Millainen on hyvä Spotify-mainos? Näin onnistut äänimainonnassa!

KOLME VINKKIÄMME HYVÄÄN SPOTIFY-MAINONTAAN TARJOAVAT VIHIÄ SIITÄ, MISTÄ LOISTAVA SPOTIFY-MAINOS KOOSTUU.

Millainen on hyvä Spotify-mainos

Hyvä Spotify-mainos ottaa huomioon kohderyhmän ja ymmärtää sitä, toteutus on teknisesti laadukas ja sisältää kuulijaa sitouttavaa sisältöä. Tässä kolme vinkkiä toimivan Spotify-mainonnan tekemiseen.

Spotify-mainonnan huomioarvo on korkea

Noin puolet Suomen Spotify-kuuntelijoista käyttää alustan ilmaisversiota, jossa mainokset keskeyttävät kuuntelun säännöllisesti. Kun mainonnan ympäristönä on kuulijan itsensä aktiivisesti valitsema sisältö, luo se myös mainonnalle aivan erilaiset puitteet kuin passiivisemman median kontekstissa.

Spotify itse on tutkinut tätä, ja kertoo selvityksessään haastateltujen kuuntelijoiden kiinnittävän muita kanavia enemmän huomiota Spotify-mainoksiin, sillä ne tuntuvat relevanteilta ja juuri heille räätälöidyiltä.

Mainonta Spotifyssa on kustannustehokasta ja se onnistuu tuotannollisesti jopa yllättävän kevyesti toteutettavissa olevalla mainosmateriaalilla. Tässä kolme vinkkiä toimivan ja tarkoituksenmukaisen Spotify-mainonnan tekemiseen!

1. Hyvän Spotify-mainonnan lähtökohta on yleisön ymmärrys

Spotify-mainoksen hyvä puoli on, että sen vastaanottaja altistuu kuunteluhetkellä vain ja ainoastaan sinun mainoksellesi. Spotifyssa ei voi vaihtaa kanavaa, kuten radiossa. Otollinen lähtötilanne on siis luotu, kun Spotify-mainos lähtee pyörimään.

Mainostajan vastuulle jää sisällön luominen kohderyhmää ajatellen siten, että sanoma on tarpeeksi kiinnostava ilman, että se herättää mainoksiin helposti yhdistettävää vastareaktiota. Mikään mainos ei automaattisesti ole ärsyttävä. Sen vain on oltava tarpeeksi hyvin tehty ja oikealle ihmiselle kohdistettu!

Avaimeksi muodostuu kohderyhmän ymmärtäminen. Spotify-mainosta luodessa voi määrittää hyvinkin tarkasti, minkälaiselle yleisölle sitä kohdennetaan. Ensin voidaan määrittää perinteiset demografiat, kuten ikä, sukupuoli ja kieli.

Näiden lisäksi voidaan määrittää sijainti, Spotifyn kuuntelemiseen käytettävä laite ja ajankohta, milloin Spotify-mainos on aktiivinen. Pisteenä iin päälle mainosta voidaan kohdentaa tiettyyn musiikkigenreen tai podcastiin.

2. Spotify-mainonnan formaatit: mikä niistä on sinulle oikea?

Tyypillinen Spotify-mainos on kappaleiden välissä tai podcastien aikana pyörivä äänimainos, jonka kanssa samanaikaisesti laitteen ruudulle ilmestyy display-mainos. Display-mainos sisältää kuvan ja tekstin. Mainosta klikkaamalla henkilö siirtyy kohdesivustoksi valitulle verkkosivulle.

Spotifyssa voi lisäksi mainostaa videolla tai pelkällä bannerilla. Bannerimainos näkyy alustalla, mutta ei keskeytä kuuntelua.

Kuten muissakin kanavissa, liikkuvan kuvan vaikutus on myös Spotifyssä vahva. Videoiden on mitattu lisäävän eniten sitoutunutta huomiota mainosta kohtaan.

Spotify-mainontaa suunnitellessa on tärkeää huomioida, että kuvabannerit ja videot ovat tässä kontekstissa luonteeltaan sivuominaisuuksia – pääpaino kaikessa on tietenkin äänellä.

3. Spotify-mainoksen tuotanto ja tekninen laatu

Spotify-mainoksen tuotannon ei tarvitse olla viikkojen projekti. Lyhyen spotin tuotanto on itse asiassa mahdollista hoitaa hyvinkin kevyin ottein. Jos spotti perustuu puhuttuun ääneen ja valmiiseen musiikkiin, on toteutus mahdollinen myös budjettimielessä yllättävän edullisesti.

Teknisestä laadusta ei kuitenkaan kannata koskaan tinkiä. Ota ammattilainen avuksesi, niin saat laadukkaan äänispotin Spotify-käyttöön helpolla ja tehokkaalla tavalla. Muun muassa me Oddy Digitalilla tuotamme mainontaa avaimet käteen -periaatteella: käsikirjoitamme, tuotamme ja operoimme mainonnan Spotifyn mainonnanhallinnassa.

Teksti: Sampo Nevalainen

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä Oddyn ammattilaisiin.

Laura Nevasalo Oddy

Laura Nevasalo

Commercial & Client Director

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Mitä trendejä graafisessa suunnittelussa on ollut viime vuosina? Lue 10 tämän hetken trendiä, jotka auttavat sinua ja yritystäsi pysymään kilpailukykyisenä.
Saavutettavuus graafisessa suunnittelussa koristekuva

Saavutettavuuden huomioiminen graafisessa suunnittelussa

Saavutettavuus graafisessa suunnittelussa ei ainoastaan paranna käyttäjäkokemusta, vaan edistää myös yhdenvertaisuutta ja laajentaa käyttäjäkuntaa.
Väripsykologia koristekuva

Väripsykologian voima graafisessa suunnittelussa

Väripsykologia on keskeinen tekijä markkinoinnissa, sillä värit luovat erilaisia merkityksiä ja luovat tunteita. Lue blogistamme miten värien avulla voi jäädä katsojan mieleen.
Responsiivinen suunnittelu koristekuva

Responsiivinen suunnittelu

Responsiivinen suunnittelu takaa miellyttävän käyttökokemuksen kaikilla laitteilla, sekä vahvistaa brändin yhtenäistä ilmettä.
Pk-yritysten brändimarkkinointi

Miksi pk-yrityksen kannattaa tehdä brändimarkkinointia?

Brändi on mielikuva yrityksestä asiakkaan ja kuluttajan silmissä. Brändimarkkinointi on strateginen investointi, joka voi tuoda merkittävää hyötyä myös pienille ja keskisuurille yrityksille.
B2B sisällöntuotanto

Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon

B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.