Chatbot on markkinoinnin digitaalinen avustaja

CHATBOTTIEN AVULLA PARANNETAAN MYYNTIÄ JA TEHOSTETAAN MARKKINOINTIA.

Chatbot on digitaalinen avustaja, joka tarjoaa verkkosivustojen kävijöille välitöntä vuorovaikutusta ja toimii porttina digitaalisten palvelujen pariin.

Chatbot on digitaalinen avustaja

Miten chatbot toimii?

Chatbotit ovat kuin ympäri vuorokauden saatavilla olevia asiakaspalvelijoita, joiden tarkoitus on tehdä palveluistasi ja liiketoiminnastasi helpommin lähestyttäviä. Chatbotteja hyödynnetään laajasti eri aloilla, sillä ne tarjoavat keinon automatisoida osan asiakaspalvelusta toimialasta riippumatta. Niiden hyödyntäminen kasvaa jatkuvasti erilaisten ominaisuuksien, kuten tekoälyn, helpottaessa automaatiota entisestään.

Chatbotit inhimillistävät verkkosivustoja tarjoamalla mahdollisuuden vuorovaikutukseen. Bottien avulla voidaan antaa kävijöille vastauksia yleisiin kysymyksiin, ohjata oikeille sivuille ja tarjota suosituksia esimerkiksi palveluista, tuotteista tai kiinnostavista sisällöistä. Yksi niiden tärkeimmistä tehtävistä on kuitenkin kerätä liidejä eli potentiaalisia asiakkaita.

Palveluita on olemassa useampia, mutta me Oddy Digitalilla hyödynnämme kotimaista ja tietoturvallista Leadoo-konversioalustaa.

Chatbotit ovat yllättävän toimivia ja pidettyjä

Leadoon tutkimuksen mukaan valtaosa asiakkaista hyödyntää chatbottia, jos sellainen on saatavilla. Samanlaisista tilastoista kertovat myös muut tutkimukset. Samanlaisia tilastoja tukevat myös muut tutkimukset. Useimmat asiakkaat ainakin testataavat, voiko chatbot auttaa heitä ratkaisemaan ongelmiaan. Keskimääräinen tyytyväisyys chatbotteihin on korkea. Toisilla aloilla chatbotit voivat lisätä myyntiin johtavia konversioita jopa 70 prosenttia, mutta niiden yleistä tehokkuutta on vaikea määrittää.

Lisääntyneet konversiot ovat vahvasti sidoksissa alaan, palvelu- ja tuotevalikoimaan sekä tietenkin botin vetovoimaisuuteen. Edes hyvin toteutettu botti ei aina auta lisäämään myyntiä, jos yrityksen brändi ja palvelut eivät ole kunnossa.

Chatbot vapauttaa resursseja ja kerää dataa

Chatbottien potentiaali yrityksen markkinoinnin ja myynnin tehostajana on suuri. Ne automatisoivat toistuvia asiakaspalvelutoimenpiteitä ja säästävät aikaa ja resursseja. Lisäksi ne auttavat asiakaspalvelua ohjaamaan yhteydenottopyyntöjä oikeille henkilöille. Tämä vapauttaa henkilökunnan käsittelemään monimutkaisempia ja strategisempia tehtäviä, kuten rekrytointia tai kompleksiivisempia selvitystöitä.

Erityisesti palvelukeskeisillä aloilla, kuten terveydenhuollossa tai asiakaspalvelussa, chatbotit voivat olla iso apu, sillä ne pystyvät tarjoamaan informaatiota nopeasti ja ohjaamaan asiakasta eteenpäin, mikä vapauttaa henkilökunnan aikaa. Lisäksi chatbotit voivat kerätä arvokasta palautetta ja auttaa yhteydenottojen hallinnassa.

