Millainen on hyvä Spotify-mainos? Näin onnistut äänimainonnassa!

KOLME VINKKIÄMME HYVÄÄN SPOTIFY-MAINONTAAN TARJOAVAT VIHIÄ SIITÄ, MISTÄ LOISTAVA SPOTIFY-MAINOS KOOSTUU.

Millainen on hyvä Spotify-mainos

Hyvä Spotify-mainos ottaa huomioon kohderyhmän ja ymmärtää sitä, toteutus on teknisesti laadukas ja sisältää kuulijaa sitouttavaa sisältöä. Tässä kolme vinkkiä toimivan Spotify-mainonnan tekemiseen.

Spotify-mainonnan huomioarvo on korkea

Noin puolet Suomen Spotify-kuuntelijoista käyttää alustan ilmaisversiota, jossa mainokset keskeyttävät kuuntelun säännöllisesti. Kun mainonnan ympäristönä on kuulijan itsensä aktiivisesti valitsema sisältö, luo se myös mainonnalle aivan erilaiset puitteet kuin passiivisemman median kontekstissa.

Spotify itse on tutkinut tätä, ja kertoo selvityksessään haastateltujen kuuntelijoiden kiinnittävän muita kanavia enemmän huomiota Spotify-mainoksiin, sillä ne tuntuvat relevanteilta ja juuri heille räätälöidyiltä.

Mainonta Spotifyssa on kustannustehokasta ja se onnistuu tuotannollisesti jopa yllättävän kevyesti toteutettavissa olevalla mainosmateriaalilla. Tässä kolme vinkkiä toimivan ja tarkoituksenmukaisen Spotify-mainonnan tekemiseen!

1. Hyvän Spotify-mainonnan lähtökohta on yleisön ymmärrys

Spotify-mainoksen hyvä puoli on, että sen vastaanottaja altistuu kuunteluhetkellä vain ja ainoastaan sinun mainoksellesi. Spotifyssa ei voi vaihtaa kanavaa, kuten radiossa. Otollinen lähtötilanne on siis luotu, kun Spotify-mainos lähtee pyörimään.

Mainostajan vastuulle jää sisällön luominen kohderyhmää ajatellen siten, että sanoma on tarpeeksi kiinnostava ilman, että se herättää mainoksiin helposti yhdistettävää vastareaktiota. Mikään mainos ei automaattisesti ole ärsyttävä. Sen vain on oltava tarpeeksi hyvin tehty ja oikealle ihmiselle kohdistettu!

Avaimeksi muodostuu kohderyhmän ymmärtäminen. Spotify-mainosta luodessa voi määrittää hyvinkin tarkasti, minkälaiselle yleisölle sitä kohdennetaan. Ensin voidaan määrittää perinteiset demografiat, kuten ikä, sukupuoli ja kieli.

Näiden lisäksi voidaan määrittää sijainti, Spotifyn kuuntelemiseen käytettävä laite ja ajankohta, milloin Spotify-mainos on aktiivinen. Pisteenä iin päälle mainosta voidaan kohdentaa tiettyyn musiikkigenreen tai podcastiin.

2. Spotify-mainonnan formaatit: mikä niistä on sinulle oikea?

Tyypillinen Spotify-mainos on kappaleiden välissä tai podcastien aikana pyörivä äänimainos, jonka kanssa samanaikaisesti laitteen ruudulle ilmestyy display-mainos. Display-mainos sisältää kuvan ja tekstin. Mainosta klikkaamalla henkilö siirtyy kohdesivustoksi valitulle verkkosivulle.

Spotifyssa voi lisäksi mainostaa videolla tai pelkällä bannerilla. Bannerimainos näkyy alustalla, mutta ei keskeytä kuuntelua.

Kuten muissakin kanavissa, liikkuvan kuvan vaikutus on myös Spotifyssä vahva. Videoiden on mitattu lisäävän eniten sitoutunutta huomiota mainosta kohtaan.

Spotify-mainontaa suunnitellessa on tärkeää huomioida, että kuvabannerit ja videot ovat tässä kontekstissa luonteeltaan sivuominaisuuksia – pääpaino kaikessa on tietenkin äänellä.

3. Spotify-mainoksen tuotanto ja tekninen laatu

Spotify-mainoksen tuotannon ei tarvitse olla viikkojen projekti. Lyhyen spotin tuotanto on itse asiassa mahdollista hoitaa hyvinkin kevyin ottein. Jos spotti perustuu puhuttuun ääneen ja valmiiseen musiikkiin, on toteutus mahdollinen myös budjettimielessä yllättävän edullisesti.

Teknisestä laadusta ei kuitenkaan kannata koskaan tinkiä. Ota ammattilainen avuksesi, niin saat laadukkaan äänispotin Spotify-käyttöön helpolla ja tehokkaalla tavalla. Muun muassa me Oddy Digitalilla tuotamme mainontaa avaimet käteen -periaatteella: käsikirjoitamme, tuotamme ja operoimme mainonnan Spotifyn mainonnanhallinnassa.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Sampo Nevalainen

Content Specialist

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.
Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Mitä uusia tuulia pk-sektorille on luvassa digitaalisen markkinoinin saralla vuonna 2024? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!
Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Tiesitkö, että sinunkin yritykselläsi on käytettävissään runsaasti dataa, jota voit hyödyntää markkinoinnin kehittämisessä ja tehostamisessa? Lue lisää!
Ulkoistettu markkinointipäällikkö rekrytoinnin vaihtoehtona

Ulkoistettu markkinointipäällikkö rekrytoinnin vaihtoehtona

Ulkoistettu markkinointipäällikkö on toimiva vaihtoehto markkinoinnin toteuttamiseen. Lue ulkoistamisen hyödyistä ja kenelle se sopii!
Chatbot on digitaalinen avustaja

Chatbot on markkinoinnin digitaalinen avustaja

Chatbotit ovat digitaalisia avustajia, jotka tarjoavat verkkosivustojen kävijöille välitöntä vuorovaikutusta ja toimivat porttina digitaalisten palvelujen pariin.

Mitä on mainosten ohjelmallinen ostaminen?

Ohjelmallisesta ostamisesta puhutaan paljon, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Kirjoittamamme opas avaa ohjelmallisen ostamisen salat ja auttaa pääsemään alkuun ohjelmallisessa mainonnassa.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.