Google bannerimainonnan hyödyt

Mitä hyötyä GDN-mainonnasta on yrittäjälle?

Tutustu Google Display -mainonnan mahdollisuuksiin!

Mitä on Googlen bannerimainonta

Bannerimainonta tuo kävijöitä sivustollesi

Bannerimainonta Googlessa on yksi Googlen tarjoamista mainosmuodoista. Bannerimainokset ovat nimensä mukaisesti bannereita, joita näytetään eri verkkosivuilla vieraileville kävijöille. Bannerimainontaa kutsutaan myös display-mainonnaksi Google Display Networkin mukaan. Oletkin ehkä törmännyt lyhenteeseen GDN. Mainokset näkyvät Display-verkostoon kuuluvilla sivustoilla ja alustoilla. Nämä bannerit tunnistaa usein nettisivuilla bannerin oikeassa yläkulmassa olevasta pienestä sinisestä nuolesta ja rastista, joita klikkaamalla näet “Ads by Google” -valikon. Valikon takaa näet lisätietoa siitä, miksi mainos näkyy juuri sinulle.

Bannerimainonnan lisäksi Google Display-verkostossa voidaan tehdä myös responsiivisia kuva-tekstimainoksia sekä teksti- ja videomuotoista mainontaa. Bannerimainosten etu on kuitenkin erityisesti graafisessa ilmeessä. Banneri tehdään kuvatiedostona. Näin voidaan saada täysi hallinta siitä, mille mainos näyttää. Banneri voidaan tehdä myös html5-muodossa, joka sallii animoinnin.

Tekemiimme bannereihin voit tutustua esimerkiksi tästä. »

Bannerimainonta sopii monenlaiseen mainostamiseen

Bannerimainonta käy monenlaisten aiheiden mainostamiseen. Se sopii niin tuotteiden, palveluiden kuin tapahtumien mainostamiseen. Bannerimainonta toimii hyvin kiinnostuksen herättelyyn, kun tuote tai palvelu on uusi. Muistuttavaa retargeting-mainontaa on myös kätevää tehdä bannereilla. Bannerimainonnan kampanjoiden avulla voidaan lyhyesti summattuna mainostaa brändiä, luoda tuotetietoisuutta, lisätä myyntiä ja kerätä liidejä.

Bannerimainonta herättää huomion visuaalisin keinoin

Bannerimainonnassa on erinomaiset mahdollisuudet hyödyntää graafisia keinoja viestin kertomiseen. Bannereissa kiinnitetään huomio kuvilla ja teksteillä. Parhaimmillaan banneri on näyttävä ja kiinnostava. Koska bannerit näkyvät osana muuta sivustoa, on niiden oltava tarpeeksi mielenkiintoisia, että ne kiinnittävät lukijan huomion muun sisällön seasta. 

Hyvä banneri herättääkin huomion, mutta ei ärsytä. Vilkkuvia ja häiritseviä bannereita Google ei edes salli. Hyvä kuva jää usein mieleen ja selkeä, yhdellä viestikärjellä toimiva banneri muistetaan. Vaikka banneria ei välttämättä tulisi klikattua, sen mainostama viesti voi jäädä mieleen. Teksti bannereissa kannattaa olla lyhyt ja ytimekäs ja hyvin kirjoitettu. Yrityksen tai tuotteen graafista ilmettä kannattaa tuoda bannereihin. Tunnettua merkkiä on helpompi ostaa ja siksi myös brändimarkkinointi toimii bannerimainonnassa.

Bannerimainonta tavoittaa laajasti

Googlen Display-mainosverkosto on yksi maailman suurimmista mainosverkostoista ja display-mainonta tavoittaakin hyvin netin käyttäjiä niin Suomessa, kuin maailmanlaajuisestikin. Mainoksia näytetään yli kahdella miljoonalla verkkosivulla ja yli 650 000 sovelluksessa. Display-verkosto tavoittaa maailmanlaajuisesti 90% kaikista internetin käyttäjistä. Mainosverkosto koostuu kaikista niistä sivustoista, jotka ovat tehneet Googlen kanssa sopimuksen mainosten näytöistä sivuillaan.