Chatbot on tehokas digitaalisen maailman navigaattori

Chatbotit auttavat yritystä lisäämään myyntiä ja tehostamaan markkinointia. Ne inhimillistävät verkkosivuston kokemusta ja tarjoavat välitöntä apua ja ohjausta. Personointi on avainasemassa sitoutumisen lisäämisessä, ja chatbotteihin voidaan tuottaa räätälöityjä viestejä kävijän käyttäytymisen perusteella.

Huolellisesti rakennettuina chatbotit voivat ohjata asiakkaita oikeiden palvelujen ja tuotteiden pariin, tarjota vaihtoehtoja ja vaikuttaa ostopäätökseen. Niiden avulla kerätään tietoa potentiaalisista asiakkaista ja annetaan liideille positiivinen mielikuva ennen myyntitiimin yhteydenottoa.

Klassinen chatbot vai tekoälybotti?

Perinteiset chatbotit perustuvat valmiisiin vastauksiin ja skenaarioihin, kun taas tekoälychatbotit ymmärtävät kävijöiden tarpeita monimutkaisemmin. Tekoälychatbotin käyttöönotto vaatii botin kouluttamisen, jolloin sille syötetään informaatiota ja määritellään sen keskustelumahdollisuuksia.

Tekoälybotit mahdollistavat syvemmän vuorovaikutuksen ja paremman palvelun kuin perinteiset botit, mutta ne eivät korvaa ihmispalvelua. Pienille tai keskisuurille yrityksille, joiden toiminta ei perustu vahvasti asiakaspalveluun, tekoälybotit eivät välttämättä ole tarpeellisia. Asiakkaat myös saattavat jäädä juttelemaan tekoälyyn pohjautuvien bottien kanssa aivan ohi aiheen.

Leadoo on tehokas konversioalusta

Kotimainen Leadoo on chatbotteihin ja analytiikkaan erikoistunut konversioalusta, joka tarjoaa ratkaisuja asiakkaidensa markkinoinnin ja myynnin parantamiseen. Chatbotit voivat lisätä konversiota paremmin kuin perinteiset ratkaisut. Lisäksi saat käyttöösi kattavasti dataa tunnistettujen kävijöiden muista toiminnoista, kuten käydyt sivut tai sivustolla vietetty aika.

ConversionKit tarjoaa chatbotit yrityksen jokaiseen tarpeeseenLeadoon chatbotit hyödyntävät ennalta rakennettuja keskustelupolkuja tai tekoälyä. Ne tunnistavat kävijöiden ostopotentiaalin ja ohjaavat heidät sopiville sivuille. Asiakaspalvelussa ne vastaavat yleisimpiin kysymyksiin, tarjoavat lisäinformaatiota ja ohjaavat livechattiin.

ConversionKit on yksi Leadoon kolmesta peruspilarista. Se sisältää Leadoon chatbotit, joita on saatavilla sekä klassisina ruudun reunassa näkyvinä pop-up chatbotteina, visuaalisina upotteina että myös tekoälyllä varustettuna. Botit ja keskustelupolut tulee rakentaa itse Leadoon pudota ja raahaa -editorin avulla. Polkuja rakentaessa on käytetään erilaisia alustan tarjoamia logiikkareitittimiä ja muita pudota ja raahaa -editorin ominaisuuksia, jotka mahdollistavat laajoja keskustelupolkuja, verkkokyselyjen toteuttamista sekä erilaisia yhteydenottotapoja asiakkaillesi.

InPagebot on verkkosivuston sisältöön upotettu botti, joka on erittäin kontekstisidonnainen ja tehokas liidien luomiseen. Se on tehokkain työkalu verkkosivuston kävijöiden aktivointiin juuri oikeassa paikassa, oikealla hetkellä.

Chatbot on perinteinen ruudun nurkassa sijaitseva chattibotti, joka käsittelee kävijöiden kysymyksiä, hoitaa asiakaspalvelua ja auttaa liidien generoinnissa ennalta rakennettujen polkujen tai tekoälyn avulla. Chatbotiin voi yhdistää myös LiveChatin, jonka avulla asiakaspalvelijan on mahdollista palvella asiakkaita reaaliajassa ja hypätä keskusteluun pyydettäessä mukaan.

