Joko hyödynnät TikTok-mainontaa?
Ota TikTok-mainonta mukaan kanavavalikkoon!
Tutustu kustannustehokkaan ja erinomaisesti kohdennettavan TikTok-mainonnan mahdollisuuksiin.
Avainsanat:
Mikä on TikTok?
TikTok ei ole vain sosiaalinen media, vaan sosiaalinen ja viihdyttävä alusta, jossa vietetään paljon aikaa erilaisia videoita katsoen. Suuri osa TikTokin sisällöstä rakentuu haasteiden varaan. TikTokin käyttäjät kuvaavat TikTokia ainutlaatuiseksi, uniikiksi, rehelliseksi, aidoksi ja hauskaksi. TikTok on “sound on” -alusta, jossa videot myös kuunnellaan äänen kera. TikTokissa mainostaja voi mainostaa tuotteitaan ja palveluitaan vertikaalivideoina eli pystyvideomainoksina, jotka käynnistyvät autoplayllä eli automaattisesti ilman käyttäjän erillistä aktivointia.
Miksi TikTok on hyvä kanava mainostaa?
- Mainossisältö ei häiritse ja keskeytä
- Parhaat TikTok-mainokset ovat viihdyttäviä, aitoja ja sellaisia kuin sisältö muutenkin
- TikTok-mainokset voi skipata halutessaan
- Kun evästeasiat hankaloituvat, TikTokin algoritmit nousevat arvokkaammiksi. TikTok seuraa käyttäjiensä käyttäytymistä ja kohdennukset menevät sillä perusteella.
- Toistaiseksi TikTok-mainonta on hyvin edullista
- Toistaiseksi TikTokissa on vain vähän mainontaa, eli mainonta erottuu hyvin
TikTokin käyttäjät Suomessa
Suomessa TikTokilla on 1,6 miljoonaa käyttäjää kuukaudessa ja suosio kasvaa koko ajan. TikTokia käytetään keskimäärin päivittäin 85 minuuttia ja sinne kirjaudutaan keskimäärin 17 kertaa päivässä. TikTok ei ole vain teinien suosima, kuten usein mielletään. 75 % käyttäjistä on yli 18-vuotiaita. 13-17-vuotiaita TikTokin käyttäjistä on 25%, 18-24-vuotiaita 48% ja 25-34-vuotiaita 17%. Pienempiä käyttäjäryhmiä ovat 35-44-vuotiaat (6 %), 45-54-vuotiaat (3 %) ja yli 55-vuotiaita käyttäjistä on 1 %. 44 % käyttäjistä on miehiä ja 56 % naisia.TikTokin erilaiset mainosmuodot
TikTokin yleisin mainosmuoto on In feed -video, joka näkyy käyttäjän feedissä muiden postausten joukossa. Se on natiivimainonnallinen mainos, joka uppoaa hyvin muuhun sisältöön, eikä välttämättä käyttäjästä edes tunnu mainokselta. TikTok suositteleekin mainostajia tekemään TikTokeja, eikä mainoksia. Kun mainossisältö on mahdollisimman samantyyppistä kuin muukin sisältö TikTokissa, se puhuttelee käyttäjiä parhaiten ja on uskottavaa.
Muita mainosmuotoja:
- Brand takeover: mainos näkyy heti, kun TikTokin avaa. Full screen, maksimipituus 60 sekuntia
- Top view: mainos näkyy ensimmäisenä käyttäjän syötteessä, kun TikTokia alkaa selata. Full screen, maksimipituus 60 sekuntia
- Hashtag challenge: käyttäjien luomaa sisältöä
- Branded Effect: käyttäjien iloksi voidaan luoda brändättyjä elementtejä, kuten jaettavia tarroja, filttereitä tai muita efektejä
TikTok-mainonnan kohdentaminen
- Demografiatiedot: ikä, sukupuoli, asuinmaa, käyttöjärjestelmä, puhelinmalli, puhelimen arvo, operaattori
- Kiinnostus ja käyttäytyminen: kiinnostuksen kohteet, millaisiin videoihin ja miten reagoi, millaisiin sisällöntuottajiin reagoi, (tiedot perustuvat käyttäjän videoiden katseluihin)
- Custom & Look-a-like: henkilön sijainti asiakaspolulla ja heidän peiliyleisöt. Uudelleenmarkkinointi, henkilön aiempi tekeminen ostopolulla, omat datasetit ja matching
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.