By Iisalmi

Monikanavaista kohderyhmä- ja mediasuunnittelua Iisalmen kaupungille

Iisalmi, tuo ihana kaupunki Savon sydämessä. Iisalmen kaupungin asioiden edistämiseksi on ollut ilo tehdä yhteistyötä. Innovatiivisuus ja rohkeus uuden kokeiluun ovat yllättäneet useita kertoja molemmin puolin. Markkinoinnin toimenpiteiden kirjo on tullut tehdyksi, ja kun tavoiteltavia kohderyhmiä on monia ja sanomaa on paljon, on myös paljon tehtävää. Tutustu referenssicaseen monikanavaisesta mediasuunnittelusta ja käytännön toteutuksesta.

”Iisalmen kaupunki kokee Oddy Digitalin Kumppanikseen isolla K:lla. Oddy Digital on mukana Iisalmen kaupungin ja seudun yritysten ja oppilaitosten yhteisessä By Iisalmi –brändissä, kertoen seudulla syntyneistä menestystarinoista ja houkutellen mukaan yhä uusia ihmeentekijöitä. Oddy Digital on toiminut useiden By Iisalmi -kampanjoiden taustalla tarjoten mm. kampanjan luomisen ja mediavalintojen osaamista, verkkosivu- ja analytiikkaosaamista sekä käytännön matalan kynnyksen apua erilaisissa digitaalisen markkinoinnin kiemuroissa. Iisalmen kaupungille Oddy Digital on luotettava, avoimeen ja asiakaslähtöiseen kumppanuuteen pyrkivä tuki, jonka kanssa myös uudet aluevaltaukset digitaalisen markkinoinnin saralla on helppo toteuttaa.”

Laura Koski, markkinointipäällikkö, Iisalmen kaupunki

Digimarkkinoinnin keinoin viestin jalkautus oikeille kohderyhmille oikeissa kanavissa

By Iisalmi -kampanjoiden myötä on digitaalista kampanjointia tehty useille kohderyhmille usein eri viestein. Olemme vastanneet kohderyhmä- ja mediasuunnittelusta. Digimainonnan kanavat on valittu sen mukaan, missä kohderyhmät tavoitetaan parhaiten. Mediasuunnittelussa on lähdetty aina liikeelle kysymyksistä: mitä, missä, kenelle, milloin, miksi? Samassa kampanjassa eri kohderyhmiä on haettu hyvinkin erilaisista kanavista.

Keinovalikossa ovat olleet kampanjasta riippuen hyvin kohdennettu bannerimainonta Googlen verkostossa, LinkedIn-mainonta, Facebook- ja Instagram-mainonta, YouTube-videomainonta ja ohjelmallisen ostamisen kautta banneri- ja videomainonta. Videomainontaa on ostettu ohjelmallisesti videoverkostoihin ja nettitv-alustoihin. Ohjelmallinen ostaminen on tarjonnut erinomaisia kohdennusdatoja haluttujen kohderyhmien tavoittamiseksi. Useissa kampanjoissa on viestin perille menoa vahvistettu retargetointi-mainonnalla. Myös geo-kohdentamista on käytetty kampanjoissa, joissa se on ollut tarpeen. Digitaalinen mainonta on mahdollista rajata hyvinkin tarkasti geo-sijainnin mukaan.

Käytännön esimerkki kampanjatoteutuksesta

”Olemme lähdössä By Iisalmi -brändillä keväällä (13.-28.5.) melkeinpä koko Suomen kattavalle Future Savon operoimalle roadshow-kiertueelle. Tulemme toteuttamaan monimediallista digimarkkinointia sekä muuttajakohderyhmälle, että seudullemme erittäin toivotuille uusille yrittäjille, eli sijoittujapontentiaaleille (esim. metalli- ja teknologiateollisuuden alihankkijoille) ja investoijille. Puhutaan siis kahdesta, ihan erilaisesta kohderyhmästä. Kampanjoille on myös omat erilliset budjettinsa, mutta toki tietty yhteinen ydinviesti By Iisalmi –brändin tekemisessä säilyy yli kohderyhmärajojen.”

