Uudelleenkohdentaminen tuo tehoja
Harva ostaa ensimmäisellä kerralla
Uudelleenkohdentaminen on oiva keino ohjata asiakkaat ostopolulle.
Avainsanat:
Markkinoinnin tekeminen
Kaikille markkinointia tekeville ensiarvoisen tärkeää on löytää oikea kohderyhmä omille tuotteille ja palveluille. Siis millaiset ihmiset voisivat käyttää niitä tulevaisuudessa.
Tapoja kohderyhmän määrittämiseksi on monia. Ensimmäinen on tärkeää tietysti selvittää, millaiset asiakkaat käyttävät palveluitasi tai tuotteitasi tällä hetkellä. Tämän jälkeen voidaan lähteä etsimään samankaltaisia asiakkaita markkinoinnin keinoin. Salkku käteen ja ovia koputtelemaan.
Digitaalisen maailman pelisäännöt
Hypättäessä digitaalisen markkinoinnin maailmaan annetaankin päätöksenteko voimakkaammin asiakkaalle itselleen, sillä valinnanvapautta on lähes rajattomasti.
Ensimmäisenä pitää pystyä kertomaan mitä hyötyä asiakas saa käyttäessään juuri sinun yrityksesi tuotetta tai palvelua. Hinta ei siis ole hyöty vaan jokin ominaisuus, lisäpalvelu, helppous, ajansäästö tai vastaava. Kun pystyt tämän kiteyttämään ja vielä löydyt näillä argumenteilla Googlesta on ensimmäinen taso saavutettu.
Harva ostaa ensimmäisellä kerralla
Kokemus on osoittanut, että yrityksen mainokselle pitää altistua keskimäärin 7 kertaa, ennen kuin se aiheuttaa toimenpiteitä. Ihminen siis näkee mainoksen ja päätyy verkkopalveluusi. Mutta ei osta. Koska ihminen on päätynyt palveluusi, hän on erittäin suurella todennäköisyydellä erittäin potentiaalinen uusi asiakas. Älä siis päästä häntä näpeistäsi!
Ihmisten tapa käyttää digitaalisia medioita vaihtelee todella paljon. Jollekin sosiaalinen media on jokapäiväinen väylä seurata maailmaa, toinen lukee uutisia suurimmista verkkomedioista, kolmas taas lukee blogeja ja muiden kanssaihmisten tuottamia sisältöjä. Kulutetun sisällön muodolla ei ole merkitystä, onpa se kuvia, tekstejä tai videoita. Tiivistetysti; on erittäin vaikea tietää mihin palveluihin potentiaalinen asiakkaasi jatkaa sinun palvelustasi!
Uudelleenkohdentaminen eli retargetointi
Kuten aikaisemmin totesin, oli potentiaalinen ihminen jo käymässä palvelussasi, muttei vielä tehnyt ostopäätöstä. Riippuen hankinnan suuruudesta voi ostoikkuna vaihdella tunneista moniin viikkoihin tai jopa kuukausiin. Kaikissa tapauksissa ihminen tarvitsee vahvistusta päätökselleen. Näytä hänelle muistuttavaa mainontaa (re-targetointi), jossa potentiaalinen ihminen tulee “törmäämään” yrityksesi mainoksiin, käyttääpä hän mitä verkkopalveluita tahansa. Jätä meidän huoleksemme toteuttaa se, että mainoksesi alkavat näkymään hänellä Facebookissa, uutismedioissa, YouTubessa ja muissa mahdollisissa kanavissa.
Kerta ei riitä
Muistuttavan mainonnan tehtävä on palauttaa ihminen uudelleen sivuillesi ja toivottavasti sinulla on jotain lisäkerrottavaa, miksi juuri sinun tuotteesi kannattaa valita. Monessa tapauksessa näitä “palautuksia” pitää tehdä monta kertaa, ennen kuin ihminen on valmis tekemään päätöksensä. Muistuttamisen useus (freqvenssi) ja aikaikkuna pitää säätää aina tapauskohtaisesti, riippuen paljolti toimialasta, tuotteesta, hinnasta ym. jotka vaikuttavat asiakkaan harkinta-aikaan. Ehkä hyvä vielä todeta, että kyllä ihminen käy vertailemassa myös muiden tarjoajien ratkaisuja. Se joka asiallisesti kannustaa ihmistä ostamaan, voittaa pelin.
Mainonnan vaikutus
Lähes poikkeuksetta ihmisen kohdatessa yrityksen mainontaa, se kasvattaa yrityksen tunnettuutta ja mielikuvaa yrityksen koosta ja luotettavuudesta. Muistuttavalla mainonnalla saat viestin juuri niille sinulle potentiaalisille silmäpareille ja pystyt luomaan vaikutelman isommastakin näkyvyydestä, koska vain sivustolla vierailleet ihmiset tulevat sitä näkemään. Näin vältät perinteisen “haulikkoammunnan” hukkakontaktit.
Jokaisen yrityksen, jolla on verkkosivut ja niistä odotetaan jotain liiketoiminnallista hyötyä TULEE tehdä uudelleen markkinointia! Panostuksen ei tarvitse olla valtava, vaikka teho sitä onkin.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä blogin kirjoittajaan!