Miten ostopäätös nykyisin tehdään

Ohjaa potentiaaliset asiakkaat ostopäätöksen äärelle digimarkkinoinnin avulla!

Kun ihminen tunnistaa jonkin tarpeen tai ongelman, saattaa hän kysyä tutuiltaan aiheesta, mutta ennenpitkään päätyy etsimään ratkaisua Googlesta. Googlaaminen on muuttunut kehoituksesta verbiksi, ja hakukoneita hyödynnetään etenkin kun edessä on harkinta tai ostopäätös.

Miten ostopäätös nykyisin tehdään?

Lähestytään ostopäätöstä mahdollisimman selkeän esimerkin kautta. Jos yksilöllä on sähkölämmitteinen asunto ja hän on miettinyt, millä tavoilla sähkölaskua voisi pienentää. Yksi ratkaisu asiaan olisi ilmalämpöpumppu, toinen voisi olla sähkösopimuksen kilpailutus. Koska yksilö ei kuitenkaan tiedä mitä kaikkea pitäisi osata ottaa huomioon, aloittaa hän selvityksen Googlen avulla.

Hakusana: Ilmalämpöpumppu

https://oddydigital.fi/wp-content/uploads/Google-hakutulos_ilmalämpöpumppu.png

Google tarjoaa eri yritysten verkkosivuja, jotka sisältävät tietoa ilmalämpöpumpuista. Tässä tapauksessa neljä ensimmäistä tarjoajaa tekevät maksettua hakusanamainontaa (SEM). Vasta viidentenä vaihtoehtona on niin sanottu orgaaninen tulos, joka vastaa hakuani.

Tyypillisesti noin 80-90 % kuluttajista valitsee sivuston alussa olevat tarjoajat.

75% kuluttajista ei koskaan jatka ensimmäistä hakusivu pidemmälle.

Vaikka sinulla olisi miten hyvä ratkaisu ilmalämpöpumppu -asiaan, muttet tule löydetyksi Googlen ensimmäiseltä sivulta on suuri vaara, että potentiaaliset asiakkaat eivät edes harkitse tarjoamaasi ratkaisua. Lyhyesti: Jos et löydy Googlesta, sinua ei ole olemassa!

Mitkä asiat vaikuttavat hakutulossivulla näkymiseen?

Erittäin monet asiat vaikuttavat siihen mitkä mainokset nousevat listauksessa ylimmiksi ja mitkä sivustot nousevat orgaanisesti parhaille paikoille. Maksetussa hakusanamainossassa (SEM) asian voisi yksinkertaistaa seuraavasti:

  1. Sijoitukseen vaikuttaa hinta, jonka olet valmis maksamaan sivustollesi johtaneesta käyttäjästä (klikkihinta, jonka maksat kun kuluttaja klikkaa mainostasi)
  2. Sivustosi tarjoama sisältö ja sen vastaavuus mainoksessa esitettyyn tekstiin
  3. Käyttäjien toiminta sivustollasi, mikäli mainos ja sisältö todella pitävät paikkansa viihtyy kuluttaja sivustollasi pidempään ja tutustuu useampaan sivuun


Kun mietit oman yrityksesi Google näkyvyyttä ja mahdollista hakusanamainonnan (SEM) tekemistä, on hyvä miettiä voiko ostaja jo tuntea ratkaisusi kuten “ilmalämpöpumppu” vai lähteekö hän etsimään ratkaisua ongelma edellä “lämmityskustannusten vähentäminen”. Parhaimillaan kumppanisi auttaa sinua tässä mietinnässä ja selvittää Googlen ammattilaistyökaluilla sen, miten toimialastasi tai ratkaisustasi etsitään tietoa, paljonko sitä etsitään, millä sanoilla tietoa etsitään ja mikä on oikea hinta, joka mainoksista kannattaa maksaa.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Sisällöntuotannon trendit 2025

10+1 sisällöntuotannon trendit 2025

Vuosi 2025 tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia, mutta myös haasteita. Lue vuoden keskeisistä sisällöntuotannon trendeistä ja niiden merkityksestä yrityksille.
Digitaalisen markkinoinnin trendit pk-yrityksille 2025

Digitaalisen markkinoinnin trendit pk-yrityksille 2025

Mitä uutta vuosi 2025 tuo pk-sektorille digitaalisen markkinoinnin saralla? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!
Ulkomainonta blogi

Ulkomainonta tavoittaa ihmiset siellä missä he liikkuvat

Ulkomainonta on tehokas tapa tavoittaa yleisö laajasti eri ympäristöissä. Ulkomainontaa kannattaa hyödyntää osana monikanavaista markkinointikampanjaa.
Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Mitä trendejä graafisessa suunnittelussa on ollut viime vuosina? Lue 10 tämän hetken trendiä, jotka auttavat sinua ja yritystäsi pysymään kilpailukykyisenä.
Saavutettavuus graafisessa suunnittelussa koristekuva

Saavutettavuuden huomioiminen graafisessa suunnittelussa

Saavutettavuus graafisessa suunnittelussa ei ainoastaan paranna käyttäjäkokemusta, vaan edistää myös yhdenvertaisuutta ja laajentaa käyttäjäkuntaa.
Väripsykologia koristekuva

Väripsykologian voima graafisessa suunnittelussa

Väripsykologia on keskeinen tekijä markkinoinnissa, sillä värit luovat erilaisia merkityksiä ja luovat tunteita. Lue blogistamme miten värien avulla voi jäädä katsojan mieleen.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.