Jatkuvalla mainonnalla haalitaan tarjouspyyntöjä
Jatkuvan digimainonnan tärkein tavoite on saada yksityiset henkilöt tai yrityspäättäjät jättämään tarjouspyyntöjä muutoista. Verkkosivujen analytiikkaa on määritetty mittamaan saavutettuja tuloksia tarkemmin. Kuukausittaisissa raportointipalavereissa päivitetään kuulumiset, käydään läpi saavutetut tulokset ja sovitaan seuraavan kuukauden fokusalueista jatkuvan mainonnan osalta. Google Data Studioon on rakennettu dashboard, josta verkkoanalytiikan ja kaikkien mainoskanavien lukuja voi tarkastella reaaliajassa.
Jatkuva näkyvyys pitää sisällään Googlen hakusanamainontaa (SEM) ja bannerinäkyvyyttä Googlen verkostossa. Mainonnalla houkutellaan verkkosivuille uusia kävijöitä, joilla muutto on suunnitelmissa. Digimarkkinointi on äärimmäisen hyvin kohdennettu. Bannerimainontaa on kohdennettu esimerkiksi henkilöille, jotka ovat etsineet tietoa hakukoneista muuttoihin liittyen tai muuten lukeneet muuttoaiheisia sisältöjä netissä. Mainonnassa on käytössä myös tietyt intressi- ja demografiakohdennukset sekä look-a-like-kohdennus, jolla pyritään puhuttelemaan samankaltaista porukkaa kuin verkkosivujen kävijät ovat.
Vahva retargetointi täydentää jatkuvaa diginäkyvyyttä
Jatkuvaa diginäkyvyyttä tuetaan vahvalla retargetointi-mainonnalla Googlen verkostossa ja ohjelmallisen ostamisen keinoin. Tarjouspyynnön jättäminen ei välttämättä tapahdu hetkessä, vaan asiaa suunnitellaan pidemmällä tähtäimellä. Tarjouspyynnön jättäminen saattaa olla pitkäkin prosessi, joka vaatii muistuttelua. Retargetointi-mainonnalla henkilö, joka on käynyt verkkosivuilla lukemassa vaikka yritysmuutoista, törmäilee eri kanavissa yritysmuuttomainontaan. Henkilö pyritään palauttamaan takaisin verkkosivuille ja jättämään tarjouspyyntö tai muu yhteydenotto.
Monikanavaista rekry- ja työnantajamielikuva-mainontaa
Jatkuvan diginäkyvyyden lisäksi Niemellä on useita kampanjoita. Tyypillisin tarve on uusien työntekijöiden rekrytointi. Monikanavaista rekrymainontaa eri toimenkuviin on tehty onnistuneesti jo pitkän aikaa. Liiketoiminta kasvaa ja kehittyy sekä vaihtuvuutta on luonnollisesti jonkin verran, kun kyseessä on usein nuorempi työntekijäkaarti. Nuoremman porukan tavoittaa erinomaisesti digikanavista. Rekrykanaviksi ovat valikoituneet Facebook, Google Display Network sekä YouTube-videomainonta. Usein digimainonnan rinnalla on ollut printtimainontaa, jota on haluttu tukea digimainonnalla. Olemme suunnitelleet ja tehneet myös Spotify-äänimainontaa isomman radiokampanjan rinnalle.
Työnantajamielikuvaa on kehitetty kertomuksilla työntekijöiden arjesta. Näitä kertomuksia on mainostettu tuloksekkaasti sosiaalisessa mediassa ja natiivimainonnan keinoin. Mainosmateriaaleissa on nostettu aitoja Niemiläisiä. Niemiläiset kuvat ja kertomukset rekrymainonnassa ovat toimineet hyvin. Niemen vahvuuksia työnantajana on kiteytetty somemainonnan teksteihin. Tärkeimpänä rekry-mainonnan tavoitteena on ollut rekryhakemuksen jättäminen ulkoiseen rekrytointijärjestelmään, jonne linkitetään verkkosivuilta.
Remarketing-mainonta on tärkeä muistuttaja ja prosessin loppuunsaattaja
Merkittävässä asemassa rekrymainonnassa on ollut monikanavainen remarketointi eli uudelleenkohdennettava mainonta. Työhakemuksen jättäminen ei välttämättä ole suoraviivainen prosessi, että hakemus jätettäisiin suoraan mainoksen nähtyä. Ajatus työpaikan vaihtamisesta saattaa olla pitkäkin prosessi, joka vaatii muistuttelua eri viestein. Retargetointi-mainonnalla henkilö, joka on käynyt verkkosivujen rekry-osiossa, pyritään palauttamaan takaisin verkkosivuille ja häntä ohjataan vahvasti jättämään hakemus.
Retargetointi-mainontaa on ostettu ohjelmallisen ostamisen kautta kaikkiin kotimaisiin verkkomedioihin. Mainontaan on voinut törmätä vaikka mtv-uutisia lukiessaan, jos on käynyt verkkosivuilla, mutta ei ole jättänyt rekryhakemusta. Mainos näkyy siellä, missä henkilö liikkuu, uutismedioissa, somessa tai vaikkapa YouTubessa.
Printtikampanjoiden tukeminen diginäkyvyydellä
Printtikampanjoita on myös näppärästi tuettu digimainonnalla. Ohjelmallisen ostamisen kautta voimme ostaa täsmäiskuina mainontaa halutuille verkkosivuille. Printtikampanjaa voidaan tukea tehokkaasti digimainonnalla, kun digimainonta aloittaa kohderyhmän pehmittelyn muutamaa päivää ennen printtikampanjan alkua ja jatkuu muutaman päivän printtikampanjan jälkeen.
Materiaalituotantoa mainonnan tarpeisiin
Olemme terävöittäneet viestikärkiä sosiaalisen median kampanjoihin kohderyhmät huomioiden. Olemme myös tuottaneet bannerimateriaaleja kampanjoihin uudella ilmeellä. Äänituotantoa Spotify-kampanjaan olemme tehneet yhdessä luotettavan alihankkijamme kanssa. Varmistamme, että kokonaisuus on aina hyvä. Välillä asiakas itse toimittaa kaikki tarvittavat materiaalit, ja välillä olemme avuksi. Joustavuus on sujuvassa yhteistyössä tärkeää.
Oivalluksia ja avain onneen
Rekrymainontaa on tehty hyvin monissa kanavissa ja kokemusta on kertynyt. Tulosten mukaan videoiden hyödyntäminen rekrymainonnassa tavallisten bannerien, sekä sosiaalisen median mainonnan lisäksi on kiihdyttänyt Niemen rekryhakemusten määrään tuntuvasti.
Vieraile Niemi.fi