Millainen on toimiva bannerimainos?
Hyvän bannerimainoksen visuaalisuus ja tekstit ovat tarkasti mietittyjä
Banneri eli display-mainonta on yksi tehokkaimmista mainostamisen muodoista. Kuinka tehot otetaan parhaiten irti? Lue alta vinkit toimivaan bannerimainontaan.
Toimiva bannerimainos saa aikaan tuloksia
Nykypäivänä bannerimainonta eli display-mainonta on yksi suosituimmista, oikein tehtynä myös yksi tehokkaimmista, mainosmuodoista.
Hyvä bannerimainos on hyvin suunniteltu tekstiltään ja visuaalisuudeltaan. Mainoksessa kannattaa olla mahdollisimman vähän tekstiä, että bannerin viesti on helppo ymmärtää nopeallakin vilkaisulla. Bannerin tulee olla tunnistettava, houkutteleva ja helposti hahmotettavissa. Hyvä banneri on myös kohdennettu oikein.
Aseta ensiksi bannerimainokselle tavoite
Bannerimainoksen tavoitteen asettaminen on tärkeä vaihe, yhdellä bannerimainoksella kannattaa tavoitella vain yhtä asiaa kerrallaan. Bannerimainonnalle voidaan asettaa lukuisia tavoitteita, kuten brändin, tuotteiden tai palveluiden tunnettuuden lisääminen, myynnin kasvattaminen, kävijämäärän kasvattaminen kotisivuilla, tai asiakkaiden sitouttaminen.
Millainen on toimiva bannerimainos?
Hyvä bannerimainos on sekä visuaalisesti että viestiltään selkeä. Aikaa asiakkaan kiinnostuksen herättämiseen on vain muutamia sekunteja, joten viestin on oltava helposti hahmotettavissa ja houkutteleva. Käytä mahdollisimman vähän tekstiä, jotta yhdellä vilkaisulla voi ymmärtää, mistä on kyse.
Hyvä bannerimainos saa aikaan toimintaa ja jättää muistijäljen. On tärkeää tehdä mainoksesta muistettava ja tunnistettava. Hyvä banneri on myös kohdennettu oikein, oikealle kohderyhmälle oikeaan aikaa ja oikeassa paikassa. Hyvä, toimiva banneri rakentaa tunneyhteyden ja herättää luottamuksen.
Testaaminen kannattaa aina. Bannereista kannattaa tehdä 2-3 eri versiota testaamista varten. Testaa joko kuvaa, viestikärkeä, toimintakehotetta (CTA), eri elementtien asettelua tai värejä. Valitse vain yksi testattava asia kerrallaan js vertaa aina saman kokoisia bannereita toisiinsa. Bannerikoot ja -formaatit ovat luonteeltaan erilaisia ja mainospaikkojen määrät ja sijoittelut esim. Google Display Networkissa ovat erilaiset, eivätkä näin ollen verrannollisia.
Hyvä mainosbanneri on myös teknisten vaatimusten mukainen. Aineisto-ohjeet kannattaa katsoa tarkasti.
Bannerin selkeä ulkoasu
- Tee aina selkeitä ja yksinkertaisia bannereita.
- Rakenna banneri tukemaan laskeutumissivun visuaalista ilmettä.
- Kuva tuo eloa banneriin. Kuvat, joissa on ihmisiä, välittävät tunnetta tehokkaasti
- Vaikka kuvat ja värit ovat bannerin tärkeitä elementtejä, ne eivät saa viedä huomiota itse viestiltä. Niiden tehtävä on tukea kokonaisuutta.
- Animointi on hyvä tehokeino. Hyödynnä HTML5–teknologiaa mainoksissa. Staattisten bannerien oheen suositellaan liikkuvaa kuvaa animaation tai videoelementtien muodossa, koska ne tuovat enemmän mahdollisuuksia välittää viestiä ja tarinaa. HTML5-teknologialla pystytään rakentamaan näyttäviä toteutuksia, joilla kiinnitetään huomio staattista banneria paremmin ja näin saadaan yleensä myös parempia tuloksia.
- Varmista, että bannerin visuaalisuus tukee toimintakehotusta (CTA=Call to action, toimintakehotus eli se, mitä bannerin nähneen kuluttajan halutaan tekevän).
- Nappi, jossa toimintakehote sijaitsee, on myös bannerin tärkeä elementti. Nappia kannattaa korostaa bannerista erottuvalla värillä. Nappi ei saa kuitenkaan ylikorostua eli viedä liikaa huomiota viestiltä. Napin kulmat kannattaa usein pyöristää, sillä se pehmentää bannerin yleisilmettä ja on näin kutsuvampi ihmissilmälle. Napin sijainnille hyviä paikkoja ovat oikeat alakulmat tai alareunat.
Bannerin toimiva mainosteksti
- Huomioi mainoksen tavoite. Mikä on mainoksen tavoite? Haetaanko klikkejä kotisivuille, ostoja verkkokaupasta, vai tuotteen tai palvelun tunnettuuden kasvattamista?
- Kohdista viesti oikealle yleisölle. Tunne kohdeyleisösi sekä sen kiinnostukset ja tarpeet. Käytä kieltä, jota käyttäjät ymmärtävät. Vältä turhaa jargoniaa ja muotisanoja.
- Kiteytä viestikärki lyhyeen ja konkreettiseen muotoon. Mitä voit luvata asiakkaalle? Mitkä ovat tuotteen/palvelun konkreettiset hyödyt ja edut? Miten erotut kilpailijoistasi?
- Vetoa tunteisiin.
- Herätä luottamus.
- Käytä lukuja (esim. “8 vinkkiä kodin remonttiin!”)
- Hyödynnä tunnettuutta ja käyttäjäkokemuksia. Ihmiset haluavat tietää, että tuotteesi/palvelusi on toiminut muilla: ”käytössä yli 10 maassa”, ”95 % asiakkaistamme suosittelee” jne.)
- Mieti aina tekstit toimintakehotteeseen! Hyvä CTA kertoo selkeästi, mitä tapahtuu, kun banneria klikkaa. Uusasiakashankintaan sopivat usein kehotteet “Lue lisää”, “Tutustu”, kun taas uudelleenmarkkinoinnissa kannattaa ohjata jo lähemmäksi haluttua konversiota, esim. “Liity jäseneksi”, “Viimeistele ostoksesi” tai “Ota yhteyttä”.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.