Tiktok-​mainonta

Tiktok-mainonta mukaan kanavavalikkoon

17.6.2021
Tiktok-mainonta

Mikä on TikTok?

TikTok ei ole vain sosiaalinen media, vaan sosiaalinen ja viihdyttävä alusta, jossa vietetään paljon aikaa erilaisia videoita katsoen. Suuri osa TikTokin sisällöstä rakentuu haasteiden varaan. TikTokin käyttäjät kuvaavat TikTokia ainutlaatuiseksi, uniikiksi, rehelliseksi, aidoksi ja hauskaksi. TikTok on "sound on" -alusta, jossa videot myös kuunnellaan äänen kera. TikTokissa mainostaja voi mainostaa tuotteitaan ja palveluitaan vertikaalivideoina eli pystyvideomainoksina, jotka käynnistyvät autoplayllä eli automaattisesti ilman käyttäjän erillistä aktivointia.

Miksi TikTok on hyvä kanava mainostaa?

  1. Mai­nos­si­sältö ei häiritse ja keskeytä
  2. Parhaat TikTok-​mainokset ovat viih­dyt­täviä, aitoja ja sel­laisia kuin sisältö muutenkin
  3. TikTok-​mainokset voi skipata halutessaan
  4. Kun eväs­te­asiat han­ka­loi­tuvat, TikTokin algo­ritmit nousevat arvok­kaam­miksi. TikTok seuraa käyt­tä­jiensä käyt­täy­ty­mistä ja koh­den­nukset menevät sillä perusteella.
  5. Tois­tai­seksi TikTok-​mainonta on hyvin edullista
  6. Tois­tai­seksi Tik­To­kissa on vain vähän mai­nontaa, eli mainonta erottuu hyvin

TikTokin käyttäjät Suomessa

Suomessa TikTokilla on 1,6 miljoonaa käyttäjää kuukaudessa ja suosio kasvaa koko ajan. TikTokia käytetään keskimäärin päivittäin 85 minuuttia ja sinne kirjaudutaan keskimäärin 17 kertaa päivässä. TikTok ei ole vain teinien suosima, kuten usein mielletään. 75 % käyttäjistä on yli 18-vuotiaita. 13-17-vuotiaita TikTokin käyttäjistä on 25%, 18-24-vuotiaita 48% ja 25-34-vuotiaita 17%. Pienempiä käyttäjäryhmiä ovat 35-44-vuotiaat (6 %), 45-54-vuotiaat (3 %) ja yli 55-vuotiaita käyttäjistä on 1 %. 44 % käyttäjistä on miehiä ja 56 % naisia.

TikTokin erilaiset mainosmuodot

TikTokin yleisin mainosmuoto on In feed -video, joka näkyy käyttäjän feedissä muiden postausten joukossa. Se on natiivimainonnallinen mainos, joka uppoaa hyvin muuhun sisältöön, eikä välttämättä käyttäjästä edes tunnu mainokselta. TikTok suositteleekin mainostajia tekemään TikTokeja, eikä mainoksia. Kun mainossisältö on mahdollisimman samantyyppistä kuin muukin sisältö TikTokissa, se puhuttelee käyttäjiä parhaiten ja on uskottavaa.

Muita mainosmuotoja:

  • Brand takeover: mainos näkyy heti, kun TikTokin avaa. Full screen, mak­si­mi­pi­tuus 60 sekuntia
  • Top view: mainos näkyy ensim­mäi­senä käyt­täjän syöt­teessä, kun TikTokia alkaa selata. Full screen, mak­si­mi­pi­tuus 60 sekuntia
  • Hashtag chal­lenge: käyt­tä­jien luomaa sisältöä
  • Branded Effect: käyt­tä­jien iloksi voidaan luoda brän­dät­tyjä ele­ment­tejä, kuten jaet­tavia tarroja, filt­te­reitä tai muita efektejä

Tiktok-​mainonnan kohdentaminen

  • Demo­gra­fia­tiedot: ikä, suku­puoli, asuinmaa, käyt­tö­jär­jes­telmä, puhe­lin­malli, puhe­limen arvo, operaattori
  • Kiin­nostus ja käyt­täy­ty­minen: kiin­nos­tuksen kohteet, mil­lai­siin videoihin ja miten reagoi, mil­lai­siin sisäl­lön­tuot­ta­jiin reagoi, (tiedot perus­tuvat käyt­täjän videoiden katseluihin)
  • Custom & Look-​a-​like: henkilön sijainti asia­kas­po­lulla ja heidän pei­liy­leisöt. Uudel­leen­mark­ki­nointi, henkilön aiempi teke­minen osto­po­lulla, omat data­setit ja matching

TikTok-​mainonta Suomessa

TikTok-mainonta on mahdollista myös Suomessa. Käytettävissä olevat mainosmuodot kuitenkin vaihtelevat markkinoittain ja nyt alkuvaiheessa Suomessa ovat käytössä vain tietyt mainosmuodot, kuten suositut In feed -videot. Ota yhteyttä ja liity ensimmäisten Tiktok-mainostajien joukkoon!

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä  blogin kirjoittajaan!

Jenna Leino

Tutustu myös muihin blogeihimme

Laita meille viestiä!

Tarvitsetko apua mainonnassa ja markkinoinnissa? Haluatko tehdä markkinointia, joka toimii? Kerro tarkemmin, missä tarvitset apua tai jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä.

Anna Oddyn auttaa!

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu palveluihimme
Tutustu asiakkaisiimme