Markkinointistrategian suunnittelu

Hyvin suunniteltu markkinointistrategia on puoliksi tehty

Markkinointistrategian suunnittelu on yhtä tärkeää kuin koko yrityksen strategia. Se on pohja markkinointisi toteuttamiselle ja se ohjaa toimintaa hallitusti oikeaan suuntaan.

Hyvin suunniteltu markkinointistrategia on avain menestyksekkääseen markkinointiin

Markkinointistrategian suunnittelu alkaa liiketoiminnan tavoitteiden määrittämisestä, jonka jälkeen aletaan rakentamaan näiden tavoitteiden mukaista markkinoinnin strategiaa. Varsinainen strateginen suunnittelu kattaa muun muassa kohderyhmien, tavoitteiden ja toimenpiteiden määrittelyn. Strategian tarkoitus on määrittää yleinen suunta toiminnalle, ei niinkään ottaa kantaa yksityiskohtiin. Markkinoinnin strateginen suunnittelu tarkoittaa ydinasioiden perusteellista miettimistä ja niiden kirjaamista ylös ytimekkäästi ja kootusti yhteen esitykseen.

Oddyn ideologiaan kuuluu, että strategia ei jää pelkäksi ylätason hattaraksi eikä se saa myöskään jäädä vain hienoksi presentaatioksi sähköpostin syövereihin. Meillä Oddylla panostetaan strategian jalkauttamiseen ja käytännön toimenpiteiden suunnitteluun.

Strategiatyö täytyy tehdä tarvittavalla syvyydellä, mutta mahdollisimman pian halutaan siirtyä itse suunniteltuihin toimenpiteisiin. Käytännön toimenpiteet ja niiden mukanaan tuomat tulokset ohjaavat tekemistä oikeaan suuntaan kohti asetettuja tavoitteita.

Markkinointistrategia sisältää tyypillisesti seuraavat kohdat

01. Olemassaolon tarkoitus ja arvot
02. Strategiset tavoitteet
03. Positiointi
04. Kilpailijat
05. Markkinakenttä
06. Kilpailuetu, asiakaslupaus ja asiakaskokemus
07. Strategiset asiakasryhmät ja ostajapersoonat
08. Ydinviestit
09. Markkinoinnin käytännön toimenpiteet

Markkinointistrategian suunnittelupalvelu

Käytännössä haluamme kuulla toiveenne, tarpeenne ja mahdolliset haasteenne, niin osaamme tarjota juuri teille sopivaa strategisen suunnittelun pakettia.

Miten markkinointistrategian suunnittelu etenee käytännössä?

STEP 1 – Nykytilanteen analyysi

Missä olemme nyt? mm. asiakkaat, kilpailijat, yhteistyökumppanit, yrityksen vahvuudet ja heikkoudet, tämän hetkinen markkinoinnin taso ja tulokset, markkinoiden trendit jne.

STEP 2 – Tavoitteet

Minne haluamme päästä? Tavoitteet määräävät kaiken toiminnan, joten niiden kartoittaminen on erittäin tärkeää optimaalisten lopputulosten saamiseksi.

STEP 3 – Suunnitelma

Toteutamme suunnitelman, jonka avulla pääsemme tavoitteeseesi.

Kohdemarkkinat: kenelle tuotetta/palvelua lähdetään markkinoimaan?
Positio: miten haluat markkinoiden suhtautuvan yritykseesi, ja miten erottaudut muista?

STEP 4 – Taktiikka ja toimenpiteet

Strategian ja taktiikoiden yksityiskohdat. Määritetään käytettävät työkalut ja kanavat strategian toteuttamiseksi

STEP 5 – Mittaaminen

Analytiikan avulla mitatut tulokset ja niiden analysointi ammattilaistemme toimesta auttaa selvittämään, toimivatko strategiset toimenpiteet.

STEP 6 – Vaadittavat resurssit

Kartoitetaan ihmisresurssit, rahallinen budjetti ja aika.

Kiinnostuitko?

Varaa kanssamme ilmainen konsultaatioaika, niin katsotaan yhdessä, kuinka voisimme parantaa markkinointiasi.

Laura Nevasalo Oddy

Laura Nevasalo

Commercial & Client Director

Tutustu myös blogeihimme

Ota ihmeessä yhteyttä!

Kuinka voimme auttaa?

Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä.

Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille! Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.

Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.

Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.