Henkilöbrändäys ja LinkedIn-profiilin erottuvuus
Näkyvyyden lisääminen LinkedIn-profiilissa, 8 vinkkiä
Tutustu ammattilaistemme vinkkeihin LinkedIn-henkilöbrändäykseen!
Avainsanat:
1. # -käyttö
Mieti osaamistasi kuvaavia avainsanoja ja käytä niitä profiilitekstissä ja julkaisuissa. Julkaisun loppuun avainsanat voi erotella #-merkin alle. Pyri erottumaan avainsanoilla, sillä mitä tavallisempi avainsana, sitä vaikeampi on erottua palvelussa.
2. Muun sisällön tuominen LinkedIniin
Tuo muualla tuottamasi sisältö myös LinkedIn-profiiliisi. YouTube videot, podcastit, blogit ja muut verkkosisällöt kannattaa linkata LinkedIniin. Jokaisen jaon yhteyteen on hyvä kirjoittaa kuvaus, mistä sisällössä on kyse.
3. Kansikuvan ja profiilikuvan merkitys
Kun profiiliisi laskeudutaan LinkedIn-alustalla, selaaja kiinnittää ensimmäisenä huomiota profiili- ja kansikuvaan, joten niihin kannattaa kiinnittää huomiota. Sininen oletuskuva on persoonaton, eikä luo hyvää mielikuvaa profiilissa vierailevalle henkilölle. Profiilikuvaksi kannattaa valita laadukas, tarkka ja tarpeeksi iso henkilökuva, jossa kasvot näkyvät selkeästi. Kansikuva voi olla rennompi, mutta mielellään työhön liittyvä. Esimerkiksi Pingviini-jäätelöiden työntekijä voisi laittaa kansikuvaksi kuvan jäätelötuuteista.
4. Keskusteluihin osallistuminen
Kun profiili on kaikilta osin kunnossa, voit parantaa näkyvyyttä jakamalla omaa sisältöä tai osallistumalla muiden keskusteluihin. Tee säännöllistä yleisöä kiinnostavaa sisältöä ja muista käyttää relevantteja #-tunnisteita.
Luo helposti luettavaa, kappaleisiin jaettua tekstiä. Julkaisuun kannattaa laittaa toimintakehotus tai jokin kysymys, jotta julkaisuun reagoidaan. Pelkkä tykkäys-reagointi ei algoritmeja suosi, mutta jokin “tunnereaktio” vaikuttaa näkyvyyteen ja suosii algoritmia.
5. LinkedIn Content Creator-tila
Content Creator-tilassa “connect” -nappi muuttuu “follow” -napiksi. Näin profiiliasi on helpompi seurata, eikä sinua tarvitse pyytää kontaktiksi. Profiilissasi tulee näkymään seuraajien määrä ja pystyt valitsemaan tuottamallesi sisällölle viisi #-sanaa, jotta aiheista kiinnostuneet löytävät profiilisi helpommin. Näin myös profiilissasi vieraileva henkilö näkee heti, minkä aiheiden asiantuntija olet. Creator-tilan avulla käyttäjät ovat saaneet 50 % enemmän seuraajia ja 30 % enemmän reaktioita sisältöihin.
Voit myös lisätä 30 sekunnin mittaisen esittelyvideon, jolloin profiilisi on taas entistä lähestyttävämpi ja erottuvampi.
6. Uutiskirje ja seurattavien lista Creator-tilassa
Creator-tila mahdollistaa myös LinkedIn-uutiskirjeen luomisen. Uutiskirjeellä saavutetaan kohderyhmän entistä tehokkaammin. Creator-tilan avulla voit päästä myös “suosituksia seurattavista henkilöistä” -listalle, jonka avulla saat enemmän näkyvyyttä.
7. LinkedIn live-videot
Live-videot ovat tällä hetkellä kaikista tehokkain sisältömuoto. Live-videot keräävät seitsemän kertaa enemmän reaktioita ja 24 kertaa enemmän kommentteja kuin normaali video.
Jos live-videot kuulostavat liian isolta harppaukselta, kokeile ensin perinteisiä videoita feedin puolella. Video muotoiset sisällöt ovat tällä hetkellä suosiossa jokaisessa sosiaalisessa alustassa. Etenkin tekstitetty video katsotaan arviolta 12 % kauemmin kuin tekstittämätön video, vaikka suurimmalla osalla katsojista ei ole kuulo-ongelmaa.
8. URL-osoitteen muutos
Yksi pieni, mutta monelle tärkeä asia on LinkedIn-profiilisi URL-osoite. Profiilisi jakaminen on selkeämpää ja ammattimaisempaa, kun osoiterivillä lukee pelkästään oma nimesi esimerkiksi ”linkedin.com/in/matti-meikalainen”. Osoite riviä pääsee muokkaamaan ”Edit your custom URL” -otsikon alta, profiilisivun oikeassa yläreunassa sijaitsevan ”Edit public profile & URL” -linkin kautta.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.