Digitaalinen kotipesä ja mitattavuus kuntoon
Kun päätavoite oli selvillä, ryhdyttiin tositoimiin. Ensimmäisenä selvitimme digitaalisen kotipesän eli AINA-keittiöiden verkkosivun nykytilan. Teimme SemRush-työkalulla Site Auditin, joka mittaa yli 130 erilaista verkkosivujen toimivuuteen vaikuttavaa asiaa. Selkeät tekniset virheet korjattiin ja sisältöön liittyvät asiat palasteltiin työstettäväksi pidemmällä aikavälillä.
Mitattavuudessa oli myös parannettavaa ja tarkennettavaa. Google Analyticsiä jatkomääritettiin ja luvut tuotiin Google Data Studioon helposti tarkasteltavaan ja seurattavaan muotoon. Reaaliaikainen raportointi Data Studiossa on näppärä, kun jokainen pääsee katsomaan lukuja aina halutessaan.
Liidiputki ja markkinoinnin automaatio
AINAlle kertyy liidejä suoraan mainoksista, verkkosivun lomakkeista ja Leadoon chatboteista. Liidimäärän kasvattamiseksi otettiin käyttöön uuden tyyppisiä chatboteja. Myös eri kanavista kertyvien liidien eli yhteydenottopyyntöjen siirtymistä Hubspot-järjestelmään tehostettiin ja automatisoitiin entisestään. Muutosten ansiosta liidien operointi on yksinkertaisempaa jälleenmyyjille ja säästää manuaalista työtä AINAn päässä.
Visuaalisen ilmeen päivittäminen ja yhtenäistäminen
AINA-keittiöiden verkkosivu oli uudistettu vuoden vaihteessa, mutta samaa visuaalista ilmettä ei ollut vielä ehditty jalkauttaa kaikkialle. Visuaalisen ilmeen päivityksiä onkin nyt tehty laajasti myymälöihin ja erilaisiin markkinoinnin tarpeisiin. Esimerkiksi esitteitä, sosiaalisen median ilmettä, roll-upeja, väriviuhkoja ja mainosbannereita on uudistettu. Tämä on tärkeää tunnistettavuuden kannalta: kun visuaalinen ilme on yhtenäinen, asiakkaiden on helpompi erottaa AINAn viestit mainostulvasta ja näin mainokset myös jäävät paremmin mieleen.
Jatkuva bannerimainonta uusasiakashankinnassa ja muistuttava remarketing-mainonta
Bannerimainontaa päätettiin alkaa tehdä isommin. Sen tarkoituksena on tukea muuta diginäkyvyyttä. Kohdennetulla bannerimainonnalla houkutellaan uusia potentiaalisia asiakkaita verkkosivuille. Mainontaa kohdennetaan mm. look-a-like-kohdennuksena saman kaltaisille henkilöille kuin yhteydenottopyynnön jättäneet ovat, ja henkilöille, jotka ovat hakeneet tietyillä avainsanoilla Googlesta tietoa.
Vahva retargetointi eli muistuttava mainonta pyrkii palauttamaan uudelleen verkkosivulle henkilöt, jotka eivät vielä ole jättäneet yhteydenottopyyntöä. Retargetoinnin mainosviesti vaihtelee sen mukaan, onko henkilö ollut kiinnostunut keittiöistä, kylpyhuoneista vai muista kodin säilytysratkaisuista. Näin voimme varmistaa, että asiakkaan näkemä viesti puhuttelee juuri häntä.
Sosiaalinen media vaivattomana avaimet käteen -pakettina
Sosiaalinen media on tärkeä kanava brändinrakennuksessa, koska siellä pääsee lähelle asiakkaita ja voi keskustella heidän kanssaan. AINA halusi somesisällöt meiltä helppona pakettiratkaisuna, jolloin heidän ei tarvitse itse käyttää aikaa sisältöjen miettimiseen. Sosiaalisen median postaukset suunnitellaan aina kuukautta etukäteen ja ne ajastetaan valmiiksi. Tämän lisäksi kiireellisiä, ajankohtaisia postauksia tehdään tarpeen tullen. Oddyn sisällöntuottaja ideoi aiheen, valitsee kuvat ja kirjoittaa tekstit. Valikoituja postauksia buustataan mainostaen, eli niille ostetaan lisänäkyvyyttä, jotta ne saadaan useammille silmäpareille näkyville.
