Videomainonnan mittaaminen verkossa

VIDEOMAINONNAN TÄRKEIMMÄT MITTARIT LISTATTUNA

Videomainonnan mittaaminen verkossa perustuu useisiin keskeisiin mittareihin, jotka auttavat arvioimaan tekemisen tehokkuutta ja vaikuttavuutta.

Videomainonnan mittaaminen verkossa

Videomainonta verkossa tarkoittaa mainosvideoiden esittämistä digitaalisilla alustoilla, kuten verkkosivustoilla, sosiaalisessa mediassa, suoratoistopalveluissa ja hakukoneissa. Sen tavoitteena on herättää huomiota, sitouttaa yleisöä ja ohjata käyttäjiä kohti haluttua toimintaa, kuten verkkosivuvierailua, ostosta tai bränditietoisuuden kasvattamista.

Videomainonnan mittaaminen kannattaa tehdä mainosalustan mukaan (esim. Google Ads, YouTube Analytics, Meta) ja yhdistää tieto kokonaisvaltaiseen analytiikkaan (Google Analytics 4) saadakseen laajemman kuvan kampanjan tuloksista. Rakennamme Google Looker Studion, jonka avulla jokaista kanavaa lukuineen voi seurata reaaliaikaisesti helppolukuisista näkymistä.

Videomainonnan tyypilliset mittarit

1. Videon näkyvyys ja tavoittavuus

  • Näyttökerrat (Impressions) – Kuinka monta kertaa mainos on näytetty käyttäjille.
  • Kattavuus (Reach) – Kuinka monta yksittäistä käyttäjää mainos on tavoittanut.
  • Katselukerrat (Views) – Kuinka monta kertaa video on käynnistetty.

2. Videoon sitoutuminen, reaktiot ja katselukäyttäytyminen

  • Katseluaste (View-through Rate, VTR) – Kuinka suuri osa käyttäjistä katsoi videon tiettyyn pisteeseen asti (esim. 25 %, 50 %, 75 %, 100 %).
  • Katseluaika (Watch Time) – Keskimääräinen aika, jonka käyttäjät katsovat videota.
  • Keskeyttämisprosentti (Drop-off Rate) – Kuinka moni käyttäjä lopetti videon katselun ennen sen päättymistä.
  • CTR (Click-Through Rate) – Kuinka moni klikkasi videomainosta tai sen viereistä toimintakehotetta.
  • Sitoutuminen (Engagement Rate) – Kommentit, jaot, tykkäykset ja muut interaktiot videomainoksen yhteydessä.

3. Videon tehokkuus, konversiot ja ROAS

  • Konversioprosentti (Conversion Rate) – Kuinka moni katselijoista suoritti halutun toimenpiteen (esim. osto, lomakkeen täyttö, rekisteröityminen) katsottuaan videon.
  • Kustannus per katselu (Cost Per View, CPV) – Kuinka paljon yksi katselukerta maksaa.
  • Vaikutus asiakaspolulla(Attribution Modeling) – Kuinka videomainonta vaikuttaa asiakkaan ostopolkuun yhdessä muiden markkinointikanavien kanssa.
  • Kustannus per konversio (Cost Per Conversion, CPCV) – Kuinka paljon yksi konversio maksaa.
  • ROAS (Return on Ad Spend) – Kuinka paljon tuloja mainonnasta saadaan suhteessa sen kustannuksiin.

4. Videon brändivaikutus ja pitkän aikavälin vaikutukset (kyselytutkimukset)

  • Mainonnan muistaminen (Ad Recall) – Kuinka moni käyttäjä muistaa nähneensä mainoksen.
  • Brändimielikuva (Brand Lift) – Muutokset käyttäjien mielipiteissä tai tuntemuksissa brändiä kohtaan mainoksen jälkeen.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogipostauksiimme aiheesta

Videomainonnan mittaaminen verkossa

Videomainonnan mittaaminen verkossa

Videomainonnan mittaaminen verkossa perustuu useisiin keskeisiin mittareihin, jotka auttavat arvioimaan tekemisen tehokkuutta ja vaikuttavuutta.
Näin markkinointipäällikkö voi hyödyntää tekoälyä käytännön työssä

Näin markkinointipäällikkö voi hyödyntää tekoälyä käytännön työssä

Tekoäly voi olla erittäin hyödyllinen assistentti markkinointipäällikölle tai muulle markkinoinnin parissa työskentelevälle. Tässä käytännönläheisiä vinkkejä aiheeseen!
Digitaalisen markkinoinnin trendit pk-yrityksille 2025

Digitaalisen markkinoinnin trendit pk-yrityksille 2025

Mitä uutta vuosi 2025 tuo pk-sektorille digitaalisen markkinoinnin saralla? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!
Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Mitä trendejä graafisessa suunnittelussa on ollut viime vuosina? Lue 10 tämän hetken trendiä, jotka auttavat sinua ja yritystäsi pysymään kilpailukykyisenä.
B2B sisällöntuotanto

Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon

B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.

Tehokkaampaa mainontaa bannerien A/B-testauksella

Paranna bannerimainonnan tehokkuutta A/B-testauksen avulla. Ajamalla useampaa eri mainosaineistoa samaan aikaan näet helposti erot niiden tuloksissa ja voit tehdä oikeita johtopäätöksiä tulevia aineistoja ajatellen.

Ota yhteyttä

Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.