Rasol: Enemmän liidejä konversio-optimoinnin avulla

Kasvatimme Rasolin konversioiden eli haluttujen toimenpiteiden määrää konversio-optimoinnin avulla. Aluksi selvitimme kehityskohteita, joiden pohjalta lähdimme toteuttamaan toimenpiteitä suunnitelmallisesti. Jatkuva seuraaminen varmistaa tuloksellisuuden.

Konversio-optimointi on prosessi, jossa pyritään parantamaan yrityksen verkkosivuston kykyä muuntaa kävijät liideiksi eli saada heidät ottamaan yhteyttä.

Asiakkaamme Rasolin konversio-optimointiprosessi käynnistettiin tunnistamalla verkkosivuston kehityskohteet, jotka estävät tai hidastavat kävijöiden konvertoitumista eli halutun toimenpiteen toteuttamista. 

Apuna kehityskohteiden tunnistamisessa hyödynsimme Hotjar- ja Google Analytics 4- analytiikkatyökaluja, jotka tarjoavat dataa verkkosivukävijöiden käyttäytymisestä. Tunnistettuja kehityskohteita olivat muun muassa Leadoo-lomakkeiden puuttuminen tärkeiltä sivuilta, liian vähäinen tekstisisällön määrä, kampanjasivun puuttuminen, sivuston tekninen käytettävyys sekä sivun mobiilinäkymän käyttäjäkokemuksen heikkoudet. 

Hotjar-työkalun keräämän datan avulla pystyimme myös tunnistamaan kehityskohteita, jotka vaikuttivat heikentävästi sivuston käyttäjäkokemukseen ja hidastivat tai jopa estivät konvertoitumisen. Työkalun avulla saimme esimerkiksi selville sivuston kohtia, joita käyttäjät yrittivät klikata tai eivät ymmärtäneet klikata ollenkaan.

“Tutkimalla analytiikkaa tunnistimme kehityskohteita, joiden parantaminen voi vaikuttaa positiivisesti sivun käyttäjäkokemukseen ja sen kykyyn konvertoida.“
“Konversio-optimoinnin toimenpiteiden ansiosta liidejä ja konversioastetta saatiin kasvatettua sekä sivustolla vietettyä aikaa pidennettyä merkittävästi.”

Kehityskohteiden pohjalta laadimme suunnitelman käyttäjäkokemusta ja konvertoitumista parantavista toimenpiteistä

Kehityskohteiden määrityksen jälkeen laadimme listan sivuston käyttäjäkokemusta ja konvertoitumista parantavista toimenpiteistä sekä suunnitelman tarvittavien muutosten tekemiseksi. Rasolin tapauksessa toimenpiteet sisältävät muun muassa sisällöntuotantoa nykyisille ja uusille sivuille, kampanjasivun luomisen, verkkosivuston teknisiä muutoksia ja mobiilinäkymän kehittämistä sekä Leadoo-lomakkeiden ja chatbotin kehittämistä.

Uusilla sisällöillä sivustolle pyrittiin tuomaan lisää kohderyhmälle relevanttia ja hyödyllistä tietoa yrityksen ratkaisuista, mutta myös parantamaan hakukonenäkyvyyttä ja mainonnan tehokkuutta. Sivustolle luotiin myös uusi kampanjasivu laskeutumissivuksi Meta- ja Google-mainonnalle. Mainonta tehostuu, kun sille on luotu oma kampanjasivu, jossa on lisätietoa mainoksessa olevasta ratkaisusta ja josta on helppo konvertoitua liidiksi.

Sivun tekniset muutokset sisälsivät muun muassa Call-to-Action-nappien parantelua, tekstikenttien ja muiden sivun osien selkeyttämistä ja ankkurilinkkien lisäämistä. Näiden muutosten tavoitteena oli parantaa sivun käyttäjäkokemusta mutta myös selkeyttää sitä, mitä sivun osia käyttäjä voi klikata edetäkseen sivulla.

Koska iso joukko käyttää sivua mobiililaitteella, kehitettiin sivun mobiilinäkymää käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Konkreettisia toimenpiteitä olivat muun muassa valikon selkeyttäminen, animaation vähentäminen sivun latausnopeuden parantamiseksi sekä sivunäkymän kehittäminen siten, että tärkeimmät asiat tulevat esille käyttäjäystävällisemmin.

Lisäksi asiakaspalvelun ja konvertoitumisen parantamiseksi Leadoo-lomakkeita lisättiin relevanteille sivuille ja nykyisiä chatboteja kehitettiin.

Toimenpiteitä toteutetaan systemaattisesti ja aktiivisesti, ja jo tehtyjen muutosten vaikutuksia seurataan ja analysoidaan tarkasti, jotta varmistetaan niiden tuloksellisuus.

Konversio-optimointi lisäsi liidien määrää ja sivulla vietetyn ajan kestoa

Konversio-optimoinnin tulokset puhuvat puolestaan – huolellisen kehityskohtien määrityksen pohjalta toteutettujen toimenpiteiden ansiosta asiakkaamme Rasolin liidit ovat kasvaneet merkittävästi vajaan kahden kuukauden aikana. Konversioiden määrän kasvun lisäksi sivuilla vietetty aika on kasvanut viidenneksellä. Tätä selittää se, että sisältö on kiinnostavaa ja sivun kävijöille relevanttia.

Alla olevat tulokset ovat ajanjaksolta 18.9.-4.11. ja niitä verrataan edeltävään saman mittaiseen ajanjaksoon.

  • Hintalaskuri-lomakkeen lähetys +78,57%
  • Leadoo-liidit +12,24%
  • Puhelinnumeron klikkaukset +35,29%
  • Key eventien / konversioiden määrä +52,56%
  • Sivuilla vietetty aika +21,74%
  • Konversiot / istunto +8,55%

 

Kasvanut liidien määrä vahvistaa sitä, miksi verkkosivuston konversio-optimointi on tärkeää ja miksi sivuston käyttäjäkokemusta ja konvertoitumista hidastavia tai estäviä tekijöitä on syytä poistaa. Jotta nämä kehityskohteet voitiin tunnistaa ja täsmätoimenpiteitä tehdä, oli tärkeää aluksi käydä läpi analytiikkaa ja analysoida huolellisesti käyttäjäkokemusta ja konvertoitumista heikentäviä tekijöitä.

Tarvitsetko apua konversio-optimointiin?

Mikäli yrityksesi on havainnut, että verkkosivustosi ei tuota halutulla tavalla liidejä tai kauppaa, on syytä katsoa konepellin alle. Lue lisää konversio-optimoinnista ja ota yhteyttä ja katsotaan yhdessä, miten verkkosivujasi voidaan parantaa ja konvertoimaan tehokkaammin. 

Kiinnostuitko?

Varaa kanssamme ilmainen konsultaatioaika, niin katsotaan yhdessä, kuinka voisimme parantaa markkinointiasi.

Laura Nevasalo Oddy

Laura Nevasalo

Commercial & Client Director

Tutustu muihin referensseihin

Ota ihmeessä yhteyttä!

Kuinka voimme auttaa?

Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä.

Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille! Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.

Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.

Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.