Google Display -bannerit voivat näkyä esimerkiksi

  • Miljoonilla eri verkkosivustoilla bannereille määritetyillä alueilla, kuten esimerkiksi sivupalkeissa
  • Erilaisilla uutissivustoilla
  • Blogeissa
  • Mobiilisovellusten yhteydessä
  • YouTube-videoiden yhteydessä

Bannerimainonnalla on hyvät kohdennusmahdollisuudet

Olennainen osa mainoskampanjaa on mainosten oikea kohdentaminen. Googlen kohdistusvaihtoehtojen avulla pyritään tavoittamaan ihmisiä, jotka kuuluvat tavoiteltuun kohderyhmään. Googlessa mainontaa voit kohdentaa esimerkiksi yleisön, sisällön tai laitteen mukaan. Kohdentaminen Google Display -verkostossa on tavoittavaa ja kustannustehokasta, sillä vain klikatuista bannereista maksetaan. Google Display tavoittaa oikeat kohderyhmät esimerkiksi lukijoiden hakuhistorian ja heidän selaamiensa sivujen perusteella. Kun valitut kriteerit potentiaaliselle asiakkaalle täyttyvät ja hintatarjous päihittää muut mainostajat, mainos näkyy verkkosivun mainospaikalla. Näin bannereita ei myöskään näytetä turhaan niille, jotka eivät kuulu kohderyhmään.

Bannerimainonta on tarkasti mitattavaa

Google Display -mainontaa voidaan mitata yhtenä kokonaisuutena mainosnäytöstä aina konversioon asti. Bannerimainonnassa on reaaliaikainen raportointi Google DataStudion kautta. Verkkoanalytiikka näyttää, miten moni mainosta klikannut on päätynyt konversioon, eli tehnyt halutun toimenpiteen, kuten vaikkapa tehnyt ostoksen verkkokaupassa tai tilannut uutiskirjeen. Onnistuneeseen bannerimainontaan vaikuttaa useampi asia. Bannerimainonnan kampanjoita optimoidaankin koko kampanjan ajan kohti mahdollisimman hyviä tuloksia.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Anna-Maria Hokkanen

Tutustu myös blogipostauksiimme aiheesta

Mitä Oddyn ja asiakkaan välisessä tutustumispalaverissa tapahtuu?

Maksuttomassa tutustumispalaverissa asiantuntijamme kartoittavat digimarkkinoinnin toiveitasi ja tarpeitasi, jotta voimme palvella sinua parhaalla mahdollisella tavalla.

Miksi verkkosivuston analytiikkaa tarvitaan?

Opi ymmärtämään, mitä yrityksesi verkkosivuston analytiikan määrittely tarkoittaa käytännössä ja miksi analytiikkaa ylipäätään tarvitaan.
Google Performance Max

Ovatko Google Perfomance Max -kampanjat oikeasti tehokkaita?

Google Performance Max on uusi mainontaratkaisu, joka tarjoaa mahdollisuuden maksimoida mainoskampanjoiden suorituskykyä entistäkin helpommin. Tämä kampanjamuoto perustuu tekoälyyn ja koneoppimiseen.
Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan avulla voit tavoittaa halutun yleisön hienovaraisesti ja vaikuttavasti. Mutta mistä aloittaa ja miten varmistaa, että mainoksesi osuvat oikeille silmäpareille?

Miksi taantumassa markkinoinointihanoja ei kannata laittaa kiinni?

Haastavassa taloustilanteessa raha on tiukilla ja usein markkinointi on osa-alue, josta säästetään. Tässä blogipostauksessa kerromme, miksi markkinoinnin lopettaminen ainakaan täysin ei ole hyvä ratkaisu pitkässä juoksussa.
Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.