Rakennusalan toimijan tavoite tuplata tapaamisten määrä

Casekuvaus, mitä tehtiin ja miten tavoitteet saavutettiin?

Rakennusalan toimijan tavoitteena tuplata sovittujen tapaamisten määrä

Casekuvaus, jossa rakennusalan toimijan tavoite on tuplata tapaamisten määrä hyödyntäen digitaalista markkinointia apuna. Asiakkaamme on rakennusalalla toimiva kuivatuotteiden ja ratkaisujen kotimainen valmistaja.

Tavoite ja kohderyhmä

Asiakkaallemme tärkeitä päättäjäryhmiä ovat arkkitehdit ja rakennesuunnittelijat. Heidät halutaan saada tietoisiksi asiakkaamme tarjoamista ratkaisuista ja tuotteista, jotta he osaavat hyödyntää niitä suunnitteluvaiheessa. Kohderyhmälle tarjotaan erilaisia työohjeita, värimalleja ja -karttoja sekä valmiita tuotteita.

Asiakkaamme on aiemmin lähestynyt arkkitehteja ja rakennesuunnittelijoita puhelimitse sopien tapaamisia heidän kanssaan. Nyt tavoitteena oli lähes tuplata tapaamisten määrä edellisvuoteen verrattuna hyödyntäen digitaalista markkinointia apuna.

Ratkaisu

Yhdessä asiakkaan kanssa suunniteltiin kohderyhmää työssään helpottavaa sisältöä. Sisältö koottiin suunnittelijoille tarkoitetulle verkkosivulle. Sivuilla pystyi lukemaan sisältöjä, vinkkejä, referenssejä, valmiita ratkaisuja ja tilaamaan erilaista sisältöä sekä jättämään yhteydenottopyynnön asiantuntijalle.

Kohderyhmälle suunniteltiin kuuden sähköpostiviestin sarja, joka lähetettiin kolmen kuukauden aikana. Jokaisen sähköpostien sisältö rakennettiin hieman eri sisältökulmalta ja kehotettiin tutustumaan aiheeseen tarkemmin verkkosivulla. Samalle kohderyhmälle tehtiin myös koko kampanjan ajan digitaalista mainontaa. Kanavina käytettiin LinkedIniä ja Googlen Display verkostoa. Mainonnan toistomäärät suunniteltiin siten, että muistijälki säilyi, mutta ärsytyskynnys ei ylittynyt.

Kampanjan ensimmäisenä kahtena kuukautena kohderyhmä altistui sekä sähköposteille että digitaaliselle mainonnalle. Kolmannen kuukauden aikana kohderyhmää lähestyttiin puhelimella ja sovittiin tapaamisia. Kohderyhmän vastaanotto puheluihin oli erittäin positiivinen, koska he olivat jo kuulleet aiheesta, kiinnostus oli herännyt ja oltiin valmiita sopimaan tapaamisia.

Lopputulema

Kohderyhmän lämmittely onnistui erinomaisesti. Useat arkkitehdit ja rakennesuunnittelijat kertoivat nähneensä mainontaa ja puhelimitse heitä tavoitelleet kertoivat, että tapaamisten sopiminen oli aikaisempaa huomattavasti helpompaa.

Kampanjan lopputulemana päästiin kokonaistavoitteeseen eli tapaamisten määrä lähes tuplattiin. Suurin osa tapaamisista tuli puhelinsoiton perusteella ja osa asiakkaan jättämän yhteydenottopyynnön perusteella. Lainatakseni tapaamisia sopinutta henkilöä: “Näitä tapaamisiahan saa ihan oikeasti sovittua ja tuntuu että välillä ei kädet tahdo riittää niiden hoitamiseen!”

Kirjoittaja: Jukka Leino

Tutustu myös muihin blogeihimme

Kiinnostaako digitaalinen markkinointi, verkkoanalytiikka, sisältö- ja materiaalituotanto tai suunnittelu ja koulutukset?

Ota meihin yhteyttä, niin jutellaan lisää!