Näin markkinointipäällikkö voi hyödyntää tekoälyä käytännön työssä
Hyödynnä vinkit ja nopeuta työtäsi!
Tekoäly voi olla erittäin hyödyllinen assistentti markkinointipäällikölle tai muulle markkinoinnin parissa työskentelevälle. Tässä käytännönläheisiä vinkkejä, jotka liittyvät markkinoinnin eri osa-alueisiin. Tekoälytyökaluna näissä voi käyttää esimerkiksi ChatGPT:n ilmaista versiota.
1. Sisällöntuotanto
- Ideointi: Käytä tekoälyä luomaan sisältöideoita blogeihin, somejulkaisuihin, uutiskirjeisiin tai kampanjoihin.
- Tekstien luonnostelu: Tekoäly voi kirjoittaa alustavia tekstiversioita uutiskirjeistä, somejulkaisuista tai tuotekuvauksista, joita voit itse jatkojalostaa.
- Hakukoneoptimoidut tekstit: Tekoäly voi luoda hakukoneystävällisiä tuotekuvauksia, joissa on tietyt avainsanat.
- Käännökset ja lokalisaatio: Nopeuta tekstien kääntämistä eri kielille esimerkiksi käyttämällä tekoälypohjaisia käännöstyökaluja.
- Oikeinkirjoitus: Tekoäly voi auttaa oikeinkirjoituksen tarkistamisessa.
2. Kampanjoiden ideointi ja suunnittelu
- Kohderyhmät ja segmentointi: Tekoäly auttaa löytämään parhaat kohderyhmät ja luo entistä tarkempia kohderyhmiä helposti.
- Luovat ideat: Tekoäly osaa ehdottaa luovia ideoita kampanjoihin.
- Kampanjateemat: Pyydä apua kampanjasloganien, teemojen tai visuaalisten elementtien ideointiin.
- Uudet markkinointikanavat: Tekoäly voi ehdottaa sopivimpia mainoskanavia kampanjallesi.
- Puhuttelevien mainostekstien luominen kohderyhmille: Luo useita, puhuttelevia variaatioita mainosteksteistä eri kohderyhmille nopeasti.
3. Markkinatutkimus
- Kilpailijaseuranta: Tekoäly voi analysoida kilpailijoiden mainontaa, sosiaalisen median sisältöä ja hakukonemainontaa, jotta saat parempaa näkökulmaa markkinaan.
- Muutokset asiakaskäyttäytymisessä: Tekoäly osaa tarjota näkemystä kohderyhmän käyttäytymisen muutoksista.
4. Ajanhallinta ja muistilistat
- Kampanjan aikataulutus: Tekoäly voi tehdä sinulle alustavan aikataulun kampanjan toteutusta varten.
- Muistilistat: ChatGPT voi laatia muisti- ja tarkastuslistoja esimerkiksi uuden tuotteen lanseerausta varten.
5. Raporttien tiivistäminen
- Tiivistelmät: Kopioi pitkä raportti ja anna se tekoälylle. Pyydä tiivistystä tärkeimmistä kohdista ja johtopäätöksiä.
6. Muistiinpanojen selkiyttäminen
- ChatGPT voi tiivistää ja tehdä memoja annettujen sekalaisten muistiinpanojen pohjalta.
Esimerkkejä kysymyksistä ChatGPT:lle
- ”Kirjoita LinkedIn-postaus, joka mainostaa uutta blogiamme asiakaskokemuksen merkityksestä.”
- ”Mitkä ovat parhaat käytännöt sähköpostimarkkinoinnin avausprosentin nostamiseen?”
- ”Luo ideoita Halloween-aiheiselle markkinointikampanjalle.”
- ”Anna vinkkejä Google Ads -kampanjan optimointiin rakennusalalla.”
Tekoälyn hyödyntämisessä tärkeintä on käyttää sitä tekemisen tukena – se vapauttaa aikaa strategiseen ajatteluun ja luovuuteen. Kun hyödynnät ChatGPT:tä, muista tarkistaa sen tuottamat sisällöt ja sovittaa ne yrityksen brändiin sekä viestintälinjoihin. Jos sinulla on jotain erityisiä haasteita markkinoinnissa, voin antaa tarkempia vinkkejä ja jakaa näkemyksiäni!
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.
Jenna Leino
CEO, Co-Owner
Tutustu myös blogipostauksiimme aiheesta
Näin markkinointipäällikkö voi hyödyntää tekoälyä käytännön työssä
Tekoäly voi olla erittäin hyödyllinen assistentti markkinointipäällikölle tai muulle markkinoinnin parissa työskentelevälle. Tässä käytännönläheisiä vinkkejä aiheeseen!
Digitaalisen markkinoinnin trendit pk-yrityksille 2025
Mitä uutta vuosi 2025 tuo pk-sektorille digitaalisen markkinoinnin saralla? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!
Graafisen suunnittelun 10 trendiä
Mitä trendejä graafisessa suunnittelussa on ollut viime vuosina? Lue 10 tämän hetken trendiä, jotka auttavat sinua ja yritystäsi pysymään kilpailukykyisenä.
Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon
B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.
Tehokkaampaa mainontaa bannerien A/B-testauksella
Paranna bannerimainonnan tehokkuutta A/B-testauksen avulla. Ajamalla useampaa eri mainosaineistoa samaan aikaan näet helposti erot niiden tuloksissa ja voit tehdä oikeita johtopäätöksiä tulevia aineistoja ajatellen.
Ammattilainen avuksi sisällöntuotantoon – 5 tapaa, joilla hyödyt ulkoisen sisällöntuottajan tuesta
Ulkoinen sisällöntuottaja suunnittelee ja toteuttaa sisältöjä, joiden avulla tulet löydetyksi verkosta ja tarjoat kiinnostavaa ja informatiivista tietoa tuotteistasi tai palveluistasi.