Ammattilainen avuksi sisällöntuotantoon – 5 tapaa, joilla hyödyt ulkoisen sisällöntuottajan tuesta
Hakukoneoptimoitu ja tarkoituksenmukainen sisältö syntyy ammattilaisen käsissä
Digitaalisten sisältöjen avulla varmistat, että tulet löydetyksi verkosta ja tarjoat potentiaalisille asiakkaillesi kiinnostavaa ja informatiivista tietoa tuotteistasi tai palveluistasi. Ulkoinen sisällöntuottaja on oiva kumppani sisältöjen suunnitteluun ja tuottamiseen, ja vie ne suoraan käyttämillesi digitaalisille julkaisualustoille.
Avainsanat:
1. Ammattilainen sisällöntuottaja on hyvä kollega
Sisällöntuottaja on apunasi juuri silloin, kun häntä eniten tarvitset. Sisällöntuotannon ulkoistaminen vapauttaa yrityksesi resursseja. Yhteistyön käynnistyttyä, kaikki voivat huokaista helpotuksesta, kun yrityksen äänensävyä mukailevaa sisältöä syntyy ilman stressiä.
Ensimmäinen sisällöntuotantoprojekti uuden kumppanin kanssa on tietenkin aina tutustumista ja tunnustelua, miten henkilökemiat osuvat kohdilleen. Taitavan ja luotettavan sisällöntuottajan löydyttyä monet digitaalisen markkinoinnin toimenpiteet saavat uutta vauhtia. Yrityksen kanaviin on jaettavaksi ammattimaisesti tuotettua sisältöä, verkkosivusto alkaa saada lisää liikennettä hakukoneista ja kohderyhmälle on tarjota informatiivista sisältöä yrityksen tuotteista ja palveluista.
Ammattilaisen sisällöntuottajan kanssa lopullinen materiaali hiotaan aina yhteistyössä kuntoon. Molempia miellyttävän lopputuloksen saavuttamisen keskiössä on avoin kommunikaatio.
Sisällöntuottaja hallitsee isojen yleisöjen puhuttelun ja sinulla, oman alasi asiantuntijana, on tietotaito tarvittaessa pyytää lisäyksiä materiaaliin. Oddy Digitalilla olemme usein huomanneet, kuinka asiakkaamme ajatukset välitettävästä viestistä selkenevät, kun sitä on luonnosteltu konkreettiseksi materiaaliksi.
2. Sisällöntuottajan kanssa hommat eivät jää roikkumaan
Ulkoistetun sisällöntuottajan suurimpiin etuihin sisältyy se, että hän auttaa sinua tarpeissasi juuri sillä hetkellä, kun sitä tarvitset. Projektin etenemistä ei hidasta yrityksen sisäisessä työskentelyssä vaadittava tehtävien priorisointi tai se, kuka sisällön tuottamisen ottaa vastuulleen.
Sisällöntuottajan käsissä materiaalit syntyvät tehokkaasti. Hänelle voi toimittaa valmista taustamateriaalia, joista punainen lanka sisältöön kaivetaan tai tarjota ajatuksen tasolla, mitä sisällöllä tavoitellaan. Siinä tapauksessa sisällöntuottaja tekee taustatiedon penkomisen omatoimisesti. Tuottamisen lisäksi sisällöntuottajat ovat hakoja tiedon etsimisessä.
Sisällöntuottaja pystyy mukautumaan yrityksesi digitaalisen markkinoinnin tarpeisiin tilanteen mukaan. Isommassa organisaatiossa hän voi tarjota tarvittavaa tukea markkinointitiimin prosesseihin. Vaihtoehtoisesti pienemmän toimijan kanssa sisällöntuottaja pystyy ideoimaan markkinointia ja sisältöjä yhtä sisällöntuotannonprojektia pidemmällekin.
Oddy Digitalilla sisällöntuottajan rinnalla kulkee kattava joukko digitaalisen markkinoinnin ammattilaisia. Yhdessä he pystyvät luomaan kaikki digitaalisen markkinoinnin toimenpiteet huomioon ottavan toimintasuunnitelman. Yhteistyön tuloksena saadaan tuotettua sisältöä, joka palvelee niin orgaanista löydettävyyttä hakukoneissa, digitaalista mainontaa, sähköpostimarkkinointia kuin sosiaalisen median markkinointia. Toisin sanoen sisällön ei tarvitse palvella vain yhtä tarkoitusta, vaan sitä voidaan jalostaa moniin eri tarpeisiin tukemaan yrityksen markkinointia.
