Sakky

Monikanavaista mediasuunnittelua ja käytännön toteutusta Savon koulutuskuntayhtymälle.

Olemme toteuttaneet Savon ammattiopistolle eli Sakkylle digitaalista markkinointia ja analytiikan palveluita. Monikanavaisessa ja strategisessa yhteistyössä Sakkylle määritettiin verkkoanalytiikka ja suunnittelimme ja toteutimme heille kampanjoita muun muassa yhteishakuihin.

Yhteistyö Sakkyn lähti etenemään kanava- ja budjettisuunnitelmasta syksyn ja kevään yhteishakuihin. Kanavasuunnitelmaan valittiin muun muassa mainostilaa Kuopion julkisen liikenteen ajoneuvoihin, paikallislehtiin, radioon sekä digitaalisiin kanaviin. Näille kaikille asetettiin ennalta määrätyn budjetin raameissa euromääräiset panostukset. Suunnitelma tehtiin excel-pohjaan, ja sitä toteutettiin ja päivitettiin jatkuvasti.

 

Toimenpiteiden mitattavuus kuntoon

Sakkyn tärkein kanava viestiä heidän opintosuunnitelmistaan ja mahdollisuuksistaan on heidän oma verkkosivunsa. Ennen yhteistyömme alkua verkkoanalytiikkaa ei oltu määritetty lainkaan, eikä asiakkaalla ollut tietoa, miten ihmiset sivuilla selaavat sekä kuinka he löytävät sieltä tietoa.

Yhteistyö alkoi verkkoanalytiikan määrityksellä. Kaikki kampanjan toimenpiteet haluttiin mitata mahdollisimman tarkasti. Asiakas pystyi kertomaan omat tarpeensa mitattavuuden suhteen, kun verkkosivujen Google Analytics määritykset suunniteltiin yhdessä. Suunnitelman perusteella määritimme eri digikanavien maalipisteet heidän verkkosivuille. Maalipisteiden asentamisen avulla pystytään mainontaa optimoimaan ja mittaamaan huomattavasti tehokkaammin eri kanavissa, kun on selkeä näkymä siitä, mikä kanava suoriutuu milläkin tavoin.

Yhteistyö alkoi verkkoanalytiikan määrityksellä. Kaikki kampanjan toimenpiteet haluttiin mitata mahdollisimman tarkasti.
Selkeä muutos mainonnan tuloksissa saatiin aikaan remarketingin eli jälleenmainonnan avulla. 

Monikanavainen kampanjatoteutus

Vastasimme mainonnan kokonaisuudesta digikanavissa. Digikanavina kampanjassa toimi muun muassa Google Ads (hakusanamainonta, Google Display ja YouTube-mainonta), ohjelmallinen ostaminen, Facebook sekä Snapchat. Valituissa kanavissa tehtiin sekä uusasiakashankintaa että retargetointia eli uudelleenmarkkinointia. Uusasiakashankinnassa eli uusien verkkosivukävijöiden houkuttelussa käytettiin asiakkaalta saaman kohderyhmäkuvauksen mukaisia rajauksia muun muassa kiinnostuksen kohteissa, lokaatiossa ja iässä. Uudelleenmarkkinoinnissa valittiin tärkeimmät osiot SAKKY:n verkkosivuista. Eri osioissa käyneille luotiin oma mainosaineistonsa ja näin kohdennettiin oikeaa viestiä oikeille henkilöille eri kanavissa.

Syksyn kampanjan tulokset ohjasivat seuraavaa kampanjalähtöä

Syksyn tulosten perusteella muokattiin kevään alustavasti luotua kampanjasuunnitelmaa. Nyt panostukset pystyttiin paremmin jaottelemaan eri kanaviin. Myös mainosaineistoa viilattiin syksyn tulosten perusteella. Kampanjassa oli mukana useampi mainosversio, joiden tulosten pohjalta muutokset osattiin tehdä oikeaan suuntaan.

Loppuraportissa käytiin läpi eri kanavien saavuttamat tulokset niin suorasti kuin välillisestikin. Analytiikan määrittelyn jälkeen on mahdollista nähdä eri kanavien yhteisvaikutus konversioihin, jolloin tulee selkeämpi käsitys ostoputkesta.

 

Oivalluksia ja avain onneen

Selkeä muutos mainonnan tuloksissa saatiin aikaan remarketingin eli jälleenmainonnan avulla. Aluksi mainontaa uudelleenkohdennettiin verkkosivuilla käyneille. Retargetointi-mainontaan saatiin huomattavaa tehoa, kun mainonnan viestit mietittiin tarkemmiksi ja puhuttelevimmiksi eri kohderyhmien mukaan. Verkkosivujen eri osiot eriteltiin ja tärkeimmille osioille luotiin omat mainosmateriaalinsa omilla viesteillään. Sivuston eri osioissa käyvillä henkilöillä on hyvin erilaiset tarpeet. Esimerkiksi yritykset, jotka ovat kiinnostuneita oppisopimuskoulutuksista, eivät halua nähdä mainontaa yhteishausta.

Verkkoanalytiikasta huomasimme, että verkkosivuilla käy paljon opettajia ja jo Sakkyssa opiskelevia henkilöitä. Nämä kohderyhmät päätettiin sulkea pois digimainonnasta ja kohdistaa mainonta entistä vahvemmin uusasiakashankintaan.

Vieraile Sakky.fi

Kiinnostuitko?

Varaa kanssamme ilmainen konsultaatioaika, niin katsotaan yhdessä, kuinka voisimme parantaa markkinointiasi.

Laura Nevasalo Oddy

Laura Nevasalo

Commercial & Client Director

Tutustu muihin referensseihin

Ota ihmeessä yhteyttä!

Kuinka voimme auttaa?

Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä.

Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille! Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.

Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.

Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.