseen ja käytännön toimenpiteiden suunnitteluun.
Strategiatyö täytyy tehdä tarvittavalla syvyydellä, mutta mahdollisimman pian halutaan siirtyä itse suunniteltuihin toimenpiteisiin. Käytännön toimenpiteet ja niiden mukanaan tuomat tulokset ohjaavat tekemistä oikeaan suuntaan kohti asetettuja tavoitteita.
Markkinointistrategia sisältää tyypillisesti seuraavat kohdat
02. Strategiset tavoitteet
03. Positiointi
04. Kilpailijat
05. Markkinakenttä
06. Kilpailuetu, asiakaslupaus ja asiakaskokemus
07. Strategiset asiakasryhmät ja ostajapersoonat
08. Ydinviestit
09. Markkinoinnin käytännön toimenpiteet
Markkinointistrategian suunnittelupalvelu
- Tarpeidesi mukaan räätälöity ja kattava kokonaisuus
Käytännössä haluamme kuulla toiveenne, tarpeenne ja mahdolliset haasteenne, niin osaamme tarjota juuri teille sopivaa strategisen suunnittelun pakettia.
Miten markkinointistrategian suunnittelu etenee käytännössä?
STEP 1 – Nykytilanteen analyysi
Missä olemme nyt? mm. asiakkaat, kilpailijat, yhteistyökumppanit, yrityksen vahvuudet ja heikkoudet, tämän hetkinen markkinoinnin taso ja tulokset, markkinoiden trendit jne.
STEP 2 – Tavoitteet
Minne haluamme päästä? Tavoitteet määräävät kaiken toiminnan, joten niiden kartoittaminen on erittäin tärkeää optimaalisten lopputulosten saamiseksi.
STEP 3 – Suunnitelma
Toteutamme suunnitelman, jonka avulla pääsemme tavoitteeseesi.
Kohdemarkkinat: kenelle tuotetta/palvelua lähdetään markkinoimaan?
Positio: miten haluat markkinoiden suhtautuvan yritykseesi, ja miten erottaudut muista?
STEP 4 – Taktiikka ja toimenpiteet
Strategian ja taktiikoiden yksityiskohdat. Määritetään käytettävät työkalut ja kanavat strategian toteuttamiseksi
STEP 5 – Mittaaminen
Analytiikan avulla mitatut tulokset ja niiden analysointi ammattilaistemme toimesta auttaa selvittämään, toimivatko strategiset toimenpiteet.
STEP 6 – Vaadittavat resurssit
Kartoitetaan ihmisresurssit, rahallinen budjetti ja aika.
Kiinnostuitko?
Varaa kanssamme ilmainen konsultaatioaika, niin katsotaan yhdessä, kuinka voisimme parantaa markkinointiasi.

Tutustu myös blogeihimme

Videomainonnan mittaaminen verkossa
Videomainonnan mittaaminen verkossa perustuu useisiin keskeisiin mittareihin, jotka auttavat arvioimaan tekemisen tehokkuutta ja vaikuttavuutta.

Pk-yrityksen salainen ase: tarinankerronta brändimarkkinoinnissa
Hyvin kerrottu tarina herättää tunteita, tekee brändistä inhimillisen ja auttaa asiakkaita näkemään, miten yrityksesi voi parantaa heidän elämäänsä. Tutustu tarinankerronnan merkitykseen ja opi, miten löydät ja hyödynnät oman bränditarinasi.

Näin markkinointipäällikkö voi hyödyntää tekoälyä käytännön työssä
Tekoäly voi olla erittäin hyödyllinen assistentti markkinointipäällikölle tai muulle markkinoinnin parissa työskentelevälle. Tässä käytännönläheisiä vinkkejä aiheeseen!

Microlearning-sisällöt
Microlearning-sisällöt ovat yhä suositumpia monilla aloilla, kuten yrityskoulutuksessa, markkinoinnissa ja kuluttajasisällöissä. Microlearning vastaa tarpeeseen omaksua tietoa nopeasti ja tehokkaasti.

10+1 sisällöntuotannon trendit 2025
Vuosi 2025 tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia, mutta myös haasteita. Lue vuoden keskeisistä sisällöntuotannon trendeistä ja niiden merkityksestä yrityksille.

Digitaalisen markkinoinnin trendit pk-yrityksille 2025
Mitä uutta vuosi 2025 tuo pk-sektorille digitaalisen markkinoinnin saralla? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!
Ota ihmeessä yhteyttä!
Kuinka voimme auttaa?
Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä.
Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille! Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.
Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.
Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.