Kampanjasuunnitelmassa tekeminen jaettiin kolmeen: muuttajat paikkakuntakohtaisilla viesteillä, muuttajat yleisellä kiertueviestillä sekä yrittäjät ja investoijat. Paikkakuntakohtaisia viestejä kohdennettiin muuttajille Googlen banneriverkostossa, Facebookissa ja datakohdennetulla ohjelmallisella ostamisella. Yleistä kiertueviestiä kohdennettiin muuttajille edellisten kanavien lisäksi YouTubessa, Facebookissa kohdennettiin myös videomainontaa tavoiteltavalle kohderyhmälle. B2B-puolta puolestaan lähestyttiin Googlen banneriverkoston, ohjelmallisen ostamisen ja Facebookin lisäksi LinkedIn-mainonnalla. B2B-puolen kohdennusdatoina ohjelmallisessa ostamisessa käytettiin muun muassa Fonectan Investment, B2B Decision Makers ja Entrepreneurs of Small & Medium-Sized Businesses. B2C-puolen kohdennusdatoina käytimme muun muassa Insight360 Urbaanit Muuttohalukkaat -dataa. Kaikkea tekemistä tuki retargetointi-mainonta verkkosivuilla käyneille.

Mitattavuuden kehittäminen markkinoinnin dashboardin avulla

Viime aikoina By Iisalmen digitekemisen mitattavuutta on kehitetty huimat stepit eteenpäin. Kampanjaländäreille on määritetty tarkempia mittapisteitä, että mainontaa voidaan kohdentaa haluttuja mittapisteitä kohden ja kampanjan tuloksia mitata tarkemmin. Reaaliaikaiset mainonnan tulokset ovat aina nähtävissä Google Data Studiossa.

Rakensimme Iisalmen kaupungille räätälöidyn markkinoinnin dashboardin. Projekti alkoi datalähteiden ja tärkeiden mittareiden miettimisellä. Nyt Iisalmen kaupunki voi reaaliajassa seurata markkinoinnin kannalta tärkeitä lukuja dashboardilta eikä lukuja tarvitse enää tutkia monesta eri järjestelmästä. Dashboard myötäilee myös visuaalisesti Iisalmen kaupungin värimaailmaa.

Ländäreitä ja materiaalituotantoa

Yhdessä Oddy Techin kanssa olemme tuottaneet myös kampanjoille laskeutumissivuja eli ländäreitä. Ländäreiden visuaalinen suunnittelu on hoidettu Oddy Digitalin toimesta ja tekninen toteutus puolestaan Oddy Techin toimesta. Hienoja kokonaisuuksia yksittäisiin kampanjatarpeisiin.

Mainosmateriaaleja, kuten bannereita, on tuotettu useisiin kampanjoihin. Bannerit ovat olleet perinteisiä still-bannereita ja animoituja toteutuksia.

Oivalluksia ja avain onneen

By Iisalmen digimainonnassa on hyödynnetty paljon videomateriaalia. Videoille on ostettu näkyvyyttä muun muassa YouTubessa, Facebookissa ja ohjelmallisen ostamisen kautta videoverkostoissa ja nettiTV-alustoilla. Videoiden vahva hyödyntäminen kampanjoissa on kasvattanut mainontaan reagointia huimasti. Hyvin ovat toimineet esimerkiksi videoidut tarinat iisalmelaisista yrittäjistä ja työntekijöistä.

Vieraile By Iisalmi

Kiinnostuitko?

Varaa kanssamme ilmainen konsultaatioaika, niin katsotaan yhdessä, kuinka voisimme parantaa markkinointiasi.

Laura Nevasalo Oddy

Laura Nevasalo

Commercial & Client Director

Tutustu muihin referensseihin

Darment

Kansainväliseen markkinointiin suuntautunut yhteistyö, jonka aikana olemme nostaneet Darmentin konversioita. Laajaan yhteistyöhön kuuluu Google Display -mainontaa, materiaali- ja sisällöntuotantoa sekä lokalisointia globaaleille markkinoille kieliversioiden ja hakusanamainonnan myötä.

Lue lisää »

Santalahti Resort

Toteutimme Santalahti Resortille digitaalista markkinointia, oikein kohdennetusti ja testatusti. A/B-testauksen avulla mainosmateriaaleihin saadaan variaatiota ja mainostajalle erinomaista dataa hyödynnettäväksi.

Lue lisää »

Ota ihmeessä yhteyttä!

Kuinka voimme auttaa?

Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä.

Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille! Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.

Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.

Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.