Digitaalinen markkinointi vuonna 2019
MITÄ VUONNA 2018 TAPAHTUI JA MITÄ VUOSI 2019 TOI TULLESSAAN?
Vuonna 2018 mainostajat Suomessa panostivat yhteensä 1 245,5 miljoonaa euroa markkinointiin. Digitaalisen mainonnan osuus tästä oli 34 %. Euromääräisesti kasvua oli 14 % verrattuna vuoteen 2017. Googlen ja Facebookin osuus digitaalisen mainonnan panostuksista kasvoi ja se oli vuoden lopussa jo 58 % Jo pitkään jatkunut murros kuluttajien mediankäytössä näkyi vahvasti mainostajien kanavavalinnoissa. Digitaalinen mainonta oli suurin mediaryhmä vuonna 2018.
Avainsanat:

Vuosi 2018


Vuosi 2019 lisäsi näitä trendejä
Datan käyttö
Datan käyttö mainonnan kohdentamisessa on jo tuttua, mutta sen maksimaalisessa hyödyntämisessä on vielä tehtävää. Yritykset pystyvät hyödyntämään omaa ja toisen osapuolen dataa tehokkaasti mainontaa kohdentaessa. Tutustu myös blogiimme oman datan hyödyntämisestä.
Natiivimainonta/Sisältömarkkinointi
Sisältöjen kulutus on kasvanut ja mainostajat ovat heränneet tähän viime vuosina. Artikkelimuotoinen sisältä koukuttaa kuluttajan pitkäksi aikaa brändin pariin ja on tehokas tapa vaikuttaa ostokäyttäytymiseen.
Tutustu myös vinkkeihimme natiivimainonnan hyödyntämisestä.
Video
Video mainosratkaisut ovat kehittyneet paljon. Perinteisen videon lisäksi sosiaalisen median käyttö on tuonut mukaan vertikaali-videon. Videotuotannoissa kannattaakin huomioida, että videosta tehdään eri versiot käytettävän median mukaan.
Vaikuttavampaa markkinointia
Vaikka markkinoinnin mittaaminen on tärkeää ja haluttu kohderyhmä tavoitetaan tehokkaammin dataa hyödyntäen se ei poista laadukkaan sisällön merkitystä. Sisällön pitää puhutella kohderyhmää, jotta se ei huku viestitulvaan, jonka päivittäin kohtaamme.
Mittarit ja mitattavuus kuntoon
Jotta mainonnan vaikutukset pystytään selvittämään, pitää sille olla asetettu mittarit. Oikeat mittarit voivat vaihdella kampanjan tavoitteet mukaan. Ne voivat olla esimerkiksi verkkosivuilta tehdyt ostot tai mahdollisimman suuri tavoittavuus halutussa kohderyhmässä tietyllä ajalla. Tavoitteesta riippumatta on kampanjan jälkeen tärkeää tutkia kampanja datasta miten ollaan onnistuttu saavuttamaan asetetut tavoitteet.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä Oddyn ammattilaisiin.

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Pk-yrityksen salainen ase: tarinankerronta brändimarkkinoinnissa

Näin markkinointipäällikkö voi hyödyntää tekoälyä käytännön työssä

Microlearning-sisällöt

10+1 sisällöntuotannon trendit 2025

Digitaalisen markkinoinnin trendit pk-yrityksille 2025