Exit Intent -botti ilmaantuu silloin, kun kävijä on poistumassa sivulta. Botin myötä avautuu toimintakehotus, joka voi sisältää esimerkiksi aktivointiin tarkoitetun lyhytmuotoisen kehoituksen, tuotesuosittelun tai kenties jopa alennuksen.

VisualBot on visuaalinen sivustolle upotettava botti, jonka avulla voit luoda houkuttelevia keskusteluja, testejä ja kaikkea muuta aina yhteydenottolomakkeista kyselyihin.

Smart Formsin avulla luot personoituja lomakkeita verkkosivustosi kävijöille. Pääset myös seuraamaan lomakkeen täytön vaiheita datassa ja analytiikassasi.

Sales Assistant on kalenterivaraukseen tarkoitettu digitaalinen apuri, joka vastaa asiakkaittesi usein kysyttyihin kysymyksiin. Tarjolla on useita valittavia malleja, joita on helppo ottaa käyttöön. Toimii henkilökohtaisena laskeutumissivuna eli landing pagena.

CTA eli call to action -painike tarjoaa yhteystietopainikkeen, joka näkyy kaikilla sivustosi sivuilla. Asiakkaiden ei tarvitse metsästää yhteystietojasi, vaan saavat ne kätevästi nappia painamalla, missä tahansa sivulla ovatkaan.

Laadukasta dataa ja apua chatbottien optimointiin

Conversion Insights on Leadoon toinen peruspilari, joka tarjoaa käyttöösi kattavat analytiikkatyökalut, joiden avulla voit seurata liidiesi ostopolun vaiheita sekä saat tietoa chatbottiesi toiminnasta. Näet, milloin ja missä kohtaa potentiaalinen liidi on esimerkiksi lopettanut keskustelun, mitä tietoa hän on tarvinnut ja kuinka paljon aikaa hän sivustollasi on viettänyt.

Analytiikkaa on saatavilla runsaasti ja voit esimerkiksi vertailla bottien toimintaa, tarkastella tilastoja tietyltä aikaväliltä, seurata kävijöiden vierailun vaiheita, tutkia verkkosivuston analytiikkaa, tunnistaa muita yrityksiä ja hyödyntää source insightsia, jonka avulla näet tunnistettujen kävijöiden ostopolun jokaisen kontaktipisteen vaiheet. Tämä informaatio on kullanarvoista myynnin parantamisessa.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä Oddyn ammattilaisiin.

Laura Nevasalo Oddy

Laura Nevasalo

Commercial & Client Director

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Somen vuosikello

Miksi somen vuosikellon tekeminen kannattaa?

Suunnitelmallisuus on avain tehokkaaseen sometekemiseen. Tässä postauksessa käsittelemme, miksi somen vuosikello on niin tärkeä ja mitä sillä saavutetaan.
Mikä on Threads?

Mikä on Threads?

Metan lanseeraama uusi somealusta Threads on nyt myös Suomessa. Mistä Threadissa puhutaan, miten se otetaan käyttöön ja mitä mainostajille on luvassa? Lue blogimme, niin tiedät!
Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan avulla voit tavoittaa halutun yleisön hienovaraisesti ja vaikuttavasti. Mutta mistä aloittaa ja miten varmistaa, että mainoksesi osuvat oikeille silmäpareille?

Painotuotteet brändin ja digitaalisen mainonnan tukena

Painotuotteilla on edelleen merkittävä rooli brändin vahvistamisessa ja näkyvyyden lisäämisessä digitaalisen markkinoinnin rinnalla.

Miksi taantumassa markkinoinointihanoja ei kannata laittaa kiinni?

Haastavassa taloustilanteessa raha on tiukilla ja usein markkinointi on osa-alue, josta säästetään. Tässä blogipostauksessa kerromme, miksi markkinoinnin lopettaminen ainakaan täysin ei ole hyvä ratkaisu pitkässä juoksussa.
Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.