Sosiaalinen media on aina mukana myös kampanjalähdöissä. Kun AINAlla on jokin tärkeä teema esillä, siitä viestitään kaikissa kanavissa, jolloin viesti menee paremmin läpi. Hallinnointimme aikana AINA-keittiöiden seuraajamäärät ovat nousseet huomattavasti.
Uutiskirje osaksi jatkuvaa tekemistä
Uutiskirjeen tilaajia kerätään aktiivisesti ensisijaisesti AINAn verkkosivujen kautta, ja rekisteri on jo hyvän kokoinen. Säännöllinen uutiskirjeen lähettäminen otettiin heti alusta asti mukaan tekemiseen. Uutiskirjeessä viestitään ajankohtaisista asioista ja tarjotaan vinkkejä kuluttajille.
Google-löydettävyys
AINA-keittiöillä on 36 myymälää. On tärkeää pitää yhteystiedot ajantasaisina Googlessa, ja muutenkin huomioida yhdenmukainen ilme. Google My Business -tilit yhtenäistetään ja ohjeistetaan myymälöitä päivittämään tietojaan aina tarvittaessa.
Radiomainoksilla puffattiin uusia myymälöitä
AINA-keittiöt avasi 15 uutta myymälää heti yhteistyömme alussa, mikä on iso ilon aihe! Suunnittelimme kampanjalle konseptin iloviestin levittämiseksi valtakunnallisesti. Tuotimme kampanjaa varten uuden radiospotin, ja radiokampanjaa tukemaan tehtiin monikanavaista digimarkkinointia. Kampanjaa varten rakennettiin myös erillinen kampanjaländäri.
Verkkosivun jatkuva kehitys ja hakukoneoptimointi
AINA-keittiöiden verkkosivu on uudistettu vuoden vaihteessa, mutta verkkosivu ei ole koskaan valmis ja sitä tulee jatkokehittää, että se jatkossakin vastaa teknisesti ja sisällöllisesti sen hetkisiä tarpeita. Oddy Tech huolehtii jatkuvista päivitystarpeista ja kehittää verkkosivua suunnitelmallisesti eteenpäin. Myös verkkosivun ylläpito ja huolenpito on Oddy Techin hallussa, eli huolehditaan, että päivitykset ovat kunnossa ja verkkosivu on tietoturvallinen. Oddy Tech vastaa jatkossa myös AINAn keittiösuunnitteluohjelman kehityksestä.
Verkkosivun sisältöä kehitetään myös jatkuvasti. Hakukoneoptimointia (SEO) varten käydään verkkosivun virheitä läpi, SemRush –site audit on loistava apu paikantaa kehitystä vaativat kohdat verkkosivuilta.
Yhteistyön jatkostepit
Yhteistyö kehittyy koko ajan. Perusasiat on saatu hienosti rullaamaan ja toimivat rutiinit luoduksi. Kun uusia tarpeita ilmenee, niihin tartutaan heti, ei ”sit ku”. On hienoa tehdä pieniä ihmeitä yhdessä dynaamisen AINA-jengin kanssa ja meillä on paljon ideoita myös jatkoon. Seuraavaksi siirrytään kameroiden taakse ja kuvataan AINA-keittiöille uusi brändivideo. Videoita halutaan hyödyntää jatkossa aiempaa enemmän markkinoinnissa, sillä videosisältöjen kulutus kasvaa kohisten. Meneillään olevat vaikuttajayhteistyöt ovat toimineet hyvin, joten varmasti viritelemme uusia mielenkiintoisia yhteistöitä jatkossakin. Lisäksi Pinterest on tunnistettu tärkeäksi kanavaksi, jota yleisesti ei ole vielä hyödynnetty tarpeeksi. Strategia Pinterestiin jalkautumiseksi on jo luotu, ja seuraavaksi siirrytään käytännön toimenpiteisiin.
Olisiko sinunkin yritykselläsi tarvetta lisäliideille? Ota yhteyttä, autamme mielellämme!