Digitaalinen markkinointi vuonna 2019

MITÄ VUONNA 2018 TAPAHTUI JA MITÄ VUOSI 2019 TOI TULLESSAAN?

Vuonna 2018 mainostajat Suomessa panostivat yhteensä 1 245,5 miljoonaa euroa markkinointiin. Digitaalisen mainonnan osuus tästä oli 34 %. Euromääräisesti kasvua oli 14 % verrattuna vuoteen 2017. Googlen ja Facebookin osuus digitaalisen mainonnan panostuksista kasvoi ja se oli vuoden lopussa jo 58 % Jo pitkään jatkunut murros kuluttajien mediankäytössä näkyi vahvasti mainostajien kanavavalinnoissa. Digitaalinen mainonta oli suurin mediaryhmä vuonna 2018.

Digitaalinen markkinointi vuonna 2018

Vuosi 2018

digimainonta 2018
mediamainonta 2018

Vuosi 2019 lisäsi näitä trendejä

Datan käyttö

Datan käyttö mainonnan kohdentamisessa on jo tuttua, mutta sen maksimaalisessa hyödyntämisessä on vielä tehtävää. Yritykset pystyvät hyödyntämään omaa ja toisen osapuolen dataa tehokkaasti mainontaa kohdentaessa. Tutustu myös blogiimme oman datan hyödyntämisestä.

Natiivimainonta/Sisältömarkkinointi

Sisältöjen kulutus on kasvanut ja mainostajat ovat heränneet tähän viime vuosina. Artikkelimuotoinen sisältä koukuttaa kuluttajan pitkäksi aikaa brändin pariin ja on tehokas tapa vaikuttaa ostokäyttäytymiseen. 

Tutustu myös vinkkeihimme natiivimainonnan hyödyntämisestä.

Video

Video mainosratkaisut ovat kehittyneet paljon. Perinteisen videon lisäksi sosiaalisen median käyttö on tuonut mukaan vertikaali-videon. Videotuotannoissa kannattaakin huomioida, että videosta tehdään eri versiot käytettävän median mukaan.

Vaikuttavampaa markkinointia

Vaikka markkinoinnin mittaaminen on tärkeää ja haluttu kohderyhmä tavoitetaan tehokkaammin dataa hyödyntäen se ei poista laadukkaan sisällön merkitystä. Sisällön pitää puhutella kohderyhmää, jotta se ei huku viestitulvaan, jonka päivittäin kohtaamme.

Mittarit ja mitattavuus kuntoon

Jotta mainonnan vaikutukset pystytään selvittämään, pitää sille olla asetettu mittarit. Oikeat mittarit voivat vaihdella kampanjan tavoitteet mukaan. Ne voivat olla esimerkiksi verkkosivuilta tehdyt ostot tai mahdollisimman suuri tavoittavuus halutussa kohderyhmässä tietyllä ajalla. Tavoitteesta riippumatta on kampanjan jälkeen tärkeää tutkia kampanja datasta miten ollaan onnistuttu saavuttamaan asetetut tavoitteet.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä Oddyn ammattilaisiin.

Laura Nevasalo Oddy

Laura Nevasalo

Commercial & Client Director

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Pk-yritysten brändimarkkinointi

Miksi pk-yrityksen kannattaa tehdä brändimarkkinointia?

Brändi on mielikuva yrityksestä asiakkaan ja kuluttajan silmissä. Brändimarkkinointi on strateginen investointi, joka voi tuoda merkittävää hyötyä myös pienille ja keskisuurille yrityksille.
B2B sisällöntuotanto

Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon

B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.
infografiikka koristekuva

Infografiikka kommunikoi monimutkaiset asiat visuaalisesti

Infografiikan tärkein tavoite on selkeys, ja sen tehtävänä on selkeyttää monimutkaista viestiä. Infografiikan avulla teet datasta ymmärrettävää.

Tehokkaampaa mainontaa bannerien A/B-testauksella

Paranna bannerimainonnan tehokkuutta A/B-testauksen avulla. Ajamalla useampaa eri mainosaineistoa samaan aikaan näet helposti erot niiden tuloksissa ja voit tehdä oikeita johtopäätöksiä tulevia aineistoja ajatellen.

Ammattilainen avuksi sisällöntuotantoon – 5 tapaa, joilla hyödyt ulkoisen sisällöntuottajan tuesta

Ulkoinen sisällöntuottaja suunnittelee ja toteuttaa sisältöjä, joiden avulla tulet löydetyksi verkosta ja tarjoat kiinnostavaa ja informatiivista tietoa tuotteistasi tai palveluistasi.

Mitä Oddyn ja asiakkaan välisessä tutustumispalaverissa tapahtuu?

Maksuttomassa tutustumispalaverissa asiantuntijamme kartoittavat digimarkkinoinnin toiveitasi ja tarpeitasi, jotta voimme palvella sinua parhaalla mahdollisella tavalla.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.