3. Keskustelut sisällöntuottajan kanssa kirkastavat ajattelua
Sisällöntuottajan lähtökohta yhteistyöhön kanssasi on auttaminen ja parhaan mahdollisen lopputuloksen tuottaminen. Tyypillisesti asiakkaamme käsittelevät päivittäisessä työssään laajoja kokonaisuuksia, mutta keskustelutuokio sisällöntuottajan kanssa auttaa keskittymään siinä hetkessä vain asiaan.
Luotettavan sisällöntuottajan kanssa keskusteleminen auttaa sinua kirkastamaan ajatteluasi, sillä sinun ei tarvitse ohjata keskustelua. Toisinaan kysymyksiin vastaaminen on paljon helpompaa verrattuna tiedon välittämiseen omaehtoisesti. Tarpeeksi yksinkertaisesti esitetyt kysymykset synnyttävät luontevaa keskustelua, jonka pohjalta usein paras sisältö syntyy.
Yhteisten keskustelujen hyvä henki rakentuu sillä, että sisällöntuottajat ovat aina halukkaita oppimaan uutta. Sisällöntuottajalle suurin onnistuminen tulee siitä, kun hän ymmärtää uuden aiheen sinun näkökulmastasi ja pääsee tuottamaan materiaalin, joka on juuri sellainen, mitä olit ajatuksissasi maalaillut.
4. Sisällöntuottajalla on hakukoneoptimointi hallussa
Hakukoneoptimointi nostaa päätään etenkin tilanteessa, jossa sisältöä tuotetaan yrityksen verkkosivuille. Sisällöntuottaja ymmärtää hakukoneiden luomat lainalaisuudet materiaalia tuottaessaan ja hänellä on käytössään työkalut parhaiten optimoidun sisällön koostamiseen.
Yksinkertaisesti hakukoneoptimoidun sisällön tuottamista voi kuvaille näin: sisällölle täytyy aina olla määritettynä kohdeyleisö, jolle viestiä halutaan välittää. Kohderyhmä määrittää pitkälti, millä näkökulmalla sisältöä tuotetaan. Tämä taas heijastuu suoraan hakusanoihin, joilla kohdeyleisö hakee tietoa hakukoneista. Määritetyt avainsanat taas täytyy ottaa huomioon sisällöntuotannossa, jotta hakukoneen algoritmi löytää sisällön.
Toisaalta sinun ei välttämättä tarvitse itse liiemmin perehtyä hakukoneoptimoinnin maailmaan. Sitä varten on ulkoistettu sisällöntuottaja.
5. Monikanavainen sisällöntuotanto
Digitaalisessa ympäristössä on erittäin kannattavaa valjastaa saman sisällön ympärille useita kanavia. Tuotteelle tai palvelulle tulee rakentaa oma laskeutumissivu, jolla verkossa liikkuville ihmisille tarjotaan informatiivista sisältöä. Se voi vaikuttaa ratkaisevasti päätökseen viimeistellä tilaus tai yhteydenotto.
Luodulle laskeutumissivulle tarvitaan kuitenkin erinäisiä sisäänheittoratkaisuja. Näitä ratkaisuja on digitaalisessa ympäristössä runsaasti erilaisia ja käyttötarkoituksesta riippuen näkyvyyttä omille sisällöille kannattaa tavoitella eri kanavissa. Kanavia sisältöjen promoamiseen voivat olla muun muassa sosiaalinen media, bannerimainonta, hakusanamainonta tai sähköpostimarkkinointi.
Ulkoistetun sisällöntuottajan avulla yhdestä aihealueesta syntyy kätevästi materiaalit sekä yrityksen kotisivuille että digitaalisen mainonnan tarpeisiin. Viestin muokkaaminen kanavalähtöisesti on hyvin oleellista kun tavoitellaan kohderyhmän kiinnostuksen herättelyä.
Teksti: Sampo Nevalainen
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä Oddyn ammattilaisiin.