Strateginen suunnittelu

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Markkinointistrategian suunnittelu on yhtä tärkeää kuin koko yrityksen strategia. Se on pohja markkinointisi toteuttamiselle ja se ohjaa toimintaa hallitusti oikeaan suuntaan.

Markkinointistrategian suunnittelu alkaa liiketoiminnan tavoitteiden määrittämisestä, jonka jälkeen aletaan rakentamaan näiden tavoitteiden mukaista markkinoinnin strategiaa. Varsinainen strateginen suunnittelu kattaa muun muassa kohderyhmien, tavoitteiden ja toimenpiteiden määrittelyn. Strategian tarkoitus on määrittää yleinen suunta toiminnalle, ei niinkään ottaa kantaa yksityiskohtiin. Markkinoinnin strateginen suunnittelu tarkoittaa ydinasioiden perusteellista miettimistä ja niiden kirjaamista ylös ytimekkäästi ja kootusti yhteen esitykseen.

Oddyn ideologiaan kuuluu, että strategia ei jää pelkäksi ylätason hattaraksi eikä se saa myöskään jäädä vain hienoksi presentaatioksi sähköpostin syövereihin. Meillä Oddylla panostetaan strategian jalkauttamiseen ja käytännön toimenpiteiden suunnitteluun. Strategiatyö täytyy tehdä tarvittavalla syvyydellä, mutta mahdollisimman pian halutaan siirtyä itse suunniteltuihin toimenpiteisiin. Käytännön toimenpiteet ja niiden mukanaan tuomat tulokset ohjaavat tekemsitä oikeaan suuntaan kohti asetettuja tavoitteita.

Tyypillinen markkinointistrategian sisältö

01 Olemassaolon tarkoitus ja arvot
02 Strategiset tavoitteet
03 Positiointi
04 Kilpailijat
05 Markkinakenttä
06 Kilpailuetu, asiakaslupaus ja asiakaskokemus
07 Strategiset asiakasryhmät ja ostajapersoonat
08 Ydinviestit
09 Markkinoinnin käytännön toimenpiteet

Markkinointistrategian suunnittelu etenee näin

STEP 1. Nykytilanteen analyysi

Missä olemme nyt? mm. asiakkaat, kilpailijat, yhteistyökumppanit, yrityksen vahvuudet ja heikkoudet, tämän hetkinen markkinoinnin taso ja tulokset, markkinoiden trendit jne.

STEP 2. Tavoitteet

Minne haluamme päästä?

STEP 3. Suunnitelma

Millä pääsemme tavoitteeseemme?
Kohdemarkkinat – Kenelle tuotetta/palvelua lähdetään markkinoimaan.
Positio – Miten haluat markkinoiden suhtautuvan yritykseesi, ja miten erottaudut muista.

STEP 4. Taktiikka ja toimenpiteet

Strategian ja taktiikoiden yksityiskohdat. Määritetään käytettävät työkalut ja kanavat strategian toteuttamiseksi

STEP 5. Mittaaminen

Mittaristo ja tulosten analysointi

STEP 6. Vaadittavat resurssit

Ihmisresurssit, rahallinen budjetti ja aika

Käytännössä haluamme kuulla toiveenne, tarpeenne ja mahdolliset haasteenne, niin osaamme tarjota juuri teille sopivaa strategisen suunnittelun pakettia.

Tutustu myös blogipostauksiimme aiheesta

Laita meille viestiä!

Tarvitsetko apua mainonnassa ja markkinoinnissa? Haluatko tehdä markkinointia, joka toimii? Kerro tarkemmin, missä tarvitset apua tai jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä.

Anna Oddyn auttaa!

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu palveluihimme
Tutustu asiakkaisiimme