Miten ostopäätös nykyisin tehdään

Ohjaa potentiaaliset asiakkaat ostopäätöksen äärelle digimarkkinoinnin avulla!

Kun ihminen tunnistaa jonkin tarpeen tai ongelman, saattaa hän kysyä tutuiltaan aiheesta, mutta ennenpitkään päätyy etsimään ratkaisua Googlesta. Googlaaminen on muuttunut kehoituksesta verbiksi, ja hakukoneita hyödynnetään etenkin harkintoja ja päätöksiä tehdessä.

Miten ostopäätös nykyisin tehdään?

Lähestytään ostopäätöstä mahdollisimman selkeän esimerkin kautta. Jos yksilöllä on sähkölämmitteinen asunto ja hän on miettinyt, millä tavoilla sähkölaskua voisi pienentää. Yksi ratkaisu asiaan olisi ilmalämpöpumppu, toinen voisi olla sähkösopimuksen kilpailutus. Koska yksilö ei kuitenkaan tiedä mitä kaikkea pitäisi osata ottaa huomioon, aloittaa hän selvityksen Googlen avulla.

Hakusana: Ilmalämpöpumppu

https://oddydigital.fi/wp-content/uploads/Google-hakutulos_ilmalämpöpumppu.png

Google tarjoaa eri yritysten verkkosivuja, jotka sisältävät tietoa ilmalämpöpumpuista. Tässä tapauksessa neljä ensimmäistä tarjoajaa tekevät maksettua hakusanamainontaa (SEM). Vasta viidentenä vaihtoehtona on niin sanottu orgaaninen tulos, joka vastaa hakuani.

Tyypillisesti noin 80-90 % kuluttajista valitsee sivuston alussa olevat tarjoajat.

75% kuluttajista ei koskaan jatka ensimmäistä hakusivu pidemmälle.

Vaikka sinulla olisi miten hyvä ratkaisu ilmalämpöpumppu -asiaan, muttet tule löydetyksi Googlen ensimmäiseltä sivulta on suuri vaara, että potentiaaliset asiakkaat eivät edes harkitse tarjoamaasi ratkaisua. Lyhyesti: Jos et löydy Googlesta, sinua ei ole olemassa!

Mitkä asiat vaikuttavat hakutulossivulla näkymiseen?

Erittäin monet asiat vaikuttavat siihen mitkä mainokset nousevat listauksessa ylimmiksi ja mitkä sivustot nousevat orgaanisesti parhaille paikoille. Maksetussa hakusanamainossassa (SEM) asian voisi yksinkertaistaa seuraavasti:

  1. Sijoitukseen vaikuttaa hinta, jonka olet valmis maksamaan sivustollesi johtaneesta käyttäjästä (klikkihinta, jonka maksat kun kuluttaja klikkaa mainostasi)
  2. Sivustosi tarjoama sisältö ja sen vastaavuus mainoksessa esitettyyn tekstiin
  3. Käyttäjien toiminta sivustollasi, mikäli mainos ja sisältö todella pitävät paikkansa viihtyy kuluttaja sivustollasi pidempään ja tutustuu useampaan sivuun

Kun mietit oman yrityksesi Google näkyvyyttä ja mahdollista hakusanamainonnan (SEM) tekemistä, on hyvä miettiä voiko ostaja jo tuntea ratkaisusi kuten “ilmalämpöpumppu” vai lähteekö hän etsimään ratkaisua ongelma edellä “lämmityskustannusten vähentäminen”. Parhaimillaan kumppanisi auttaa sinua tässä mietinnässä ja selvittää Googlen ammattilaistyökaluilla sen, miten toimialastasi tai ratkaisustasi etsitään tietoa, paljonko sitä etsitään, millä sanoilla tietoa etsitään ja mikä on oikea hinta, joka mainoksista kannattaa maksaa.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Mikä on Threads?

Mikä on Threads?

Metan lanseeraama uusi somealusta Threads on nyt myös Suomessa. Mistä Threadissa puhutaan, miten se otetaan käyttöön ja mitä mainostajille on luvassa? Lue blogimme, niin tiedät!
Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan avulla voit tavoittaa halutun yleisön hienovaraisesti ja vaikuttavasti. Mutta mistä aloittaa ja miten varmistaa, että mainoksesi osuvat oikeille silmäpareille?

Painotuotteet brändin ja digitaalisen mainonnan tukena

Painotuotteilla on edelleen merkittävä rooli brändin vahvistamisessa ja näkyvyyden lisäämisessä digitaalisen markkinoinnin rinnalla.

Miksi taantumassa markkinoinointihanoja ei kannata laittaa kiinni?

Haastavassa taloustilanteessa raha on tiukilla ja usein markkinointi on osa-alue, josta säästetään. Tässä blogipostauksessa kerromme, miksi markkinoinnin lopettaminen ainakaan täysin ei ole hyvä ratkaisu pitkässä juoksussa.
Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.
Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Mitä uusia tuulia pk-sektorille on luvassa digitaalisen markkinoinin saralla vuonna 2024? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.