Digitaalinen markkinointi vuonna 2019

MITÄ VUONNA 2018 TAPAHTUI JA MITÄ VUOSI 2019 TOI TULLESSAAN?

Vuonna 2018 mainostajat Suomessa panostivat yhteensä 1 245,5 miljoonaa euroa markkinointiin. Digitaalisen mainonnan osuus tästä oli 34 %. Euromääräisesti kasvua oli 14 % verrattuna vuoteen 2017. Googlen ja Facebookin osuus digitaalisen mainonnan panostuksista kasvoi ja se oli vuoden lopussa jo 58 % Jo pitkään jatkunut murros kuluttajien mediankäytössä näkyi vahvasti mainostajien kanavavalinnoissa. Digitaalinen mainonta oli suurin mediaryhmä vuonna 2018.

Digitaalinen markkinointi vuonna 2018

Vuosi 2018

digimainonta 2018
mediamainonta 2018

Vuosi 2019 lisäsi näitä trendejä

Datan käyttö

Datan käyttö mainonnan kohdentamisessa on jo tuttua, mutta sen maksimaalisessa hyödyntämisessä on vielä tehtävää. Yritykset pystyvät hyödyntämään omaa ja toisen osapuolen dataa tehokkaasti mainontaa kohdentaessa. Tutustu myös blogiimme oman datan hyödyntämisestä.

Natiivimainonta/Sisältömarkkinointi

Sisältöjen kulutus on kasvanut ja mainostajat ovat heränneet tähän viime vuosina. Artikkelimuotoinen sisältä koukuttaa kuluttajan pitkäksi aikaa brändin pariin ja on tehokas tapa vaikuttaa ostokäyttäytymiseen. 

Tutustu myös vinkkeihimme natiivimainonnan hyödyntämisestä.

Video

Video mainosratkaisut ovat kehittyneet paljon. Perinteisen videon lisäksi sosiaalisen median käyttö on tuonut mukaan vertikaali-videon. Videotuotannoissa kannattaakin huomioida, että videosta tehdään eri versiot käytettävän median mukaan.

Vaikuttavampaa markkinointia

Vaikka markkinoinnin mittaaminen on tärkeää ja haluttu kohderyhmä tavoitetaan tehokkaammin dataa hyödyntäen se ei poista laadukkaan sisällön merkitystä. Sisällön pitää puhutella kohderyhmää, jotta se ei huku viestitulvaan, jonka päivittäin kohtaamme.

Mittarit ja mitattavuus kuntoon

Jotta mainonnan vaikutukset pystytään selvittämään, pitää sille olla asetettu mittarit. Oikeat mittarit voivat vaihdella kampanjan tavoitteet mukaan. Ne voivat olla esimerkiksi verkkosivuilta tehdyt ostot tai mahdollisimman suuri tavoittavuus halutussa kohderyhmässä tietyllä ajalla. Tavoitteesta riippumatta on kampanjan jälkeen tärkeää tutkia kampanja datasta miten ollaan onnistuttu saavuttamaan asetetut tavoitteet.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä Oddyn ammattilaisiin.

Laura Nevasalo Oddy

Laura Nevasalo

Commercial & Client Director

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Mikä on Threads?

Mikä on Threads?

Metan lanseeraama uusi somealusta Threads on nyt myös Suomessa. Mistä Threadissa puhutaan, miten se otetaan käyttöön ja mitä mainostajille on luvassa? Lue blogimme, niin tiedät!
Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan avulla voit tavoittaa halutun yleisön hienovaraisesti ja vaikuttavasti. Mutta mistä aloittaa ja miten varmistaa, että mainoksesi osuvat oikeille silmäpareille?

Painotuotteet brändin ja digitaalisen mainonnan tukena

Painotuotteilla on edelleen merkittävä rooli brändin vahvistamisessa ja näkyvyyden lisäämisessä digitaalisen markkinoinnin rinnalla.

Miksi taantumassa markkinoinointihanoja ei kannata laittaa kiinni?

Haastavassa taloustilanteessa raha on tiukilla ja usein markkinointi on osa-alue, josta säästetään. Tässä blogipostauksessa kerromme, miksi markkinoinnin lopettaminen ainakaan täysin ei ole hyvä ratkaisu pitkässä juoksussa.
Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.
Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Mitä uusia tuulia pk-sektorille on luvassa digitaalisen markkinoinin saralla vuonna 2024? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.