Markkinointistrategian suunnittelu
Hyvin suunniteltu markkinointistrategia on puoliksi tehty
Markkinointistrategian suunnittelu on yhtä tärkeää kuin koko yrityksen strategia. Se on pohja markkinointisi toteuttamiselle ja se ohjaa toimintaa hallitusti oikeaan suuntaan.
Hyvin suunniteltu markkinointistrategia on avain menestyksekkääseen markkinointiin
Markkinointistrategian suunnittelu alkaa liiketoiminnan tavoitteiden määrittämisestä, jonka jälkeen aletaan rakentamaan näiden tavoitteiden mukaista markkinoinnin strategiaa. Varsinainen strateginen suunnittelu kattaa muun muassa kohderyhmien, tavoitteiden ja toimenpiteiden määrittelyn. Strategian tarkoitus on määrittää yleinen suunta toiminnalle, ei niinkään ottaa kantaa yksityiskohtiin. Markkinoinnin strateginen suunnittelu tarkoittaa ydinasioiden perusteellista miettimistä ja niiden kirjaamista ylös ytimekkäästi ja kootusti yhteen esitykseen.
Oddyn ideologiaan kuuluu, että strategia ei jää pelkäksi ylätason hattaraksi eikä se saa myöskään jäädä vain hienoksi presentaatioksi sähköpostin syövereihin. Meillä Oddylla panostetaan strategian jalkauttamiseen ja käytännön toimenpiteiden suunnitteluun.
Strategiatyö täytyy tehdä tarvittavalla syvyydellä, mutta mahdollisimman pian halutaan siirtyä itse suunniteltuihin toimenpiteisiin. Käytännön toimenpiteet ja niiden mukanaan tuomat tulokset ohjaavat tekemistä oikeaan suuntaan kohti asetettuja tavoitteita.
Markkinointistrategia sisältää tyypillisesti seuraavat kohdat
02. Strategiset tavoitteet
03. Positiointi
04. Kilpailijat
05. Markkinakenttä
06. Kilpailuetu, asiakaslupaus ja asiakaskokemus
07. Strategiset asiakasryhmät ja ostajapersoonat
08. Ydinviestit
09. Markkinoinnin käytännön toimenpiteet
Markkinointistrategian suunnittelupalvelu
- Tarpeidesi mukaan räätälöity ja kattava kokonaisuus
Käytännössä haluamme kuulla toiveenne, tarpeenne ja mahdolliset haasteenne, niin osaamme tarjota juuri teille sopivaa strategisen suunnittelun pakettia.
Miten markkinointistrategian suunnittelu etenee käytännössä?
STEP 1 – Nykytilanteen analyysi
Missä olemme nyt? mm. asiakkaat, kilpailijat, yhteistyökumppanit, yrityksen vahvuudet ja heikkoudet, tämän hetkinen markkinoinnin taso ja tulokset, markkinoiden trendit jne.
STEP 2 – Tavoitteet
Minne haluamme päästä? Tavoitteet määräävät kaiken toiminnan, joten niiden kartoittaminen on erittäin tärkeää optimaalisten lopputulosten saamiseksi.
STEP 3 – Suunnitelma
Toteutamme suunnitelman, jonka avulla pääsemme tavoitteeseesi.
Kohdemarkkinat: kenelle tuotetta/palvelua lähdetään markkinoimaan?
Positio: miten haluat markkinoiden suhtautuvan yritykseesi, ja miten erottaudut muista?
STEP 4 – Taktiikka ja toimenpiteet
Strategian ja taktiikoiden yksityiskohdat. Määritetään käytettävät työkalut ja kanavat strategian toteuttamiseksi
STEP 5 – Mittaaminen
Analytiikan avulla mitatut tulokset ja niiden analysointi ammattilaistemme toimesta auttaa selvittämään, toimivatko strategiset toimenpiteet.
STEP 6 – Vaadittavat resurssit
Kartoitetaan ihmisresurssit, rahallinen budjetti ja aika.
Kiinnostuitko?
Varaa kanssamme ilmainen konsultaatioaika, niin katsotaan yhdessä, kuinka voisimme parantaa markkinointiasi.
Tutustu myös blogeihimme
Ulkomainonta tavoittaa ihmiset siellä missä he liikkuvat
Ulkomainonta on tehokas tapa tavoittaa yleisö laajasti eri ympäristöissä. Ulkomainontaa kannattaa hyödyntää osana monikanavaista markkinointikampanjaa.
Graafisen suunnittelun 10 trendiä
Mitä trendejä graafisessa suunnittelussa on ollut viime vuosina? Lue 10 tämän hetken trendiä, jotka auttavat sinua ja yritystäsi pysymään kilpailukykyisenä.
Saavutettavuuden huomioiminen graafisessa suunnittelussa
Saavutettavuus graafisessa suunnittelussa ei ainoastaan paranna käyttäjäkokemusta, vaan edistää myös yhdenvertaisuutta ja laajentaa käyttäjäkuntaa.
Väripsykologian voima graafisessa suunnittelussa
Väripsykologia on keskeinen tekijä markkinoinnissa, sillä värit luovat erilaisia merkityksiä ja luovat tunteita. Lue blogistamme miten värien avulla voi jäädä katsojan mieleen.
Responsiivinen suunnittelu
Responsiivinen suunnittelu takaa miellyttävän käyttökokemuksen kaikilla laitteilla, sekä vahvistaa brändin yhtenäistä ilmettä.
Miksi pk-yrityksen kannattaa tehdä brändimarkkinointia?
Brändi on mielikuva yrityksestä asiakkaan ja kuluttajan silmissä. Brändimarkkinointi on strateginen investointi, joka voi tuoda merkittävää hyötyä myös pienille ja keskisuurille yrityksille.
Ota ihmeessä yhteyttä!
Kuinka voimme auttaa?
Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä.
Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille! Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.
Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.
Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.