Case: Omena Hotels

Yhteistyön jatkuva kehittyminen tuo mitattavia tuloksia

Casemme kertoo, kuinka yhteistyö Omena Hotelsin kanssa on alkanut ja kehittynyt suunnitelmallisesti ja tuloksekkaasti koko yhteistyön ajan. Omena Hotelsin liiketoiminta tapahtuu verkossa, joten tuloksellisuus ja mitattavuus ovat kaiken tekemisen ytimessä. Nykyään on helppo laskea, paljonko johonkin toimenpiteeseen laitettiin rahaa ja paljonko se toi takaisin.

Tuloksellisuus ja mitattavuus kaiken tekemisen keskiössä

Yhteistyö Omena Hotelsin kanssa alkoi asiakkaillemme tyypilliseen tapaan hakusanamainonnalla (SEM). Tästä tekeminen alkoi laajenemaan step-by-step muillekin osa-alueille. Tuloksellisuus ja mitattavuus ovat kaiken tekemisen ytimessä. Google Analytics ja Tag Manager määritettiin, jotta tekemisen mittaamisesta saatiin entistä tarkempaa. Kaiken tekemisen tavoitteena on myynti ja eurot. Toissijaisena tavoitteena on tunnettuuden kasvattaminen ja ostopäätökseen vaikuttaminen oikeiden kohderyhmien keskuudessa. Tuottamiemme hyvien tulosten myötä otimme vastuuta myös muun digimainonnan kohdentamisesta ja ostamisesta.

Useiden mainontakanavien seuraaminen on hankalaa, jos data on hajallaan monessa järjestelmässä. Loimme kaiken kattavan markkinoinnin dashboardin tavoitteineen ja seurantoineen Google Looker Studioon. Looker Studioon on määritetty liiketoiminnan kannalta kaikki tärkeät mittarit ja dashboard on arjessa jatkuvassa tarkastelussa. Kuukausittaiset statuspalaverit ja eri aiheiset kehitysworkshopit ovat vieneet tekemistä koko ajan oikeaan suuntaan. Kun valittuun aihekokonaisuuteen ensin valmistaudutaan kunnolla, pohditaan asioita yhdessä ja sitten tehdään toimenpidesuunnitelma, tekeminen etenee jouhevasti yhdessä määritettyyn suuntaan.

 

Omena Hotels palkinto 2020

 

Yhteistyö kehittyy asiakasymmärrystä kasvattamalla

Yhteistyön alkuvaiheessa workshopattiin yhdessä asiakkaan kanssa asiakasymmärrykseen liittyen. Määritimme yhdessä Omena Hotelsin liiketoiminnan tärkeimmät segmentit ja ydinviestit kohderyhmille. Työtä on jatkettu vaiheittain. Määrittelimme esimerkiksi ostajapersoonat ja myöhemmin analysoimme ja mallinsimme myös ostopolkudataa. Autoimme yritystä myös ottamaan markkinoinnin automaation käyttöön.

”Yhteistyö on ollut alusta asti antoisaa ja avointa. Asioista on puhuttu suoraan niiden oikeilla nimillä.”

Sama visuaalinen ilme bannereista nettisivuille ja aina hotelleihin saakka

Lähes alusta saakka olemme tuottaneet Omena Hotelsille myös mainosmateriaaleja eri viestein eri kohderyhmille. Still-bannereita, animoituja bannereita, lyhyitä vinkkivideoita sosiaaliseen mediaan.. Sama visuaalinen ilme haluttiin johtamaan bannereista nettisivuille ja sitä kautta aina hotelliin saakka. Esimerkiksi verkkosivujen ikonit ovat käsialaamme ja hauskana yksityiskohtana olemme suunnitelleet myös Omena Hotelsin suihkuverhot ja paljon muuta yleistä ilmettä uusittuihin hotelleihin usealle paikkakunnalle. Sosiaalisessa mediassa on käytössä tyylikkäät templatet, joita on helppo päivittää eri käyttötarkoituksiin.

Monikanavaisella digimarkkinoinnilla merkittävä osa liikevaihdosta

Ylläpidämme Omena Hotelsin jatkuvaa mainontaa ja tuomme joka kuukausi heille hyvin merkittävän osan liikevaihdosta. Googlen hakusanamainonta (SEM) ja hakukoneoptimointi (SEO) kulkevat käsi kädessä. Tekemämme SEO-analyysit ja kuukausittainen SEO-tekeminen tukevat maksettua mainontaa. Jatkuvaa mainontaa tehdään Google Display Networkissä ja ohjelmallisen ostamisen kautta toteutetaan banneri- ja videomainontaa kotimaisille verkkosivuille. Ohjelmallisen ostamisen kautta ostetaan sekä täsmämedioita että haluttuja kohderyhmiä datakohdennetusti.

YouTube täydentää videotavoittavuutta yhdessä Facebookin ja Instagramin mainonnan kanssa.

Jatkuvan digimainonnan lisäksi on myös kampanjoita, jotka mietitään erikseen. Viisi tärkeää kohderyhmää ja viisi hotellipaikkakuntaa huomioidaan jatkuvassa mainonnassa sekä viestien ja materiaalien tuotannossa. Omena Hotelsin kanavavalikko on laaja, kaikkia digikanavia on tehty tai ainakin testattu eri kampanjalähdöissä. Myös videomainontaa on tehty laajasti eri kanavissa. Natiivimainontaa on testattu ja uusien kanavien, kuten TikTokin, tuloa Suomen markkinoille odotellaan.

Oivalluksia ja avain onneen

Digimainonta on viety vuosien mittaan hyvinkin pitkälle ja nykyään huomioidaan tarkasti eri kohderyhmät ja heidän erilaiset ostopolkunsa. Mainosviestejä on paljon erilaisia ja ne on viety hyvinkin tarkalle tasolle kohderyhmän ja ostopolun vaiheen mukaan. Esimerkiksi mikäli henkilö on ollut varaamassa 4 henkilön perhehuonetta Tampereelta, ja jättänyt huonevarauksensa kesken, lähtee henkilöä seuraamaan eri kanavissa perheaiheinen Tamperetta käsittelevä mainos. Mainoksen tarkoituksena on ohjata henkilö takaisin verkkosivuille ja saada hänet viimeistelemään huonevarauksensa. Suurta lisätehoa mainontaan on saatu siirtymällä perinteisistä still-mainoksista animoituihin HTML5-bannereihin. Tämä on parantanut mainontaan reagointia klikkiprosentin ja konversioiden muodossa.

Vieraile omenahotels.com

Kiinnostuitko?

Varaa kanssamme ilmainen konsultaatioaika, niin katsotaan yhdessä, kuinka voisimme parantaa markkinointiasi.

Laura Nevasalo Oddy

Laura Nevasalo

Commercial & Client Director

Tutustu myös blogeihimme

Ota ihmeessä yhteyttä!

Kuinka voimme auttaa?

Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä.

Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille! Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.

Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.

Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.