Miten ostopäätös nykyisin tehdään
Ohjaa potentiaaliset asiakkaat ostopäätöksen äärelle digimarkkinoinnin avulla!
Kun ihminen tunnistaa jonkin tarpeen tai ongelman, saattaa hän kysyä tutuiltaan aiheesta, mutta ennenpitkään päätyy etsimään ratkaisua Googlesta. Googlaaminen on muuttunut kehoituksesta verbiksi, ja hakukoneita hyödynnetään etenkin kun edessä on harkinta tai ostopäätös.
Avainsanat:
Lähestytään ostopäätöstä mahdollisimman selkeän esimerkin kautta. Jos yksilöllä on sähkölämmitteinen asunto ja hän on miettinyt, millä tavoilla sähkölaskua voisi pienentää. Yksi ratkaisu asiaan olisi ilmalämpöpumppu, toinen voisi olla sähkösopimuksen kilpailutus. Koska yksilö ei kuitenkaan tiedä mitä kaikkea pitäisi osata ottaa huomioon, aloittaa hän selvityksen Googlen avulla.
Hakusana: Ilmalämpöpumppu
Google tarjoaa eri yritysten verkkosivuja, jotka sisältävät tietoa ilmalämpöpumpuista. Tässä tapauksessa neljä ensimmäistä tarjoajaa tekevät maksettua hakusanamainontaa (SEM). Vasta viidentenä vaihtoehtona on niin sanottu orgaaninen tulos, joka vastaa hakuani.
Tyypillisesti noin 80-90 % kuluttajista valitsee sivuston alussa olevat tarjoajat.
75% kuluttajista ei koskaan jatka ensimmäistä hakusivu pidemmälle.
Vaikka sinulla olisi miten hyvä ratkaisu ilmalämpöpumppu -asiaan, muttet tule löydetyksi Googlen ensimmäiseltä sivulta on suuri vaara, että potentiaaliset asiakkaat eivät edes harkitse tarjoamaasi ratkaisua. Lyhyesti: Jos et löydy Googlesta, sinua ei ole olemassa!
Mitkä asiat vaikuttavat hakutulossivulla näkymiseen?
Erittäin monet asiat vaikuttavat siihen mitkä mainokset nousevat listauksessa ylimmiksi ja mitkä sivustot nousevat orgaanisesti parhaille paikoille. Maksetussa hakusanamainossassa (SEM) asian voisi yksinkertaistaa seuraavasti:
- Sijoitukseen vaikuttaa hinta, jonka olet valmis maksamaan sivustollesi johtaneesta käyttäjästä (klikkihinta, jonka maksat kun kuluttaja klikkaa mainostasi)
- Sivustosi tarjoama sisältö ja sen vastaavuus mainoksessa esitettyyn tekstiin
- Käyttäjien toiminta sivustollasi, mikäli mainos ja sisältö todella pitävät paikkansa viihtyy kuluttaja sivustollasi pidempään ja tutustuu useampaan sivuun
Kun mietit oman yrityksesi Google näkyvyyttä ja mahdollista hakusanamainonnan (SEM) tekemistä, on hyvä miettiä voiko ostaja jo tuntea ratkaisusi kuten “ilmalämpöpumppu” vai lähteekö hän etsimään ratkaisua ongelma edellä “lämmityskustannusten vähentäminen”. Parhaimillaan kumppanisi auttaa sinua tässä mietinnässä ja selvittää Googlen ammattilaistyökaluilla sen, miten toimialastasi tai ratkaisustasi etsitään tietoa, paljonko sitä etsitään, millä sanoilla tietoa etsitään ja mikä on oikea hinta, joka mainoksista kannattaa maksaa.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.