Sähköpostiviestintä in 2021
Sähköpostiviestintä ja sähköpostimarkkinointi trendit vuodelle 2021!
Tutustu vuoden 2021 sähköpostiviestinnän ja sähköpostimarkkinoinnin trendeihin!
Avainsanat:
Mitä sinulle tulee mieleen sanoista, sähköpostiviestintä ja sähköpostimarkkinointi?
Sähköposti vuonna 2021 ei ole enää vain yksittäinen työkalu, jolla lähetettäisiin muutama viesti tai muistutuskirje kuukaudessa. Se on jatkuvasti kehittyvä, tehokas ja kokonaisvaltainen koneisto, jolla luodaan personoituja sähköpostikampanjoita eri kohderyhmille, lähetetään viestejä, rakennetaan edistyneitä automaatioketjuja sekä paljon muuta.
Uutiskirjetrendit ja sähköpostiviestintä vuonna 2021
Suurimmaksi trendiksi vuodelle 2021 on nousemassa interaktiivisuus. EU:n saavutettavuusdirektiivi velvoittaa yrityksiä noudattamaan saavutettavuusasetuksia ja siksi monet markkinoijat haluavat tehdä uutiskirjeistään saavutettavampia yksilöille, joilla on erityistarpeita. Kuvitusten ja grafiikan käyttäminen valokuvien sijaan, sekä minimalismi ovat nyt in. Myös videot ja animoidut kuvat ovat nousemassa edellä mainittujen rinnalle.
Sähköpostimarkkinointi ja tavoitteet
Usein sähköpostimarkkinoinnin päätavoitteena on tehdä asiakasviestintää. Sähköposti nähdään myös tärkeänä kanavana lisä- ja ristiinmyynnille. Ristiinmyynti on myyntistrategia, jolla kasvatetaan kokonaismyyntiä tarjoamalla asiakkaalle mahdollisuus ostaa oheistuotteita tai tuotteeseen yhteensopivia muita tuotteita. Sähköpostiviestintä auttaa myös syventämään asiakassuhdetta ja parantamaan brändimielikuvaa. Hyvä sähköpostimarkkinointi lähtee aina strategiasta ja suunnitelmasta.
Sähköpostimarkkinointi ja sen mittaus
Mittaaminen ja tulosten analysointi on tärkeää kaikille markkinointikanaville ja sähköpostimarkkinointi ei ole poikkeus.
Sähköpostien avaus- ja klikkausprosentit ovat tärkeimpiä sähköpostimarkkinoinnin mittareita, niitä kannattaa seurata tarkkaan.
Myös sähköpostimarkkinoinnin tuottosuhdetta eli ROI:ta (Return On Investment) voi mitata. Hyviä yleismittareita ovat viestin avausprosentti (Open Rate) ja klikkiprosentti (CTR = Click Through Rate).
Uutiskirjetyökalut ja sisäänrakennettu analytiikka ovat hyviä tapoja seurata uutiskirjeiden tehokkuutta. Esim. Google Data Studiota voidaan käyttää sähköpostiviestinnän tehokkuuden mittaamiseen.
Muistathan kuitenkin ensin tavoitteet ja sitten vasta mittarit! 🙂
Mikä on tehokkain tapa kasvattaa postituslistan kokoa?
Vaikka postituslistojen kasvattamisesta ja ylläpidosta on tullut haastavampaa yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR = General Data Protection Regulation) myötä, verkkosivulomakkeet ja ladattavat sisällöt ovat tehokkaimmat tavat kasvattaa postituslistojen kokoa. Tyypillisintä on, että yritysten postituslistat kasvavat, kun uusi käyttäjä rekisteröityy tai tulee asiakkaaksi. Yksi hyvä vaihtoehto postituslistojen kasvattamiseen ovat sosiaalisen median kampanjat.
Miten pitää postituslista siistinä?
Jos sähköpostisi ei mene perille vastaanottajalle, eli “pomppaa takaisin”, kannattaa tarkistaa mistä se johtuu. Siihen voi olla monia syitä. Pompuilla tarkoitetaan hard bounceja ja soft bounceja.
Hard bounce eli ns. pysyvä virhe voi johtua esim. tiukoista sähköpostin suojaussuodattimista, vastaanottajan osoite on kirjoitettu väärin tai sitä ei ole olemassa.
Nämä yhteyshenkilöt, riippuen järjestelmästä, eivät välttämättä vastaanota sähköpostia.
On tapoja automatisoida tällaisten osoitteiden poisto listalta, esim. erilaiset ohjelmistot, jotka automaattisesti poistavat hard bounce osoitteet postituslistalta. Jos sellaista ei kuitenkaan ole, pitää osoite poistaa postituslistalta itse.
Soft bounce eli väliaikainen virhe voi johtua vastaanottajan palvelimesta tai muusta väliaikaisesta teknisestä virheestä. Esim. sähköposti on täynnä tai viesti oli liian pitkä vastaanottajan sähköpostiin. Nämä yhteyshenkilöt voivat jatkossa vastaanottaa sähköposteja eikä heitä poisteta postituslistoilta.
Postituslistojen segmentointi
Sähköpostimarkkinointi on yksi niistä asioista joiden listoja kannattaa segmentoida. Yksi vaihtoehto normaaliin segmentointiin on luokitella asiakkaita aiempien tilausten perusteella. Toinen vaihtoehto on sijainnin perusteella segmentointi, mikä on tehokasta uutiskirjeiden kohdentamisessa eri paikkakunnille, sekä kansainvälisesti eri kielille ja aikavyöhykkeille. Halutessaan voi tehdä vielä tarkempaa segmentointia ottaen huomioon: asiakkaan mielenkiinnon kohteet, toimialan, laskutustiedot, roolit, toiminnot, ostajapersoonan, työtittelin, ammatin ja-/tai tuotekategorian. Esim. sähköpostimarkkinoinnin tekeminen erikseen vaikkapa kasvissyöjille ja sekasyöjille.
Sähköpostimarkkinointi, jonka etuna on tavoitettavuus kannattaa. Postituslistalla olevien voi olettaa olevan kiinnostuneita aiheesta. Heitä kannattaakin varjella siinä missä muitakin asiakkaita, mutta muista antaa heille porkkana aina silloin tällöin. Sähköpostimarkkinointi on tehokasta, mutta vain jos sinulla on antaa sille aikaa ja teet postituslistalla olosta sen arvoista. Et postaa liikaa, mutta et unohda. Parhaimmillaan tuotat tulosta, huonoimmillaan saat brändiuskollisetkin linnut lentämään pois pesästä. 🕊️
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä Oddyn ammattilaisiin.