Miten ostopäätös nykyisin tehdään?

Miten ihminen tekee nykyään ostopäätöksensä

Ihminen tunnistaa jonkin tarpeen tai ongelman. Jotkut saattavat kysyä tutuiltaan aiheesta, mutta kaikki päätyvät etsimään ratkaisua Googlesta. KVG taitaa olla varsin monelle tuttu heitto;)

Lähestytään asiaa mahdollisimman selkokielisesti. Meillä on sähkölämmitteinen asunto ja olen miettinyt millä tavoilla sähkölaskua voisi pienentää. Yksi ratkaisu asiaan olisi ilmalämpöpumppu. Koska en tiedä mitä kaikkea pitäisi osata ottaa huomioon, aloitan selvityksen Googlesta.

HAKUSANA: ilmalämpöpumppu

HAKUTULOS:https://oddydigital.fi/wp-content/uploads/Google-hakutulos_ilmalämpöpumppu.png

Google tarjoaa eri yritysten verkkosivuja, jotka sisältävät tietoa ilmalämpöpumpuista. Tässä tapauksessa neljä ensimmäistä tarjoajaa tekevät maksettua hakusanamainontaa (SEM). Vasta viidentenä vaihtoehtona on niin sanottu orgaaninen tulos, joka vastaa hakuani.

Tyypillisesti noin 80-90% kuluttajista valitsee sivuston alussa olevat tarjoajat. 75% kuluttajista ei koskaan jatka ensimmäistä hakusivu pidemmälle.

Vaikka sinulla olisi miten hyvä ratkaisu ilmalämpöpumppu -asiaan, muttet tule löydetyksi Googlen ensimmäiseltä sivulta on suuri vaara, että potentiaaliset asiakkaat eivät edes harkitse tarjoamaasi ratkaisua. Lyhyesti: Jos et löydy Googlesta, sinua ei ole olemassa!
Erittäin monet asiat vaikuttavat siihen mitkä mainokset nousevat listauksessa ylimmiksi ja mitkä sivustot nousevat orgaanisesti parhaille paikoille. Maksetussa hakusanamainossassa (SEM) asian voisi yksinkertaistaa seuraavasti:

  1. Sijoitukseen vaikuttaa hinta, jonka olet valmis maksamaan sivustollesi johtaneesta käyttäjästä (klikkihinta, jonka maksat kun kuluttaja klikkaa mainostasi)
  2. Sivustosi tarjoama sisältö ja sen vastaavuus mainoksessa esitettyyn tekstiin
  3. Käyttäjien toiminta sivustollasi, mikäli mainos ja sisältö todella pitävät paikkansa viihtyy kuluttaja sivustollasi pidempään ja tutustuu useampaan sivuun

Kun mietit oman yrityksesi Google näkyvyyttä ja mahdollista hakusanamainonnan (SEM) tekemistä, on hyvä miettiä voiko ostaja jo tuntea ratkaisusi kuten “ilmalämpöpumppu” vai lähteekö hän etsimään ratkaisua ongelma edellä “lämmityskustannusten vähentäminen”. Parhaimillaan kumppanisi auttaa sinua tässä mietinnässä ja selvittää Googlen ammattilaistyökaluilla sen, miten toimialastasi tai ratkaisustasi etsitään tietoa, paljonko sitä etsitään, millä sanoilla tietoa etsitään ja mikä on oikea hinta, joka mainoksista kannattaa maksaa.

Kirjoittaja: Jukka Leino

AVAINSANAT:   

Uppoudu lisää aiheeseen

Tutustu myös muihin blogeihimme

Kiinnostaako sinua hakusanamainonta? Haluaisitko saada ammattilaisen arvion yrityksesi digitaalisen markkinoinnin tilasta?

Annamme ehdotuksemme yrityksesi digimarkkinoinnin kehittämiseen ILMAISEKSI.

Ota meihin yhteyttä!